Efekty od Adobe pro potěchu oka: AfterEffects CS3

Součástí video balíku s názvem Production Premium CS3 je i netrpělivě očekávaná nová verze populárního programu After Effects.
Kapitoly článku

After Effects patří mezi programy, které způsobují návyk. Jakmile je jednou poznáte, nechcete se jich vzdát. Také proto byla nová verze tohoto užitečného nástroje kreativních editorů tolik očekávána. V dnešní recenzi si tedy ukážeme, čím se nás vývojáři snažili potěšit v After Effects CS3 z balíku Production Premium a také kterých funkcí jsme se stále ještě nedočkali.

Instalace programu

Nebudeme se příliš zdržovat podrobnostmi o instalaci tohoto programu. Za nutné ale považujeme upozornit na hardwarové nároky. Instalace nebude pokračovat, pokud váš počítač není vybaven alespoň jedním gigabajtem operační paměti a procesorem s instrukční sadou SSE2. Tou disponují všechny procesory Intel Pentium 4 a novější a rovněž procesory AMD osmé generace (K8: Athlon64, Sempron atd., ale ne Athlon XP).

Před instalací je rovněž nutné zavřít většinu spuštěných programů. Samotné After Effects na disku zaberou přibližně 500 MB, další 2 GB jsou však nutné pokud chcete na disk zkopírovat i ukázkové soubory či vytvořené šablony efektů. Chystáte-li se instalovat kompletní balík Production Premium se všemi jeho součástmi, připravte si na disku 23 GB volného prostoru.

01 kopie.jpg
Informační okno Adobe After Effects CS3 Professional

Novinky ve vzhledu a funkcích

Prohlédneme-li si po instalaci prostředí After Effects, zjistíme, že se žádná velká změna ve vzhledu nekoná. Těžko můžeme očekávat takový skok, jaký nastal při příchodu verze CS2, kdy si After Effects oblékly fešný kabátek společný více produktům Adobe. Co možná ale na první pohled překvapí mnoho uživatelů předchozí verze, je změněný způsob zobrazování klipů na časové ose kompozice. Po pár hodinách práce si na něj ale zvyknete a asi se vám bude jevit i přehlednější.

02 kopie.jpg
Způsob zobrazení vrstev v After Effects CS2
03 kopie.jpg
Pracovní prostředí After Effects CS3, povšimněte si způsobu zobrazení vrstev

Jako se univerzální ptakopysk těší na nové nožičky, tak se i grafici těšili na nové funkce After Effects. Naštěstí firma Adobe nezklamala a přinesla celou řadu novinek.

Brainstorm

Zcela nová funkce, která se snaží simulovat klasický pracovní postup známý třeba z návrhu informačních systémů, je jedním z lákadel, která na svoje zákazníky firma Adobe připravila. Jde o vskutku zajímavou a užitečnou funkci. Zvláště pokud zrovna potřebujete rychle splácat nějakou animaci s pseudonáhodným pohybem různých objektů.

Stačí si u vybrané vrstvy označit vlastnost, na které chcete brainstorming provést, a poté kliknout na ikonku mozku sršícího blesky. Objeví se okno, v němž si lze vybrat z několika variant vytvořených podle zvolené míry náhody. Na obrázcích níže je vidět, co se dá během pár vteřin udělat s funkcí brainstorming na několika kopiích nové vrstvy shape (tvar), pokud budeme měnit vlastnosti scale (měřítko), rotation (otočení), position (umístění) a opacity (průhlednost). Pomocí funkce brainstorm v podstatě pouze vybíráme některou z variant naservírovaných hodnot. Zapneme-li animování vybraných vlastností, můžeme snadno a rychle vytvořit animaci, jejíž chaotičnost držíme pevně v rukách.

04 kopie.jpg
Funkce brainstorm nám vždy nabízí několik variant
05 kopie.jpg
Animování na časové ose vede k „náhodné“ animaci

Shapes

K základním objektům Rectangle (obdélník) a Ellipse (ovál) přibyly v After Effects CS3 ještě Rounded Rectangle (obdélník se zakulacenými rohy), Polygon (mnohoúhelník) a Star Tool (hvězdička). Pokud máme označenu nějakou vrstvu, nakreslíme nástrojem masku. Nemáme-li vybránu žádnou vrstvu, použití kteréhokoliv tvaru nástroje vytvoří novou vrstvu zvoleného tvaru. Také lze pomocí hlavního menu vytvořit prázdnou vrstvu, jejíž výplňový tvar lze později dokreslit

V horní části okna (na liště) máme přístup k základním parametrům, jako je barva výplně i obrysu (kliknutím na políčko s barvou) nebo způsob vykreslení (kliknutím na nápis).

06 kopie.jpg
Použití nástroje Shape na existující vrstvě vytvoří masku (A), bez výběru vrstvy vytvoří novou vrstvu tvaru (B), u níž je možné nastavovat způsob vykreslování (C) nebo barvu (D)

07 kopie.jpg
Dialogové okno pro změnu způsobu vykreslování

Mnohem více možností ovlivnit výsledek máme ale na časové ose. Pokud si rozbalíme vlastnosti objektu, uvidíme celou řadu parametrů, se kterými si můžeme dle libosti pohrát. Obzvlášť zábavné je vytvořit hvězdu a pomocí funkce brainstorm nechat ovlivňovat všechny možné vlastnosti, od počtu rohů přes vnitřní poloměr až po zakulacení.

08 kopie.jpgPoužitím funkce Brainstorm máme velice rychle k dispozici různé varianty vzhledu objektu

Drtivá většina parametrů je animovatelná, takže se můžete skutečně vyřádit. K dispozici je i tvorba čerchovaných čar pomocí vlastnosti Dash.

09 kopie.jpg
Upravená hvězda s čerchovaným okrajem pomocí parametru Dash

Podobně jako přidáváme animační prvky při hrátkách s titulky, můžeme do existující tvarové vrstvpřidávat další tvary a vlastnosti (např. barvu výplně) pomocí tlačítka Add. Přidané prvky jsou v zásobníku a na jejich pořadí tím pádem skutečně záleží.

10 kopie.jpg
Pomocí Add lze přidávat a měnit vlastnosti tvarové vrstvy
11 kopie.jpg
Přidání čtverce s použitím stejného typu obrysu a výplně

Přidávat můžeme také efekty, které známe z Illustratoru, jako je třeba Zig-Zag, a vytvářet tak skutečně zajímavé tvary. V neposlední řadě lze tvary namnožit pomocí Repeateru, který má své vlastní možnosti transformací a ve spojení s Brainstormem zadělává na skutečně zajímavý podklad pro své animace. Člověk by si s ním dokázal hrát celé hodiny.

12 kopie.jpg
Další hrátky s funkcí Brainstorm.
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,