GeForce 8600 GT a 8600 GTS: spíše zklamání

Toužebně očekávané grafické karty pro střední třídu nové generace od Nvidie jsou konečně oficiálně na trhu. Na internetu se objevilo pár recenzí, pojďme si v krátkosti shrnout, jak situace kolem GeForce 8600 vypadá.

Zdálo by se, že s ohledem na to, že první GeForce 8. generace byla vypuštěná už v listopadu loňského roku a nové karty měla většina výrobců připravené už na březnovém CeBITu, proběhne start hladce. Jak to vypadá, není vše ani zdaleka tak ideální - na internetu se totiž objevilo zatím jen pár recenzí, a i ty jsou udělané dost nakvap.

Za vše asi může čekání na finální verzi ovladačů – ještě ve čtvrtek byly k dispozici jen betaverze. Vypadá to, že Nvidia neví, na čem pracovat dřív – majitelé grafických karet GeForce 8800 jsou nespokojení s kvalitou ovladačů pro Windows Vista, a ani ovladače pro starší grafické karty Nvidie nejsou ani zdaleka tak dokonalé, jako pod Windows XP. Do toho všeho je zapotřebí pracovat na nových GeForce 8500 a 8600.

Konečně jsou jisté parametry grafických karet a jejich ceny pro koncové zákazníky – v tabulce s parametry jsou i orientační rozsahy cen, za které se karty mají prodávat v českých e-shopech.


  GeForce 8600 GTS GeForce 8600 GT GeForce 8500
jádro G84 G84 G86
výrobní proces 80nm 80nm 80nm
stream procesorů 32 32 16
takt jádra 675 MHz 540 MHz 450 MHz
takt shaderů 1.45 GHz 1.19 GHz 900 MHz
takt pamětí (efektivně) 2 GHz 1.4 GHz 800 MHz
šířka sběrnice 128-bit 128-bit 128-bit
velikost paměti 256 MB 256 MB 256MB / 512MB
výstupy 2x dual-link DVI 2x dual-link DVI ?
podpora HDCP ano volitelná volitelná
cena (Kč s DPH) 5 300-6 500 3 300-4 500 2 300-3 000

Podívejme se tedy na krátký přehled toho, jak si nové GeForce vedou. Nejočekávanější je asi model GeForce 8600 GTS. Jednoznačným zklamáním jsou jeho výsledky při použití antialiasingu, bez kterého se na LCD panelech dá už jen těžko obejít.

Výkony GeForce 8600 GTS, bychom mohli jedním slovem označit za nevyrovnané. Zatímco bez antialiasingu si vede ještě docela slušně, při lepším nastavení je ve většině starších her poráží starší a levnější Radeon X1950 Pro a dokonce i ještě levnější Radeon X1950 GT.

Radeon X1950 Pro se 70,2 snímky za vteřinu dává 8600 GTS s 52,4 při rozlišení 1600×1200 a 4× AA docela na frak.

Naopak v novějším The Elder Scrolls IV: Oblivion si vede 8600 GTS docela dobře:

Velkým překvapením jsou výsledky z Doomu III, ve kterém měly tradičně GeForce nad grafickými kartami ATI navrch:

Že bude možná problém v ovladačích se dá usuzovat z toho, že EVGA 8600 GTS poráží i slabší model 8600 GT.

Ve F.E.A.R se opět opakuje situace, kdy bez antialiasingu překonává GeForce 8600 GTS levnějšího Radeona o 10 %, ale při FSAA 4× je o 5 % slabší.

Tahákem GeForce 8600 a 8500 má být podpora pro DirectX 10. Pokud se ale rozvzpomeneme, jak tomu bylo se staršími verzemi DirectX, dá se říct, že u první generace grafických karet s podporou novější verze to nikdy za moc nestálo – lhostejno zda u Nvidie či u ATI – nebyly žádné tituly, na kterých by si člověk nové vymoženosti užil. Jakmile se hry objevily, zase se zjistilo, že na starším hardwaru nefungují tak, aby si je člověk vychutnal – buď kvůli slabému výkonu karet, nebo kvůli nekorektní implementaci.

Ve srovnání s Radonem X1950 Pro jde o zklamání – jediná výhoda, kterou mají nové GeForce 8600 GTS je, jak se zdá, nižší spotřeba při zátěži – něco kolem 12 W. Ve spotřebě bez zátěže se obě karty výrazně neliší.

Příznivcům Nvidie nezbude než doufat, že se situace radikálně zlepší s dalšími verzemi ovladačů. Jinak to vypadá, že se spíš vyplatí smířit se s mírně slabšími výsledky a sáhnout po GeForce 8600 GT, u které vychází poměr výkon/cena při částkách od 3 300 do 4 500 mnohem lépe – a nebo přidat něco mezi dvěma a třemi tisíci a získat tím výbornou 320MB GeForce 8800 s dvojnásobným výkonem a taktéž mnohem lepším poměrem výkon/cena.

Zdroj: Anandtech, Tom‘s Hardware, Guru3D.com

Diskuze (26) Další článek: Adobe představilo nový Adobe Media Player

Témata článku: , , , , , , , , ,