Znovuzrození AOL: chce změnit internet a obsadit Evropu

AOL chce změnit internet a pohled, jakým se na něj dívají uživatelé. Zároveň se také chystá expanze mimo USA. Zjišťoval jsem tedy přímo u AOL, jak to myslí a o co jim jde.

Kdysi slavný americký internetový obr AOL chce změnit internet. Alespoň to tak hlásají zástupci firmy, kteří se rok po opětovném osamostatnění snaží ze zkonstnatělé značky udělat svěží novou společnost, která nebude těžit pouze ze zažitého brandu let devadesátých, ale bude určovat webové a mediální trendy. K obrození má pomoci hned několik kroků, například expenze AOL mimo Spojené státy.

AOL bylo v roce 2001 koupeno mediálním domem Time Warner za obřích 111 miliard amerických dolarů. Hodnota společnosti v té době nebyla až tak nadhodnocená, firma totiž patřila mezi dominantní poskytovatele internetových přípojek v USA a zároveň s tím nabízela hromadu webového obsahu pro své zákazníky. Postupem času ale AOL docházel dech a z hegemona se najednou stal jeden z nejhorších technologických obchodů společnosti. Tržní hodnota firmy je nyní odhadována na zhruba tři miliardy dolarů, což je závratný pokles.

Time Warner se tak před rokem AOL zbavil a poslal společnost na newyorskou burzu jako samostatně obchodovatelnou firmu. A zdá se, že to firmě prozatím relativně prospívá, podobně jako prospívá Skypu oddělení od eBaye.

AOL postavené na obsahu

AOL se chce stát především mediální společností, která bude svým uživatelům nabízet obsah. To je sice hezké, ale v Americe takových internetových společností funguje hned několik a z žádné z nich si investoři a akcionáři na zadek nesedají. Obsahu je na webu přehršel a AOL se tedy logicky rve s velikány jako Yahoo či MSN od Microsoftu.

V AOL se tedy snaží přijít s takovým obsahem, který by je výrazně odlišil od současných konkurentů. “Chceme být pumpou, která distribuuje nejlepší a nejvybranější obsah na webu,” řekl pro CNN jeden z prezidentů AOL David Eun. Šéf firmy Tim Armstrong novou strategii označil jako “content strategy” a okamžitě začal uskutečňovat první kroky pro její naplnění. “Doba, kdy AOL byl významný internetový provider už je nenávratně pryč,” sdělil mi po telefonu Aengus McClean, šéf globálních operací v AOL.

Prvním krokem byly prodeje služeb, které mají AOL výrazně oklestit od produkce, jež nespadá pod primární zaměření, tedy tvorbu a distribuci obsahu. Proto jste mohli být před pár měsíci svědky prodeje u nás populární služby ICQ investorům z Ruska, pryč šla také služba Bebo a některé další. Firma se tak zbavila zátěže a navíc získala investice pro další rozvoj a důležité akvizice.

Screen shot 2010-11-01 at 5.54.54 PM.png
Vyberte si vaší lokalitu a sledujte veškeré dění. Koncept Patch.com by se měl v následujících měsících rozšířit také mimo Spojené státy.

A právě akvizice mají být pro AOL hodně stěžejní pro budování nové strategie. Jenom za poslední dobu tým rozšířil TechCrunch, zřejmě nejvýznamnější technologický web o internetových projekteh, či třeba služba pro online video 5Min Media a sociální nástroje Thing Labs. Už dříve společnost investovala například do Weblogs Inc. (Engadget, Autoblog, TVSquad a další) či DailyFinance a WalletPop a podle slov Armstronga chce AOL působit také jako venture capital investor, který bude sledovat a podporovat nové projekty a start-upy, které by pro firmu v budoucnu mohly být důležité.

I když AOL už několik let spíše spí, stále firmě zůstávají dvě zásadní výhody – megasilná a rozšířená značka a veliké množství loajálních uživatelů. Na těchto hodnotách je určitě možné začít stavět obsahovou strategii, tradiční forma obsahu by však znamenala možnost dorůst konkurenci a etablovat se na trzích, není v tom však žádná vidina zásadního růstu.

Hyperlokální žurnalistika je cesta, myslí si AOL

“Chceme změnit způsob, jakým lidé interagují s internetem a to, co od internetu lidé očekávají,” sdělil mi McClean po telefonu. To jsou samozřejmě hodně odvážné řeči, otázkou však je, jak toho lze vůbec docílit. Nezdá se, že by ve světě internetu existoval nějaký zázračný způsob, jak na něj změnit pohled a donutit změnit návyky uživatelů.

Ze všeho nejvíc tedy AOL v současné době sází na službu Patch, u nás prakticky neznámou. Jedná se o službu, která sjednocuje hyperlokální žurnalistiku a zpravodajství prozatím pouze ve Spojených státech a čítá už přes 100 milionů stránek. Lidé si zde mohou číst zprávy ze své oblasti a samozřejmě se také mohou podílet na tvorbě obsahu.

Nejde přitom pouze o nějaké lokální zpravodajství, ale k dispozici má být kompletní obsah, třeba mapa restaurací, hotelů a dalších zařízení. AOL chce být důvěryhodným zdrojem s hodně specifickým lokálním zaměřením. Koncept je postaven na reklamě a uživatelé nebudou za služby nic platit.

888729214_c9ZUT-S.jpg
Tim Armstrong je mladý a dravý a s AOL má veliké plány.

AOL se přitom nechce zaměřit pouze na Spojené státy, ale ještě do konce tohoto roku hodlá s Patchem expandovat do Velké Británie a později také do Evropy a dalších zemí. McClean mi prozatím přesně nesdělil, kdy a jaké země to budou, určitě se ale chtějí stát globální značkou.

Když jsem ale slyšel nadšené vyprávění po telefonu, okamžitě mně napadlo, jak takový hyperlokální model může být úspěšný finančně. Nezdá se, že by to skutečně mělo nějak fungovat, vždyť tu jsou nejen lokální média pro zpravodajství, služby jako Google Maps pro objekty, Foursquare a zejména pak Facebook, kde si lidé ze své blízkosti informace vyměňují.

Expanze do celého světa

“Nezáleží pouze na výši příjmu z inzerce, ale také na tom, kolik takový provoz a vývoj budou stát,” vysvětluje McClean. Dle jeho slov má AOL hodně specifický byznysový plán, na kterém se neustále pracuje. Zároveň dodává, že každá lokalita potřebuje trochu odlišný přístup a není možné uplatňovat jeden vzorec všude.

Fungování Patch by tedy nemělo stát mnoho peněz. Budou zde sice fungovat někteří zaměstnanci na plný úvazek, ale z veliké části má být vše založeno také na dobrovolnících. Obsah má být navíc různorodý, proto třeba došlo na akvizici 5Min Media, jejíž technologie nyní umožňují vkládat videa atp.

“Lidé mají dost používání Yahoo a MSN. My chceme jít za horizont jejich chápání konceptu portálu a chceme poskytovat jiný obsah,” přesvědčeně mluví McClean. Abych si ověřil jeho slova, sečkal jsem s vydáním článku až na den, kdy podle kuloárních informací mělo AOL spustit novou domovskou stránku. Nakonec se tak stalo a nezdá se, že by AOL nějaký horizont překročilo. V podstatě dělá to, co velice kritizované Yahoo – umožňuje přístup k mnoha informacím a službám s tím, že je třeba co nejméně klepnutí. Přímo z domovské stránky se proto dostanete třeba na Facebook chat.

Screen shot 2010-11-01 at 5.52.38 PM.png Screen shot 2010-11-01 at 5.52.49 PM.png
AOL hodlá změnit internet. Podle zbrusu nové hlavní stránky to ale tak nevypadá. Jako by z oka vypadla Yahoo, které čelí čím dál větším problémům.

Já si tedy rád počkám, zda AOL hyperlokální strategie skutečně vyjde a zda se firmě skutečně podaří expandovat do celého světa. Americký obr nedávno například oznámil, že hledá 20 nových českých vývojářů do své centrály v Dublinu. McClean mi ale vyvrátil spekulaci, že to znamená brzký příchod firmy do České republiky. Tato akce měla údajně zvýšit povědomí o AOL mimo Spojené státy a druhým faktorem pak byla skutečnost, že mají s českými programátory velice dobré zkušenosti.

AOL má nesmělé a veliké plány, podle mnohých odborníků je to ale cesta špatným směrem. To samozřejmě ukáže teprve praxe, na druhou stranu je ale dobré, že se firma snaží dělat něco trochu jiného, než dělá konkurene. Šéfka Yahoo Carol Bartzová v posledních týdnech čelí obrovské kritice, protože se drží pouze zajetého standardu a i když firmu významně osekala, růst je spíše v nedohlednu.

Možná také proto sílí spekulace o možné koupi Yahoo právě společností AOL. O možné akvizici mluví hodně renomované zdroje a uvádějí se data, podle kterých mají s AOL spolupracovat mocné investiční skupiny. Carol Bartzová sice neustále vykládá, že jí má představenstvo dát ještě několik měsíců, tomu už ale evidentně dochází trpělivost. Pokud Yahoo nakonec pod AOL spadne, mluví se o částce maximálně 20 dolarů za akcii, což jsou zhruba 4 dolary nad současnou hodnotou na burze. Microsoft přitom před rokem nabízel částku dvojnásobnou…

Diskuze (13) Další článek: Steve Jobs: Apple zatím nechystá implementaci USB 3.0

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,