Vyhledávač od Googlu ve vašem počítači: může uspět?

Mnozí to zkoušeli a neuspěli. Firma by musela přijít s něčím netušeně a neskutečně dobrým. Poněkud kontroverzní na tomto záměru je, že bude „sponzorován“ reklamou, která se bude uživateli na desktopu objevovat.

Firma Google je stále ve středu pozornosti. O připravovaném vstupu na burzu, který by měl během jednoho pěkného odpoledne z ničeho vyrobit hlouček miliardářů a dlouhý zástup milionářů, se stále vášnivě diskutuje – a Google ví, kdy má přilít do ohně ještě trošku oleje.

Vzhledem k tomu, že se jako úhlavní příští soupeř Googlu označuje Microsoft, rozhodla se firma k preventivnímu úderu – přenese bojiště na teritorium soupeře tím, že vytvoří aplikaci, kterou budou uživatelé spouštět na svém počítači a která bude skvělým vyhledávacím nástrojem nejen pro web, ale zejména pro lokální, případně i síťové soubory. Poněkud kontroverzní na tomto záměru je, že ačkoli bude tento software zdarma, bude „sponzorován“ reklamou, která se bude uživateli na desktopu objevovat.

Oznámená strategie Googlu se nám zdá správná, i když si myslíme, že její význam nebude nijak zásadní; dokonce může být i neúspěšná a přitom firmě příliš neublíží. Microsoft sám postupně rozšiřuje záběr vyhledávání: kdysi bylo jen ve jménech souborů, dnes položka Start-Hledat umožňuje vyhledávat v internetu, osoby na internetu a adresy v adresáři poštovního klienta.

Kromě vyhledávání v souborech na lokálním disku se ale žádná z těchto funkcí příliš nepoužívá – jsou to vlastně tři či čtyři vyhledávací aplikace pouze sloučené do jedné nabídky v menu a navíc ne moc dobře fungujících. Microsoft ovšem ví, jak se vyhrává nad konkurentem: daná funkce se zabuduje do Windows na pevné, vždy viditelné místo, pokud možno těžko odstranitelně, a lidé si už zvyknou.

Pokud Microsoft vytvoří kvalitní webový vyhledávač, objeví se v příštích Windows a v Exploreru jako nápadné tlačítko umístěné hned na několika místech. Google logicky bude dělat totéž: vytvoří aplikaci, která umístí nápadné tlačítko na několik míst Windows. Protože příští verze Windows je Longhorn, na trhu až za několik let, může Google Microsoft předběhnout a ono místečko na desktopu obsadit podstatně dříve.

To jsou ale všechno jen marketingové hrátky; co produkt samotný? Shodneme se zřejmě v tom, že nástroje pro vyhledávání na desktopu jsou dnes mizerné. Dnešní disky zvíci stovek gigabajtů plné binárních dat může vnitřní vyhledávání ve Windows prohledávat dlouhé minuty, u pomalého počítače i desítky minut (zvláště hledáte-li výskyt textu).

Vyhledávání není tříděno podle „relevance“ – takový pojem Windows vůbec neznají – a i možnosti třídění a zobrazení výsledků vyhledávání jsou slabé. Uložit výsledky vyhledávání není možné, stejně jako použití rozšířených možností vyhledávání (syntaxe) podobně, jako to umí Google. Koš se nedá prohledávat…

A tak dál, mohli bychom pokračovat ještě dlouho – dnes skutečně webová aplikace Google (ale nejen ona) předstihuje interní nástroj ve Windows o několik koňských délek; dokonce i v rychlosti, a to u stolních aplikací není běžné. Pokud Google dokáže přenést některé z vlastností svého internetového vyhledávání na desktop – včetně například „inteligentního“ vyhledávání v hudebních klipech, fotografiích a videu – může získat rychle milióny uživatelů.

Je proto s podivem, že Google chce použít u této aplikace kontroverzní funkci nazývanou kulantně „ad-supported“: tj. při vyhledávání se vám budou z Internetu natahovat a zobrazovat reklamy, možná i kontextově podle toho, jaká klíčová slova budete zadávat. Kontroverzní proto, že zatímco uživatelé ještě nějak snesou reklamu na webových stránkách (tj. na „cizím“ materiálu), jsou zásadně proti reklamě vnucované na „jejich“ vlastnictví – jejich počítač, jejich soubory, jejich desktop.

Takovéto produkty (např. Gator) se označují jako „spyware“, hážou se do jednoho pytle s viry a červy, a často jsou i nelegální. Nejde přitom ani o to, jestli uživatel instalaci takovéhoto programu schválí nebo zda se mu do počítače zavrtá proti jeho vůli – v Americe v současné době probíhá debata v Kongresu, která má za cíl veškerý spyware zákonem přímo zakázat. Proč si chce Google produkt, který by mohl být snadno úspěšný, takto „zašpinit“ a zhoršit jeho šance, je poněkud záhadou.

Diskuze (36) Další článek: F-Secure Antivirus má problém se zachycením červa Sober

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,