Ohrozí Google Analytics byznys konkurenčních SEO firem?

Google v pondělí oznámil, že dává zdarma k dispozici nástroj pro analýzu návštěvnosti webových stránek. Službu může používat kdokoliv, klidně i vy. Jak může toto rozhodnutí ovlivnit konkurenci, když se za obdobné služby platí někdy značné sumy?

Jak jsme vás informovali v pondělí, Google spustil zdarma staronovou službu Google Analytics. Novinka je zejména to, že je tato služba nyní zdarma pro každého, stačí se pouze na Google zaregistrovat.

Jak začít?

V krátkosti jistě neuškodí povědět si, co služba vlastně nabízí. Jste-li registrovaným uživatelem služeb Google, můžete se rovnou přihlásit na úvodních stránkách Google Analytics. Poté následuje vytvoření nového účtu v rámci této služby. Musíte uvést adresu stránek, které chcete sledovat a jejich název v rámci systému. Bude vám vygenerován javascriptový kód, který je poté potřeba vložit na každou vaši stránku. Tím je sledování započato a můžete začít prohlížet výsledky.

Ty jsou prezentovány na první pohled "líbivou", nicméně velmi přehlednou formou grafů, tabulek nebo dokonce mapek. Výsledky jsou rozděleny do mnoha kategorií, procházet je lze z pohledu "ředitele", pracovníka marketingu či webmastera. Každého zajímá pochopitelně jiná oblast a takto lze rozsáhlý přehled snadno filtrovat. Zatímco ředitele budou zajímat spíše souhrny než detailní informace a bude zaměřen spíše na celkové výsledky, marketingový pracovník zase bude chtít vědět zejména účinnost reklamy. Webmastera pak bude zajímat například to, jaké prohlížeče návštěvníci používají, jaké mají rozlišení obrazovky či jakou mají verzi Flashe.

Opravdu malá ukázka...

Něco málo z toho, jak nástroj vypadá, lze vidět na obrázku, ale předem se omlouvám za to, že je to takový "prcek". Obrázek pochází z oficiálních stránek Google Analytics a dva dny na vytvoření vlastních statistik opravdu nestačí, pokud nechcete vidět jen prázdné tabulky a grafy.

Vybere si tak opravdu každý a na první pohled nabízí služba velké množství informací, i když pro podrobné seznámení se službou a jejím fungováním by chtělo analyzovat výsledky webu za několik měsíců.

Ohrožení konkurence?

Optimalizace stránek pro vyhledávače, správné navržení jejich struktury a s tím související maximalizace účinnosti reklamy, to vše jsou obory, kterými se zabývá nejedna firma a nejedna firma na tomto byznysu také slušně vydělává. Dokonalá analýza návštěvnosti stránek může být pro firmu klíčová a pro čistě "elektronické firmy" zcela zásadní. Proto se této analýze věnuje nemálo času a financí.

Řada specializovaných společností pak na těchto analýzách více než slušně vydělává. Než udělal Google tento poslední krok, stála služba ještě ve své prvotní podobě pod hlavičkou firmy Urchin 495 dolarů měsíčně. Po převzetí této firmy Google klesla cena nejprve na 199 dolarů a nyní je tedy dokonce zdarma. Je jasné, že konkurenční firmy z tohoto oboru určitě nejsou tímto rozhodnutím nadšeny.

Již na počátku, kdy Google získal firmu Urchin, způsobil tento tah nejednu vrásku na tvářích manažerů stovek "SEO společností". Největší strach byl právě z toho, že tato služba bude nakonec nabízena zcela zdarma pod značkou Google. Přesně to se teď také stalo. Následky byly okamžité. Jednou z největších firem, zabývajících se touto problematikou, je americká WebSideStory, která však má své zastoupení i v Evropě (v Nizozemí) a rovněž pokrývá Asii (pobočka v Austrálii). Po oznámení, že Google hodlá nabízet službu zdarma, reagoval trh okamžitě a cena akcií WebSideStory klesla v pondělí o 9 % (během dne to bylo až 12 %). Přitom se však jedná o společnost, na kterou nebude mít služba Googlu až zas takový dopad, protože jejími zákazníky jsou většinou velké korporace a ceny jejich služeb jdou do desítek tisíc dolarů ročně. Ředitel této firmy poznamenal, že ani předchozí událost, kdy Google koupil firmu Urchin a snížil cenu na polovinu neměla na WebSideStory žádný dopad a pohroma se neočekává ani nyní.

Velké analytické firmy se tak cítí zatím v bezpečí, kromě "primitivní" analýzy návštěv nabízejí i další komplikovanější služby, nicméně řada malých společností, které se zaměřují na malé a střední firmy, bude jistě rozhodnutím Googlu ovlivněna.

Co je další hrozbou? Google je jistě velký a rozhodnutí této společnosti mohou ovlivnit kde koho, jenže to není vše. Google zároveň velmi často určuje směr vývoje a konkurence nechce zůstat pozadu. Proto může toto rozhodnutí spustit lavinu podobných nabídek na analytické nástroje zdarma od Yahoo, Microsoftu či AOL.

AdWords

Spolupráce analytického nástroje se systémem AdWords může zvýšit atraktivitu obou těchto nástrojů pro zákazníky a přinést další peníze. Vzhledem k tomu, že reklama je prakticky jediným zdrojem financí pro Google, je to pro tuto společnost velmi důležitá záležitost.

Na druhou stranu je zde i jisté negativum. Proti Googlu může hrát případná nedůvěra zákazníka. Nechat si analyzovat úspěšnost reklamy u stejné firmy, která ji zveřejňuje, to se nemusí každému pozdávat. I to se ale týká spíše větších zákazníků, kteří do reklamy investují ohromné prostředky. Pro malé firmy, které dosud ani žádnou analýzu návštěvnosti stránek neprováděly, může být nabídka Googlu lákavá.

Vždycky na konci článku o Googlu se neubráním odhadům, za jak dlouho budu psát o Googlu znovu. Někteří začínají připodobňovat Google k chobotnici, která strká svá chapadla všude. Jisté je to, že už je jen málo oblastí, kam by Google alespoň zprostředkovaně nezasáhl a tento zásah obvykle znamená slušný rozruch. Těžko říct, zda bude stejným zemětřesením i Google Analytics, ale některé firmy mají rozhodně o starost navíc.

Diskuze (44) Další článek: Superpočítače zajímají i Microsoft, speciální verze Windows se již testuje

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,