Nová platforma pro streamování her by měla být konkurencí pro silný Twitch. Ani neotřesitelná pozice Youtube však nemusí zajistit úspěch ve specifické komunitě hráčů.
Google spustil po několikatýdenním čekání Youtube Gaming - novou platformu sdružující živé přenosy a herní videa. Jedná se o odpověď na veleúspěšný Twitch.tv, který patří od minulého roku Amazonu. Ačkoliv Youtube nabízelo živé přenosy již dlouhou dobu, na hráče se zaměřilo až nyní. Ve většině funkcí je nová služba totožná s Twitchem, nabízí však několik drobností, které by mohly diváky a především streamery nalákat. Na druhou stranu také obsahuje některá omezení, která hned na startu služby naštvala komunitu hráčů.
Vše na jednom místě
Na nové adrese gaming.youtube.com najdete rozcestník, který se obsahem příliš neliší od toho standardního youtubového. Najdete zde nová herní videa od sledovaných uživatelů, mezi tím jsou namixovány právě probíhající přenosy a jedinou nabídkou navíc je roztřídění podle her. Těch je prý přes 25 000 a každý uživatel si může označit svoje oblíbené, které budou použity pro výběr doporučených videí.
Úvodní obrazovka s výběrem her a oblíbených kanálů
Samotný přenos potom vypadá podobně jako standardní okno přímých přenosů, které můžete znát třeba z našich Týdnů Živě živě. Okno samotného videa je doplněno o pravý panel s chatem, kde mohou diváci komunikovat se streamerem. Až doposud se nová služba ničím neliší od zaběhnutého Twitch.tv.
Prvním rozdílem je však plná podpora HTML5, které je využito i pro přehrávání videa. Twitch naopak stále vyžaduje Flash a nová technologie je využita pouze pro ovládací prvky. Druhou, ještě podstatnější výhodou, je možnost vrátit se v přenosu až o čtyři hodiny nazpět. Pokud vám tedy unikne důležitý okamžik ze hry, snadno si jej můžete libovolněkrát přehrát. A nakonec nesmíme zapomenout ani na automatické archivování přenosů, které jsou po skončení dostupné pro pozdější přehrávání. Twitch sice tuto funkci umožňuje také, ale většina streamerů si stěžuje na nespolehlivé fungování a záznamy tak stejně směřují na Youtube.
Okno živého přenosu s klasickým chatem
Kromě toho, že Google přidal třídění videí a přenosů podle jednotlivých her a vyrobil jim samostatné stránky vlastně nemusel vymýšlet žádné nové technologie. Pouze sloučil běžný ekosystém Youtube s již fungujícími přenosy, celou platformu přebarvil do tmavých odstínů a přesunul ji na vlastní doménu.
Příliš důsledné algoritmy
Většina streamerů používající Twitch doplňuje svoje přenosy kromě komentáře, obrazu z webkamery také hudbou. Ačkoliv Twitch upozorňuje na to, že se má jednat o muziku, jejímž šířením nebude docházet k porušování autorského zákona, minimálně pro přímé přenosy nejsou využívány žádné algoritmy pro detekování chráněného obsahu.
Youtube je na tom však rozdílně. Při aktivaci přímých přenosů každý uživatel souhlasí se smlouvou, v níž se zavazuje používat pouze obsah, který je možné tímto způsobem šířit, případně má povolení majitele práv. Kromě klauzule ve smlouvě však Google už několik let využívá algoritmy obecně nazývané jako Content ID. Každý z nás určitě narazil na video, v němž byla zablokována zvuková stopa s upozorněním, že došlo k porušení autorského práva. Youtube Gaming podle všeho využívá ty stejné metody pro detekování podobného obsahu a mnoho streamerů mohou podobné zásahy odradit.
Ve středu upozornil web Forbes na případ Jima Sterlinga, který v současné době disponuje fanouškovskou základnou o více než 260 000 odběratelů. Ten pomocí webu Patreon sesbíral prostředky na nové video týkající se Metal Gear Solid 5 se slibem, že bude zcela bez reklam. Naneštěstí se však jedná o hru od společnosti Konami, která reprodukování svého díla nemá zrovna v oblibě a proto využívá na Youtube algoritmy Content ID. Pokud je takový obsah nalezen, Youtube k němu automaticky přidá reklamy, které však vydělávají majiteli práv - v tomto konkrétním případě Konami. Zde tak došlo pravděpodobně na základě cut-scén, které se objevily v nahraném videu.
Každá hra má svoji podstránku s vybranými videi a přenosy
Protože je Youtube Gaming zcela na začátku fungování, není zcela jasné, jaké způsoby bude Google při detekování autorského obsahu používat. V případě, že se bude jednat o podobné přesměrování příjmů z reklam ze streamera na majitele práv nebo blokování hudby, přílišnou podporu mezi fanoušky asi nezíská.
I na mobilních platformách
Zároveň s novou webovou platformou vypustil Google i nové aplikace pro Android a iOS. Ty jsou však zatím dostupné pouze ve Spojených státech a v Británii. Pro zbytek světa zatím platí tradiční "coming soon". Na Android samozřejmě aplikace dostanete pomocí stažení instalačního balíčku APK - Google nepoužívá žádné regionální blokování, takže jde pouze o nedostupnost v Google Play.
Aplikace se příliš neliší od webového rozhraní a jsou zde dostupné všechny funkce - ať už je to chat nebo vracení přímého přenosu o čtyři hodiny zpět.
Pokud patříte k uživatelům, kteří na Youtube nepůsobí v roli diváka, ale obsah spíše vytváříte, žádné novoty vás nepřekvapí. Streamování funguje stejně jako v případě Twitche díky externímu programu, který se postará o zachycení obrazu ze hry a přidá další vrstvy jako je okno s webkamerou a okolní text. Google doporučuje tradiční Xsplit, Wirecast, open-sourcový Open Broadcaster Software nebo hardwarový doplněk Elgato Game Capture. Ten poslouží při streamování z konzolí nebo třeba z tabletů, které disponují výstupem HDMI.
Správa kanálu na straně vysílajícího
Youtube Gaming je teprve na začátku a těžko můžeme předpovídat, zda se v herní komunitě uchytí. Podle prvního dne (kdy bychom čekali masivní zájem), to tak úplně nevypadá. Na rozdíl od Twitch.tv, kde jsou v kurzu především hry z oblasti eSports (League of Legends, Heartstone, Counter Strike nebo Dota 2), na Youtube Gaming patřily k nejsledovanějším za první den EVE Online nebo NBA 2K15. Tomu také odpovídaly i počty diváků, kdy nejsledovanější kanál dosáhl krátké špičky s jedenácti tisíci diváky. U Twitch.tv to bývají počty i třikrát vyšší s tím, že jich dosahuje hned několik kanálů najednou. Tisícových kanálů je potom vždy online nepočítaně.
Výhodou Twitch.tv je také masivní ekosystém, který se kolem této platformy vybudoval. Je na něj navázáno velké množství služeb, které například umožňují divákům finančně podpořit streamera nebo mu na dálku objednat pizzu. To vše bude muset Youtube Gaming dohánět.