reklama

Živý rozhovor: s Ľubomírem Štávorským o počítačově animovaných filmech

Jak se navrhuje sestava pro výrobu počítačově animovaného filmu? Používají se v České republice renderovací farmy? Jak je to s využitím možností distribuovaných výpočtů pro renderování? A co je to vůbec renderování filmu? Nejen na tyto otázky odpovídal Ľubo Štávorský, technická podpora společnosti Czech Computer.

Klepněte pro větší obrázek Na vaše otázky k počítačově animovaným filmům odpovídal Ľubo Štávorský, technická podpora společnosti Czech Computer, která je technologickým partnerem prvního českého počítačově animovaného filmu. Ľubo Štávorský pracuje ve firmě Czech Computer od roku 2006 a navrhoval sestavy pro Art And Animation Studio, ve kterém vzniká film Kozí příběh.

V tomto článku najdete otázky a odpovědi týkající se tématu rozhovoru. Některé dotazy a odpovědi jsme kvůli přehlednosti zkrátili, jiné rozdělili do více částí. Některé otázky se opakovaly a v takových případech byly zpravidla zodpovězeny jen jednou. Originální verzi rozhovoru najdete na této stránce.

Odpovědi na otázky čtenářů Živě.cz

Jakým způsobem se určilo, jaký hardware bude v sestavě? Na základě vašich zkušeností, osobních benchmarků nebo cizích benchmarků? (Daniel)

Ľubomír Štávorský: Výběr hardwaru probíhal na stejném principu jako u běžného uživatele – AAA Studio potřebovalo na výrobu filmu několik sestav. Podle vlastních zkušeností a zkušeností kolegů jsem vypracoval návrhy sestav. Samozřejmě výběr vhodných komponentů do sestav byl udělán i na základě benchmarků. V současnosti je každý nový kus hardwaru testován i na schopnost výkonně pracovat nejen v hrách, ale i v různých animačních programech.

Na počítačích se nám pomalu ale jistě zabydlují 3D desktopy, hry jsou 3D již delší dobu. Kdy budou dostupné výstupní periferie schopné zprostředkovat plný 3D vjem (dvě oči, dva obrazy)? A jaký? A co vstupní periferie pro 3D či víceosé soustavy? (gro)

Ľubomír Štávorský: V současnosti jsou dostupné periferie schopné zobrazit 3D obraz – například 3D brýle, které se objevily již před několika lety, nebo monitory schopné produkovat 3D obraz. Bohužel, výrobní náklady těchto periferií jsou vysoké a to se promítá v koncové ceně. Masové rozšíření 3D obrazu nastane tedy až v případě, kdy i běžný uživatel bude mít potřebu vidět vše ve 3D. Tudíž není to otázka dostupnosti technologie, spíš klasická tržní rovnice – zvyšující se poptávka snižuje cenu produktu.

Co se týče periferií, přibližně před měsícem jsem na našich firemních stránkách napsal o novince v podobě 3D myši, schopné plného provozu v 3D aplikacích.

Jak jste spokojen s pracovním kolektivem v CZC? (Tomáš Lacina)

Ľubomír Štávorský: Ve firmě je přátelská atmosféra a jsou zde vynikající a schopní lidé na všech úrovních, což se projevuje na dobré náladě zaměstnanců vůči zákazníkům. Osobně si vážím všech zaměstnanců – pro mně to nejsou jen kolegové, ale hlavně kamarádi.

Používají se v České republice renderovací (výpočetní) farmy? (Tomas Vymazal)

Ľubomír Štávorský: Art And Animation Studio si u nás dalo sestavit šest vysoce výkonných rendrovacích stanic. Jádro celého systému tvoří procesor Core 2 Extreme QX6700 – a urychlení renderování bylo oproti jiným procesorům znatelné. Doplním ještě, že v sestavách jsou operační paměti Corsair Dominator o velikosti 4GB.

Máte rád asijskou amime produkci? (Tom Atom)

Ľubomír Štávorský: Nejsem sice fanouškem, ale japonské 3D filmy jsou naprosto úchvatné. Konkrétně jsem měl možnost shlédnout Final Fantasy 7 - Advent Children, a i když jsem se díval na originál bez dabingu a titulků, film byl srozumitelný. Absolutně úchvatná grafika a propracovanost detailů mě překvapila. Myslím, že filmový průmysl se časem odpoutá od „živých herců“ a budou vznikat pouze 3D animované filmy.

Jaký je váš názor na výuku počítačové grafiky na školách? Respektive, v čem vidíte důvod, proč u nás nejsou obory zaměřené striktně na 3D modelování/animaci/kompozici jako na západ od nás? (doktorZhor)

Ľubomír Štávorský: Ignorace tohoto důležitého oboru současného mediálního světa (využitelnost 3D animací v reklamách nebo mediích je vysoká) je přinejmenším zvláštní. Důvody této ignorace jsou ale pro nás, běžné lidi, skryté. Jedinou možností je pak studium na zahraničním školách, což ale znamená odliv kvalifikovaných lidí, podobně jako to je i v jiných oborech.

Co je to vůbec renderování filmu? Jak bude vypadat film Kozí příběh? Co předcházelo vaší práci a umění, které ovládáte, za vzdělání? Můj syn umí slušně kreslit a něco takového by asi chtěl jednou dělat. Co proto musí udělat, kam chodit, co studovat? (Martina Hájková)

Ľubomír Štávorský: Laický (a hodně zkrácený) význam renderování je v podstatě finální dokončení všech součástí animace nebo 3D obrázku. Bohužel, obory zaměřené na 3D animaci nebo modelování neexistují, jediná možnost v současnosti je studium architektury. Pro vašeho syna ale doporučuji naučit se pracovat pro začátek s 2D grafikou v programech jako je Adobe Photoshop nebo Corel Photopaint. Po zvládnutí těchto aplikací se váš syn může postupně dostávat k 3D aplikacím jako je například 3D Studio Max nebo Cinema. Chce to hlavně šikovnost, kreativní myšlení a chuť učit se nové věci.

Jaké konkrétní parametry by měl počítač, když by rozpočet na jeho nákup byl 500 tisíc korun? (Boháč)

Ľubomír Štávorský: Jestli je to PC pro tvorbu 3D programů, doporučují co nejvýkonnější procesor – v současnosti jsou již dostupné čtyřjádrové procesory Intel, čeká se ještě na konkurenční procesory AMD. Maximální množství operační paměti, nejlépe značkové Corsair... A takhle by se dalo pokračovat, přičemž bychom se dostali ale na hranici maximálně 200 tisíc korun, a to i při použití diskového pole o velikosti 5TB. Hodně záleží i na konkrétním určení sestavy. V případě potřeby bližší konzultace jsem vám k dispozici.

Jaký HW je nejdůležitější pro tvorbu daných filmů? Závisí více na výkonu procesoru nebo grafické karty? Jakou konfiguraci měly sestavy, které jste navrhoval pro Art and Animation Studio? (Roman Polášek)

Ľubomír Štávorský: Pro samotné modelovaní a tvorbu animací je důležitý nejen výkon procesoru, ale i odpovídající grafická karta určená hlavně pro práci v 3D programech, jako je například série Quadro od firmy NVIDIA. Další možností je řada FireGL od společnosti ATi. Pro AAA Studio jsem navrhoval několik sestav, od klasických kancelářských až po výkonné renderovací stanice. Lze v nich najít jak procesory AMD, tak Intel. Důraz byl ale kladen hlavně na výpočetní výkon.

Jak jsou na tom počítače Apple a MacOS X? Používají se v tomto oboru nebo jde spíše o okrajovou záležitost? (Adam Štěpánek)

Ľubomír Štávorský: V Evropě je používaní počítačů Apple v běžném životě spíše výjimkou, v USA je to ale přesně naopak. Osobně si ale myslím, že výkon klasických PC v porovnání s Apple je takřka stejný – to platí nejen pro oblast domácího zábavy, ale i kancelářského použití. V oblasti profesionální animace a grafiky je ale situace jiná, tady jsou počítače Apple v současnosti nejpoužívanější, hlavně z důvodu existence profesionálních programů – Final Cut pro střih a Protools pro audio (k těmto programům je určen i speciální hardware).

Neuvažovali jste, nebo neuvažujete, pro renderování filmu využití nějakého systému distribuovaných výpočtů? Asi by nebylo nejjednodušší to napsat, ale mohl by to později být efektivní způsob. Domnívám se, že lidé by rádi spolupracovali na tvorbě filmu touto cestou. Pokud o tom neuvažujete, je důvodem třeba i strach z odcizení některých pasáží filmu? (Michal Vyroubal)

Ľubomír Štávorský: Využití systému distribuovaných výpočtů je jistě způsob velice efektivní, ale jak jste sám napsal, i nebezpečný z hlediska odcizení důležitých dat. Jeho reálné využití je ale v oblasti počítačové animace nemožné kvůli obrovským objemům dat.

Témata článku: Apple, Aaa, Final Fantasy, CZC, Dominator, Fantasy, Advent

25 komentářů

Nejnovější komentáře

  • gro 21. 4. 2007 21:27:13
    Stačí jedna se sídlem v ČR. Ani jedna že ?

    PS: Ta tvoje druhá věta...
  • Jirka 21. 4. 2007 19:51:35
    Ta klasicka trzni rovnice me taky zarazila.
  • Jirka 21. 4. 2007 19:50:42
    Kdyz umis s grafikou dobre v jednom programu, naucis se to rychle i v...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 104

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 36

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 74

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

** V notebooku s cenou nad 20 tisíc nesmí chybět kvalitní displej a rychlé úložiště ** Za dalších deset tisíc můžete dostat navíc styl nebo výkonnější komponenty ** Vybírat můžete z různých velikostí i konstrukcí

8.  12.  2016 | Stanislav Janů | 87

Technosféra naší Země má už hmotnost 30 bilionů tun

Technosféra naší Země má už hmotnost 30 bilionů tun

** Vědci odhadli přibližné množství strukturu vytvořených člověkem, které jsou na Zemi ** Přibližný odhad je, že tyto struktury mají dohromady hmotnost kolem 30 bilionů tun ** Jak to ovliní biosféru?

Včera | Karel Javůrek | 10


reklama