Zvyky českých uživatelů Internetu dle průzkumu NetMonitoru

NetMonitor provádí doplňkové marketingové výzkumy, které doplňují celý projekt o další zajímavé údaje. Třetí vlna průzkumu NetMonitor Consumer se mimo jiné zabývala tématy vyhledávání informací na Internetu, on-line nakupováním a vnímáním internetové reklamy.

Detaily o průzkumu

NetMonitor je projektem, který zkoumá jednak návštěvnost serverů na českém Internetu a dále se zabývá výzkumem sociodemografických informací návštěvníků. Pro Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) je celý projekt realizován společností MEDIARESEARCH, a.s. ve spolupráci se společností GEMIUS, S.A. Kromě samotného NetMonitoru probíhá čtyřikrát ročně doplňkový marketingový průzkum, který tak základní projekt ještě rozšiřuje.

Pod názvem NetMonitor Consumer se čtyřikrát ročně provádí doplňkový průzkum zaměřený na uživatele. Konkrétně byla tato třetí vlna zaměřena na zjištění informací o druhu informací, které uživatelé na Internetu hledají, dále bylo cílem prozkoumat nakupování přes e-shopy a vnímání on-line reklamy, jak tráví internetoví uživatelé volný čas a jaká sledují média přes Internet.

Metodologie

Výzkum probíhal na vzorku respondentů ve věku 15 let a více, kteří se během ledna 2006 účastnili projektu NetMonitor (tzv. Pop-up panel) a kteří v období od 14. února do 2. března navštívili některý ze serverů, který byl do projektu zapojen. Tzv. Pop-up panel je vzorek respondentů, u kterých bylo možné monitorovat jejich aktivitu v rámci projektu NetMonitor během ledna 2006 a zároveň vyplnili samostatný sociodemografický dotazník.

Samotný dotazník ve formě pop-up okna byl ve zmiňovaném období od 14. února do 2. března zobrazován na partnerských serverech projektu (včetně Živě) a to s frekvencí maximálně dvou dotazníků na jednoho člena vzorku. Dotazník pak obsahoval celkem 8 otázek, jejichž vyplnění si vyžádalo zhruba 4-5 minut času.

Na základě cookies byl dotazník zobrazen celkem 25 091 uživatelům, přičemž 1828 z nich začalo dotazník vyplňovat. Ne všichni však vyplňování dokončili (21,2 % odpadlo), takže nakonec byla hrubá míra všech kompletně vyplněných dotazníků celkem 5,7 %. Po vyřazení chybných dotazníků pak čistá míra návratnosti klesla na 4,8  %, což v absolutních číslech představuje údaje od 1202 respondentů. Respondenti mohli vyplnit dotazník na libovolném ze serverů, které se na projektu podílely.

Výsledky

Dost však o metodologii, pojďme se podívat na to nejzajímavější, tedy na výsledky. První oblast se týkala vyhledávání informací na Internetu, tedy zejména jaké oblasti či témata jsou českými návštěvníky vyhledávána nejčastěji. Na prvním místě jsou poměrně překvapivě (vzhledem k dalším číslům) informace o internetových obchodech, které vyhledává 66,1 % respondentů. Na druhém místě jsou mobilní komunikace s 57,7 % a třetí je cestování (57,3 %). Nejmenší zájem je pak o vaření a recepty (29,4 %).

Klepněte pro větší obrázek

Výše uvedená čísla se týkají respondentů jako celku. Samotní muži hledají nejvíce internetové obchody (71,4 %), na druhém místě jsou pak počítače, software a hry (70,2 %) a následují mobilní komunikace (66,2 %). I ženy zajímají hlavně internetové obchody (59,7 %), ale na druhém místě je cestování (55,9 %) a inzerce (50,1 %). Ze všeho nejméně zajímá ženy (tedy alespoň na Internetu) sport s 30,9 %. Muže na oplátku nejméně zajímají recepty a vaření (20,6 %).

Druhou oblastí, která vlastně svým způsobem souvisí s vítězem předchozí kategorie (internetové obchody), je vyhledávání informací o produktech. Které produkty jsou pro české internetové uživatele nejzajímavější, resp. o kterých produktech vyhledávají nejčastěji informace? Na prvním místě je elektronika s 84,4 % a tato kategorie je dokonce nejoblíbenější i u samotných žen (74,1 %), u mužů pak vítězí ještě přesvědčivěji (90,1 %). Na druhém místě jsou domácí spotřebiče (72,8 %) a třetí je kategorie auto-moto (57,2 %). Nejméně vyhledávanou kategorií je pak (opět celkem i zvlášť u mužů a žen) dětská výživa (5,6 %).

Klepněte pro větší obrázek

Třetí oblastí, která byla předmětem výzkumu, je frekvence používání internetových služeb. Asi není překvapením, že nejčastěji využívanou službou je elektronická pošta. Tu použije denně 71,5 % respondentů.
Alespoň jednou za týden ji pak použije 96 % uživatelů Internetu. Druhou nejoblíbenější "službou" je pak vyhledávání informací pro osobní potřebu. Denně se touto činností zabývá 47,5 % uživatelů. Na třetím místě (denně 35,2 %) je pak zábava, diskuse, soutěže a tzv. surfování bez cíle. Nejméně oblíbenou (resp. používanou) službou je pak přímý on-line nákup přes Internet, kterou denně využívá jen 1,5 % lidí. To je do značné míry dáno tím, jaký sortiment je v e-shopech nabízen (resp. nejčastěji nakupován). Elektroniku, hardware či knihy si jen těžko kupujete každý den, zatímco rohlíky si zase nebudete kupovat přes Internet. Nicméně i tak je zde patrný dosud nevyužitý potenciál, který tyto služby mají. Vůbec přes Internet nenakupuje 26,7 % lidí.

Klepněte pro větší obrázek

Reklama na Internetu

Pro provozovatele serverů a zejména reklamní společnosti bude jistě zajímavá i informace o frekvenci klikání na internetové reklamy. Z výsledků vyplývá, že uživatelé častěji klikají na reklamy než nakupují přes Internet. Denně na reklamu klikne 2,7 % lidí, 17,2 % pak minimálně jednou za týden. Nikdy však nekliká na reklamy (a nebo je blokuje) 21,7 % uživatelů. Na reklamy pak klikají více muži než ženy.

S předchozí kategorií pak úzce souvisí i vliv reklamy na nakupování. I když uživatelé na reklamy klikají, prohlašují zároveň, že na ně reklama nemá žádný vliv. Jen 4,2 % lidí přizná, že internetové reklamy jim pomáhají rozhodnout se o koupi produktu. Celkem 58,5 % uvádí, že reklama pro ně nehraje vůbec žádnou roli při výběru zboží. Zbytek (37,7 %) pak uznává, že reklama pomohla při výběru a nebo získání informací O něco více se nechají ovlivnit reklamou ženy (4,7 %), muži pak 3,9 %.

Volný čas a sledování médií

Volný čas tráví čeští surfuři většinou u televize (denně 74,9 %) a poslechem rádia (68,9 %). Třetí nejčastější zábavou je pak práce s Internetem doma (52,9 %). Aktivní sportování je až hluboko na zadních pozicích žebříčku a denně se mu věnuje jen 11,3 %.

A jak jsou na tom čeští uživatelé Internetu ohledně sledování médií? Nejvíce respondentů (73,1 %) uvádí, že na Internetu sledují obdobu denního tisku. Internetová rádia pak poslouchá 21,8 % uživatelů a televizi jen 9,6 %. Žádné z uvedených médií pak 23,9 % respondentů.

Témata článku: Internet, Up, Moto

30 komentářů

Nejnovější komentáře

  • lední brtník 25. 3. 2006 15:42:53
    ne že "Může dojít k podstrčení mallware", to sledování návštěvnosti...
  • NoNaMe 23. 3. 2006 22:29:30
    JJ, kvůli téhle vychytávce se mi FireFox líbí nejvíc.
  • Pepa z depa. 23. 3. 2006 13:28:09
    Potíž je v tom, že oni to vydávají za ofiko průzkum. Mají na to externí...
Určitě si přečtěte

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 78

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 120