Zorientujte se na trhu české IP telefonie

Přemýšlíte o využití nabídky některého z VoIP operátorů pro domácnost nebo firmu? Pokud ano, určitě se vám bude hodit následující velký přehled našeho trhu. Současně přikládáme několik základních informací a rad ohledně telefonování přes internet.
Kapitoly článku

Jak vybrat toho pravého?

Už víme, co přibližně můžeme od VoIP očekávat, teď ještě jak vybrat toho nejvýhodnějšího operátora. Rozhodování je podobné, jako u klasického či mobilního operátora. Některé odlišnosti však najdeme. I u VoIP fungují časové tarify pro špičku od 7:00 do 19:00 hodin (silný provoz) a mimo špičku od 19:00 do 7:00 hodin. Existují ovšem paušály, které nabízejí volání na pevné linky zdarma, takže časové zóny vás nebudou trápit.

Podstatným závažím na vahách by měl být způsob tarifikace, který vyjadřuje, jaká je minimální cena hovoru a po jaké době se účtuje. Čím menší čísla jsou uvedena, tím lépe. Za ideální tarifikaci považujeme 1+1, kdy se hovor účtuje po vteřinách. Oproti tomu 120+60 znamená, že nejnižší cena hovoru je rovna dvěma minutám, dále se pak účtuje po minutě.

Během sbírání dat jsme se mimo jiné dozvěděli, že 70 % hovorů končí do dvou minut. U těchto krátkých hovorů se například velmi pozitivně projeví tarifikace typu 1+1 ve srovnání s účtováním po dvou minutách, které může mít v běžném provozu až 40% negativní dopad na cenu oproti tarifikaci po jedné sekundě.

Další položkou při pořizování tarifu je aktivační poplatek (např. včetně přidělení veřejného čísla) a měsíční paušál, známý též z klasického telefonování. Společné pro všechny VoIP operátory jsou bezplatné hovory ve vlastní síti. Ani zde však mnohdy volání zdarma nekončí. VoIP operátoři mezi sebou uzavírají peeringové smlouvy, které umožňují volat zdarma i mezi více sítěmi.


Firma kontra domácnost

Výběr VoIP operátora pro konkrétní cílové skupiny je radikálně odlišný. Náš průzkum trhu zohledňuje jak nabídky pro domácnosti, tak pro malé a střední firmy. V případě výběru správného poskytovatele a tarifu pro domácnost je situace snadná – mnoho služeb si lze vyzkoušet zdarma, následně je možné využít službu bez paušálu, a pokud telefonujete více, vyplatí se využít například některý z paušálů. Přechod k jinému poskytovateli je otázkou „chvilky“, což vám, jako zákazníkovi, dává do ruky absolutní volnost výběru.

Z hlediska firemního zákazníka vězte, že většina námi oslovených providerů přistupuje k takovým zájemcům individuálně a s relativně pružnou cenovou politikou. Jednoznačně se tedy vyplatí s podrobným popisem společnosti (počet pracovníků apod.), telekomunikačního provozu a v neposlední řadě i se svými požadavky, oslovit hned několik operátorů najednou. Jistě sami vyberou ze své nabídky nejvhodnější tarif a možná nabídnou i další slevy či jiné výhody přesně v duchu hesla: „Nás zákazník, náš pán.“

I když jsme uvedli, že cena je hlavním důvodem pro IP telefonii, nemělo by platit, že bude jediným určujícím parametrem výběru. Kvalita a garance telefonické dostupnosti má vyšší cenu, než halířové rozdíly v tarifikaci.

Ceny v následujících přehledech jsou včetně DPH platné k 27. 4. 2007.

  

Článek a přehled trhu
vychází z materiálů získaných
pro časopis
Connect!,
který se tématu VoIP
věnuje v
čísle 5/2007.

 

 

 

 

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,