reklama

Život po smrti: Zdědit můžete i internetovou doménu

Dědí se domy, automobily, stará whisky a v době internetu i webové domény, které mohou být klíčovou součástí důležitých webů. Lidé na to ale nemusí myslet a nakonec o vše přijít.

Málokdo asi při smrti blízkého člověka, vyřizování pohřbu a následně i dědictví myslí na takovou věc, jakou je doménové jméno. Přesto i to je předmětem občanskoprávních vztahů a tedy může být i součástí dědictví. Jak se internet stává naprosto automatikou součástí života, podobných případů bude stále přibývat

„Podle českého práva nabývá dědic dědictví smrtí zůstavitele (tedy zemřelého), avšak každé dědictví musí být soudem projednáno a musí o něm být rozhodnuto. Dědic může doménu nabýt buď ze závěti, anebo ze zákona v rámci dědické posloupnosti. V obou případech však proběhne řízení o dědictví dle občanského soudního řádu, jehož účelem je zjištění majetku a závazků zemřelého, zjištění dědiců a právě rozdělení majetku mezi tyto dědice,“ objasňuje postup dědického řízení Zuzana Průchová Durajová, právník sdružení CZ.NIC.

Soud poté může v usnesení rozhodnout třemi způsoby:

  • Potvrdí, že dědictví nabyl jediný dědic (nebo dědictví připadlo státu), pak nemusí být doména v soupisu majetku uvedena, dědic nabude veškerý majetek zemřelého, tedy včetně doménového jména
     
  • Schválí dohodu o vypořádání dědictví nebo dohodu o přenechání předluženého dědictví věřitelům k úhradě dluhů. V takovém případě musí být doména v soupisu majetku výslovně uvedena, aby bylo jasné, který z dědiců ji zdědil.
     
  • Potvrdí nabytí dědictví podle dědických podílů, pokud se dědicové nedohodnou. I v tomto případě musí být doména v soupisu majetku výslovně uvedena, aby bylo jasné, který z dědiců ji zdědil.

Zuzana Průchová Durajová však přiznává, že uvádění doménových jmen v soupisu majetku zemřelého není obvyklé: „Doposud jsem se v usneseních o dědictví setkala s uvedením domény v majetku zůstavitele snad jen jednou.“ Neznamená to, že by lidé vlastnící domény neumírali, pouze dědice nenapadne takový majetek do soupisu uvádět.

Pokud jste účastníkem dědického řízení a součástí majetku zemřelého je i doménové jméno, je vhodné, aby bylo výslovně uvedeno v soupisu majetku a následně v rozhodnutí soudu o dědictví, ve kterém bude i uvedeno, kterému dědici doménové jméno připadlo. V budoucnu Vám to ušetří problémy například při dokazování, že jste doménu zdědili právě vy.

Průběh dědického řízení však může být dlouhý. Jak se o doménu v jeho průběhu starat? Dědicové (případně správce dědictví) mohou s potenciálním dědictvím nakládat pouze v rámci obvyklého hospodaření a nad jeho rámec pak jen se svolením soudu.

Kam však spadá prodloužení registrace určité domény? Je to ještě obvyklé hospodaření, nebo už je to nad jeho rámec? Právnička sdružení CZ.NIC Zuzana Průchová Durajová zastává názor, že „zrušení registrace, byť provedené formou nekonání (ať již úmyslného či opomenutí) je nakládáním nad rámec obvyklého hospodaření, neboť může mít nevratné následky.“

Neprodloužení registrace domény by totiž mohlo poškodit některého z dědiců, čemuž se soud snaží předejít. V případě obav o zachování existence doménového jména můžete upozornit notáře, který pak může kontaktovat správce domény. V případě české TLD domény se jedná o CZ.NIC, v opačných případech je pak třeba se pro více informací obrátit na koncového prodejce, u kterého jste získali třeba doménu COM.

Může to znít jako okrajová záležitost, nicméně při současných cenách domén, jejich snadné dostupnosti a popularitě bude internetová doména postupem času docela běžnou a možná i zajímavou součástí dědictví. Nemusí to být přitom hned Google.com, ale třeba Živě.cz zapomenutého strýčka z třetího kolene a vy budete posledním ve šňůře právoplatných dědiců...

Se svolením autorky jsou vybrané pasáže zkopírovány z článku na webu ITpravo.cz.

Témata článku: Právo, Internet, Doména

8 komentářů

Nejnovější komentáře

  • clarkie 24. 8. 2012 12:27:06
    "Právnička sdružení CZ.NIC Zuzana Průchová Durajová zastává názor, že...
  • TrSek 24. 8. 2012 11:11:43
    Nieco podobne som riesil v blogu tu...
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 35

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 132

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 39

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 121

Vyhledávání ve Windows není dokonalé, zkuste to 5× jinak

Vyhledávání ve Windows není dokonalé, zkuste to 5× jinak

** V macOS funguje vyhledávání Spotlight, ve Windows podobně propracovaná funkce chybí ** Alternativy se zaměřují na rychlé hledání souborů i externí zdroje ** Mnohé mohou vyhledávání ve Windows kompletně nahradit

18.  2.  2017 | Stanislav Janů | 58

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 217


Aktuální číslo časopisu Computer

Stavba 3D tiskárny

Výbava domácí elektrodílničky

Budoucnost 5G sítí

Velké testy microSD karet a vodních chladičů

Přehled mobilních tarifů

reklama
reklama