Živě T-10: souboj SDRAM a RDRAM

Operační paměť RDRAM měla za cíl nahradit SDRAM a stát se masivně používanou technologií. Čest poraženému?

V dnešní době vládne trhu operační paměť DDR2 či novější DDR3, přesněji druhá a třetí generace DDR SDRAM (Double Date Rate Synchronous Dynamic Random Access Memory), které vycházejí ze standardu SDRAM, jež se rozšířil už počátkem roku 1993. Koncept synchronní DRAM pochází dokonce až z roku 1970.

Ke konci roku 1996 uzavřela společnost Rambus licenční dohodu s Intelem, jejíž cílem měla být podpora pro vyvíjené paměti RDRAM na poli běžných počítačů. Prosazení odlišné a nové technologie se však neobešlo bez potíží, které nakonec rozhodly o neúspěchu RDRAM.

RDRAM proti SDRAM

Společnost Rambus se vývoji věnovala již delší dobu, její paměti RDRAM můžete nalézt v původní herní konzoli Nintendo 64 (4 MB), velký úspěch zaznamenala také u PlayStation 2 (32 MB), kde se vyskytovala dvoukanálová varianta s propustností 3 200 MB/s. Propustnost byla hlavní předností těchto pamětí, oficiálního uvedení na počítačový trh se dočkala před 10 lety, tedy v roce 1999.

Klepněte pro větší obrázek

V té době byla na trh uvedena první základní deska s kompatibilními RIMM sloty (184 pinů), která si poradila s tehdejšími RDRAM PC-800 s frekvencí 400 MHz, které umožňovaly propustnost až 1 600 MB/s. Mezi nejrychlejšími operačními paměti se rozšiřovaly SDRAM PC-133 s frekvencí 133 MHz, které dosahovaly maximální propustnosti 1 066 MB/s (doba procesorů Pentium III).

Klepněte pro větší obrázek 

Paměti RDRAM pouze s chladičem

První testy však nedopadly příliš dobře, reálný výkon nebyl o tolik vyšší, aby ospravedlnil mnohem vyšší cenu těchto pamětí, která byla v některých případech i trojnásobná. Při příležitosti uvedení nového procesoru Pentium 4 v roce 2000 dokonce Intel dodával i balení, které kromě samotného procesoru obsahovaly také dvojici operačních paměti RDRAM. Rok poté však Intel pomalu přestával tuto technologii podporovat, důvodů bylo samozřejmě více.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Čipset i820 s RDRAM proti staršímu 440BX s SDRAM v programu SysMark

Příčiny neúspěchu

Operační paměti RDRAM byly sice mírně rychlejší než tehdejší modely SDRAM (které neustále zrychlovaly), ale jejich neúspěch měl více důvodů a příčin. Paměti RDRAM byly složitější na výrobu, každý čip totiž obsahoval paměťový řadič (u SDRAM byl v čipsetu, nyní v procesoru), čímž vzrostla i výrobní cena. Oproti SDRAM se také více zahřívaly, všechny modely tak byly už z výroby osazeny tepelným rozvaděčem pro lepší chlazení čipů.

Všechny tyto okolnosti znamenaly jediné, a to vyšší koncovou cenu. Paměti SDRAM však neustále zrychlovaly a už v roce 2000 byly dostupné DDR verze s propustností 2 100 MB/s. Právě v roce 2000 jste si na našem serveru mohli přečíst bleskovku „Analytici z Gartneru tvrdí: RDRAM je mrtvý“, která už dala jasný signál. Zpráva obsahovala vyjádření analytika Kevina Knoxa: „Rambus je téměř mrtvý, dostal se jen do určitých oblastí, jako jsou high-end stanice, ale v běžných PC vůbec není. Není nejspíše chytrým řešením podporovat tuto technologii i nadále“.

Klepněte pro větší obrázek 

V roce 2001 Intel představil i podporu pro nové DDR SDRAM operační paměti a v budoucích plánech už s RDRAM nepočítal. Paměti byly postupně vytlačovány klasickými SDRAM pamětmi, které byly sice teoreticky pomalejší, reálný rozdíl ve výkonu byl však nepostřehnutelný a lidé si raději kupovali více pamětí SDRAM s větší kapacitou, která už byla znatelná i při běžném používání. Poslední RDRAM PC-1200 v roce 2005 dosahovaly propustnosti 9,6 GB/s.

RDRAM žije v podobě XDR

Technologie XDR DRAM, kterou má na svědomí taktéž Rambus, vychází z RDRAM a poskytuje propustnost až 28,8 GB/s. XDR paměť s frekvencí 3,2 GHz (25,6 GB/s) je použita například v herní konzoli PlayStation 3.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Rambus také pracuje na XDR2, které poskytují dvakrát vyšší propustnost než stávající GDDR5 paměti, přičemž jejich spotřeba je o 30 % nižší. Systémy s těmito paměťmi tak mohou dosahovat propustnosti přes 500 GB/s, každý čip zvládne až 38,4 GB/s. V budoucnu se počítá se zvýšením propustnosti až na 50 GB/s a cílem je systém s celkovou propustností 1 TB/s.

Témata článku: Hardware, Playstation 2, Random

6 komentářů

Nejnovější komentáře

  • DANIEL KOBERNA 18. 8. 2010 17:40:14
    Dobrý den, máte ještě ty paměti Rimm? Kdyžtak napište mě na email...
  • voticek 18. 12. 2009 11:23:09
    Jestli nekdo mate zajem, mame tu funkcni 2x 512 Samsung RIMM a 2x256...
  • Radiusxe 17. 12. 2009 13:13:50
    jeden kamarad je tehda mel, mel P4 na +- 1.4GHz (cili to byly hned ty...
Určitě si přečtěte