Sun zrealizoval v Praze konferenci s rekordní účastí

Přes tisíc registrovaných návštěvníků potvrzuje velmi slušný zájem o produkty a řešení firmy. Pražské zastoupení Sunu rovněž oznámilo několik zajímavých novinek.
Mimo obvyklé konferenční termíny (jaro a podzim) uspořádal Sun podruhé v Praze konferenci s názvem Sun Fórum. Jedná se o stěžejní, vlastně jedinou akci firmy tohoto rozsahu za rok, kdy domácí korporátní a státní sféře předvede na jednom místě a v jeden den „vše“; proto je vhodné se jí zde blíže zabývat. (Na okraj: stále více IT firem v ČR nejen doplňuje, ale dokonce i nahrazuje těmito akcemi svou účast na Invexu. Má to poměrně neúprosnou logiku: na jednodenní akci jsou schopni přijet prakticky všichni pozvaní, důležití zákazníci, a jeden den stačí na odprezentování všeho potřebného, aniž zákazníci „utíkají ke konkurenci“. Invex drží špičkové vlastní obchodníky firmy u stánku o tři-čtyři dny navíc, a o to míň se udělá obchodů v terénu). Na Sun Fóru bylo 1050 registrovaných účastníků, 900 přítomných – to je velmi slušné číslo, je jen hrstka firem, na jejichž akci u nás přijde tisícovka korporátních zákazníků.

Kromě mnoha desítek odborných přednášek zde firma představila také skupinku zajímavých produktů. Sem patří především OpenOffice.org (ver. 1.0.1.) v české verzi – lokalizaci prováděli především zkušení linuxáci z české SuSe a jejich bratři ve zbrani z české open sourcové komunity (najdeme mezi nimi známá jména, jako Radek Vybíral, Lukáš Tinkl, Pavel Janík, Dan Ohnesorg či Petr Kania). Současná verze OpenOffice.org je jakýmsi reparátem za Star Office – ne že by Star Office byl propadák, ve škole by dostal, řekněme, trojku, ale na Microsoft Office to nestačí. OpenOffice.org – esteticky by se nám název líbil více bez toho „org“, ale budiž – se dotáhla o pěkný kousek dál a bude téměř s jistotou i tržně úspěšnější.

Dalším zajímavým „tajným produktem“ je software s názvem Calmeno od německé firmy Weblicon; je to groupwarový a messagingový (poštovní) server „á la Exchange“, prodávaný za příjemnou cenu. Ne že by bylo vedoucí tržní dvojce (Microsoft Exchange, Lotus Notes) snadné konkurovat, ale nic není nemožné.

Zpráva dala rovněž maličko nahlédnout do hospodaření českého Sunu; firma tvrdí, že na domácím trhu dodala 49 % všech serverů na platformě Unix, a že její tržby v druhém finančním čtvrtletí narostly o 29 %, za pololetí o 10 % proti předchozímu období. To jsou velmi kusé zprávy, ale globální korporace neuvádějí lokální čísla téměř zásadně.

Zatímco domácímu Sunu se daří, celosvětově je firma samozřejmě v podstatě komplikovanější situaci – ostatně jako všechny IT společnosti, víceméně závislé na dodávkách do velkých organizací. Trh stagnuje třetím rokem a burzy tři roky po sobě klesají – naposledy takto klesaly v době velké hospodářské krize (1929-33), a pokud by pokles trval i letos, šlo by vůbec o nejhorší období v celé zaznamenané historii. Celosvětový obrat Sunu silně klesl mezi fiskálními roky 2001 a 2002, z 18,2 na 12,6 mld dolarů, ale pravděpodobně dna se už firma dotkla; přesto ale letos ještě zřejmě zaznamená další maličký pokles obratu a pravděpodobně i celkově ztrátové hospodaření. Špatné období, kdy velcí zákazníci zpomalují utrácení, si musí Sun zkrátka vytrpět stejně jako ostatní; pozoruhodné ale je, že i v tomto období se šéfovi firmy podařilo uhájit skoro dvoumiliardový (!) rozpočet na výzkum a vývoj. Obvykle marketing, výzkum a vývoj jsou první položky, na které se bere tlustá červená tužka. Sun chce být pro příští období ekonomického vzestupu (pokud vůbec nějaké bude) dobře připravený – firma ví, že jen samotný hardware, tj. servery, ji neuživí a že musí být schopna přinášet celé řešení včetně software a navazujících služeb.

Diskuze (35) Další článek: Windows Media Player 9 v češtině

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,