Živě T-10: SETI@home volá domů

Diskuze čtenářů k článku

22. 04. 2010 23:47

No chudaci mimozemstania, radsej nech ani nic nevysielaju Naslo by sa tu na zemi par debilkov co by ich hned chceli pozemstit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 22:19

Naprosta ztrata casu. Zeme je jedine vesmirne teleso, kde se vyskytuje jakastakas inteligence.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 21:17

To by me zajimalo, co by se stalo, kdybychom se s nejakymi mimozemstany spojili a pripadne setkali. Vzhledem k tomu, ze lidi jsou nepoucitelni a zabijeji se kvuli kdejake hlouposti - jine nabozenske vyznani, jina barva pleti, jine politicke presvedceni, moc, penize, tak bych ani nechtel zazit co by se tu delo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
22. 04. 2010 18:28

Dokud lidstvo nevynalezne nadsvětelný pohon (warp, hyperpohon) a nasvětelnou komunikaci (subprostorem) , nikdy nenarazíme na mimozemskou civilizaci. Konvenční rychlostí trvá tisíciletí než dosáhne na větší počet hvězd. A taky, vyspělí mimozemštané nebudou sledovat zaostalé metody komunikace.

Je to jako ve Star Treku. Dokud neobjevíme nadsvětelný pohon, nikdo si nás nebude všímat. Jsme ještě příliš zaostalí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 12:37

SETI je najvacsia chujovina co sa tyka projektu boinc ...proste ludia denne umieraju na rakovinu, aids a xxx dalsich chorob (ktore maju vlastne projekty) ale 35% debilov bude radsej pocitat nieco co na 99,99999% na Zem nepride.. totalna demencia podla mna

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 12:40

V zasade s tebou souohlasim.Ale kdyby nebylo seti@home tak s velkou pravdepodobnosti tu neni ani Boinc jak ho zname.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 14:23

Je otázka, jestli ten výzkum rakoviny pomocí gridu přinesl nějaké hmatatelné výsledky. Jak už jsem psal výš, projekt z roku 2001 od United Devices vyzněl úplně do prázdna a ani se to nenamáhali někomu sdělit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 14:32

no ja radsej pouzivaj vykon svojho PC na zistenie reakcie nejakej molekuly s bielkovinou co ma aspon ako taku vypovednu hodnotu a niekam to smeruje ako na analyzovanie nejakeho vesmirneho prdu, ktory moze analyzovat x ludi y dlho a na 99.9999% nic nezistia

tiez si myslim ze pomocou boinc sa nic vyznamne nikdy neobjavi ..ale aspon su vysledky napr reakcii danych molekul a su pristupne ..kdezto z vesmirnych prdov nic nebolo, nieje a nebude

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 15:04

Snad jediná věc, která přinesla nějaké konkrétní výsledky, je simulace jaderných pokusů, která se ovšem nerealizuje prostřednictvím veřejného gridu Vše ostatní nic moc. Výzkum klimatu je podle mě úplné zklamání a výzkum nemocí je přinejmenším dost rozporuplný. Zbývající astronomické propočty gravitace, temné hmoty nebo objevování mimozemšťanů jsou prostě jen třešnička na dortu v tomto trendu...

Škoda, před deseti lety, kdy to začalo, si od toho spousta lidí slibovala mnohem víc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 15:24

Teda nevim co si představujete jako významný objev.

2010-04-19: Rosetta@Home: Rosetta@home has been used to design a protein which may neutralize the flu virus.

2010-03-02: World Community Grid: Researchers from the FightAIDS@Home project on World Community Grid have found a potentially new way to fight drug resistant strains of AIDS.

2010-04-12: PrimeGrid - First ever AP26 Found!: The search is over. A World Record AP26 (Arithmetic Progression of 26 primes) has been found. The finder is Benoãt Perichon [AF>HFR>RR] Jim PROFIT) of France. He is a member of the L'Alliance Francophone team.The AP26 progression is written as 43142746595714191+23681770*23#*n for n=0..25.

2010-04-02: PrimeGrid - Record AP25 Found (takovejch bylo letos několik)

2010-03-30: LHC@Home: We have just had collisions at 7TeV in the LHC. (LHC by bez simulací a přesného nastavení nefungovalo a to se dělalo přez BOINC)

A to je pár výsledků z pár projektů jenom za letošek. Ono věda je většinou pozvolná evoluce a jen vyjímečně nějaká ta revoluce a často si lidi tu změnu ani neuvědomí, já když začímal střední školu, tak neměl mobil ve třídě nikdo a když jsem končit (standartně po 4 letech), tak ho měl každej a dnes to berou všichni jako přirozenost, skoro jako by to tu bylo vždy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 15:54

- Přes tento naprostý průlom je chřipka stále neléčitelná a trvá sedm dní

- Bezpochyby další průlom, AIDS je pořád 100% smrtelný

- Mimořádný a nečekaný objev, existuje nekonečně mnoho AP-k, navíc specielně tohle nemá žádný praktický význam. To už snad radši ty mimozemšťany.

- LHC by snad mohl být předmětem diskuze. Těžko odhadnout, jak velký význam na chod LHC tenhle grid má.

Při nasazení gridů v roce 2000 jsem třeba já osobně očekával, že rakovina nebo AIDS v roce 2010 nebude existovat. Zdá se, že tyhle nemoci jsou ale běh na dlouhou trať...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 16:13

aha .. a za kolko objavov vdacime SETI ??? skus aspon jeden ? a to ma 3,5 krat viac uzivatelov ako zvysne projekty

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 17:03

Je třeba podotknout, že novější podprojekt SETI@home Astropulse není zaměřen pouze na signály mimozemských civilizací, ale muže najit třeba vypařující se černé díry případně nové pulzary, ale zatim měl SETI jen pár podezřelých signálů a nic potvrzeného, ovšem je třeba uznat, že jde o hledání jehly v nekolika stozích sena a prohledávaná oblast je stále dost malá. Každopádně jedna z nejzákladnějších filozofií BOINC je naprostá svoboda v tom, který projekt chci počítat, jaký maximální výkon tomu věnuju (nemusí jet procesor na 100%) a jestli vůbec.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 17:39

Tak zrovna HIV a chřipkový virus jsou jedny z nejproměnlivějších virů a rakovin je spousta druhů kde pro méně agrasivní a efektivnější léčbu bude snad na každou potřeba jiný lék (taky pokud by to bylo snadné, tak už by na to dokonalé léky byly a nekotřeboval by se takový výpočetní výkon na simulace) taky jak už jsem tu psal, testování léčiv je otázka asi 5 let (po tom, co simulace vyberou pár nadějných látek), navíc v počátcích BOINC byly i programy pro simulace reakcí proteinů nové a postupně se zdokonalují. Kdo se trochu blíže zajímá, tak ten pokrok vidí.

To AP26 bylo první nalezené a u matematiky je dost těžké mluvit o praktickém významu, často se dlouhodobě opomíjená oblast matematiky ukázala v dalším vývoji jako klíčová (nejčastěji pro fyziku) a prvočísla hrají v současnosti velký význam v počítačových kodech.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 18:28

Ať si lidi počítají co chtějí. Stejně by jsi mohl říct "lidi na ulici umirají na podvýživu, ale debilové se snaží přistát na měsíci, kam se stejně na 99,9999% většina z nás nepodívá".

Co ty víš, co díky tomu objevíme? Totální demence je nadávat na ostatní lidi, že si dělají, co chtějí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 19:08

Přesně tak, jakmile najdem mimozemskou civilizaci, tak na ně namíříme vše co máme a budem je odposlouchávat. A třeba zrovna chytnem pořad pro kutily: "Jak si doma postavit hyperpohon."

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 11:21

To je vsechno sice hezky, ale jak mi vime na jaky frekvenci a vubec jakym stylem by pripadni ufouni vysilali?

Muzou jet uplne na jiny frekvenci, popripade muzou pouzivat uplne jinou formu komunikace a tu "nasi" treba ani nevynalezli nebo je pro me uz neskutecne zastarala. Proste tohle jsou jen vystrely do prazdna. Ja na tyhle veci verim, ale je miziva sance ze timhle zpusobem neco objevime i kdyby sme byli v centru komunikacni krizovatky...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 11:47

Tak jsem se díval, co v těch pásmech vysíláme my. Skoro bych řekl, že se ta pásma nevyužívají kvůli atmosferické absorbci v článku uvedených molekul. Takže nás by podle nich taky nikdo nenašel.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 12:16

ak by sme predpokladali, ze je zivot vo vesmire bezny, nieje odveci predpokladat, ze sa vyvyja vsade cca rovnako. Takze je bezne, ze je kopec civilizacii +/- ako my. Ak by to tak bolo, a povecme ze to +/- je aj milion rokov, alebo 100milion rokov, tak je velmi pravdepodobne, ze to ich vysielanie sem este nedorazilo, lebo vesmirne vzdialenosti su rovnake. Takze pocitame nieco, co nevieme na akej je frekvencii, a nevieme ci to tam vobec je. Najzbytocnejsia ludska cinnost vsetkych cias.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 12:17

"vesmirne vzdialenosti su OBROVSKE" nie rovnake. :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 14:19

Tak pokud se o nich nikdy nedozvíme, tak je úplně jedno, jestli jsou. Pro nás prostě neexistují V tomto směru bych podotkl, že celý výzkum (dokonce i seriál Start Trek) se omezuje jenom na naši galaxii. Všechny ostatní nám můžou být putna.

Jinak co se těch podmínek týče, nejsou v naší Galaxii úplně rovnocenné. Naopak to vypadá, že život je omezen jen na určitý malý pás. Ale kdo ví?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 14:26

ono cisto teoreticky... koli dilatacii casu mozu existovat mladsie (ze zacali neskor ako my) civilizacie na OVELA vyssom supni vyvoja ako sme my, staci aby sa "ich planeta" pohybovala ovela vyssou rychlostou ako nasa.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 12:18

a keby aj hned sme objavili, ano, je inteligentny zivot, 1000 sv rokov od nas. TAK CO?? Aky to ma prakticky vyznam???? Ziadny!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 14:21

No aspoň by se vědělo, že nejsme sami. Zatím to tak bohužel vypadá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 14:27

ved niesme, bolo by to mega nepravdepodobne. Kludne mozes predpokladat, ze tam dakde vonku daleko je inteligentny zivot. Ale co to meni na tvojom zivote?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
22. 04. 2010 12:50

A i kdyby jsme neco objevily, tak to NASA stejnak zataji.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 14:21

Není snad jenom NASA, ne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 14:41

NASA to zatajit nemuže, SETI@home vzniklo právě proto, že to NASA nechtěla platit, takže ted to žije ze soukromých příspěvků (dokud to bylo pod NASA, tak se mohly financovat výpočty na superpočítačích).

Co se týká praktické využitelnosti nalezení mimozemské civilizace, tak ta je opravdu asi dost malá (ale nikdo nemuže říct co se třeba dozvíme z těch signálů), ale společenský a náboženský dopad by to mělo asi docela značný a určitě bych lidi neodsuzoval za to, že chtějí znát odpověd na jednu z nejzásadnějších otázek: Jsme ve vesmíru sami?

Pokud si chcete být jisti, že pomáháte lidstvu , tak doporučuju World Community Grid, tam jsou humanitárně zaměřené výzkumy (v pravidlech je třeba i to, že ten výzkum musí dělat nezisková organizace) a několik podprojektů už bylo dokončeno a i ty co ještě běží mají výsledky, ale nejčastěji jde o výzkumy léků a tam trvá ještě docela dlouho než to přijde do lékáren (laboratorní testy jsou mam dojem obvykle asi na 5 let). Více o projektu: http://czechnationalteam.cz/view.php...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 09:43

Co se týče SETI, tak si myslím, že "silence is golden"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 10:01

Mno ohledne projektu SETI a je ho uzitecnosti je to trochu sporne.Ne kazdy chtel venovat praci na hleadni neceho v co ani treba neveri.Ale kdyz se distribuovane vypocty dostali i do jinych oblasti myslim ze to byla takova mala revoluce.Uz bylo na vyber par projektu ktere smysl meli a myslim ze tohle (plus zjednoduseni prace s klientem) mela za nasledek rozsireni tohoto projektu.I kdyz se svojim milionem aktivnich uzivatelu projek seti zatim vladne a vypada to ze jeste dlouho bude :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 10:49

Je to hezké to počítat... bohužel většina firemních beden je stavěno na práci bez zátěže... pokud tam pustíte něco nonstop tak se z vašeho pc stane dobrý vysvač.... nebo se pletu? Bohužel vlastní zkušenost :(

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 10:55

Bohužel je to tak. Plné využití HW vede k obrovské spotřebě v řádu stovek Wattů, navíc s problémem odvádění tepla vedoucího k maximálnímu výkonu ventilátorů. Na firemní bedně bych něco takového vůbec nedělal, zaměstnavateli se to totiž vůbec nemusí líbit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 11:07

Ja to v praci na par strojich mam ,vcetne meho pracovniho.Nezaznamenal jsem nejakou zasadni zmenu.Ono je pravda ze se zvednou otacky ventilatoru .Ale ja jsem ty pocitace nuceny pomerne casto cistit at uz tam jede boinc ci nikoliv(pomerne se nam tu prasi :) ).Zajimal jsem se i o spotrebu a provadel jsem na nekolika kouskach mereni a to i doma.Spotreba se zvedne,ale rozhodne ne o stovky watu.Musime brat v uvahu ze i kdyz procesor jeden neustale na plne obratky nejsou vyuzity vsechny vypocetni soucasti procesoru (aspon u vetsiny projektu) a tak vetsi spotreba je mensi nez prio hrani narocnejsi hry.Ovsem situace je pomerne jinaci pokud do toho zapojite grafickou kartu,tam je to uz o necem jinacim a tam ta spotreba pomerne leze nahoru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 11:29

ja mam napr. AMD x4 620 a v klude ma cely pc spotrebu cca 100W. Pri plnej zatazi vsetkych 4 jadier je spotreba 180W a pri plnej zatazi aj grafickej karty je spotreba 240-260W pri furmarku (velke zatazenie vga) 280W. Navyse je na dlhu debatu zivotnost HW pri beznej praci a full zatazi... Takze co mi v clanku velmi chyba, je "odmena" ktoru dostane clovek za zapojenie sa do vypoctov. Malo by to tam byt, ze odmenou je len dobry pocit zucastneneho ;) A radovo vyssi ucet za elektriku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 11:43

Mno , je fakt ze to neni pro kazdeho a odmenou je pouze dobry pocit ze clovek pridal svou trosku do mlyna :) Existuji jedinci co to berou jako sport a pocitaji co to da jenom aby se vytahl pred ostatnima ve skupine se kterou spolecne funguje :) ono ale benchmarky pocitac zatizi podstatne mnohem vic jak klient Boinc .Ale i tak ten vykon tam jde taky znat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 04. 2010 01:45

tak trochu vás poopravím. Podle zkušeností členů CNT se zátěž zas tak neprojevuje, maximálně větráky. Oficiálně se tvrdí, že takové nasazení sníží životnost procesoru z 15 na 10 let (nebo z 20 na 15). Ale upřímně, kde jste naposledy viděli běžet deset let starou mašinu, tedy nějaké PII/PIII? (já třeba jo, ve škole máme učebnu plnou 486, které se využívají k výpočtům na starých programech). A zaměstnavatel? Mění HW max do 5 let (protože musí - softwarové fimy zásadně vyrábí svoje výtvory pouze pro poslední, maximálně předposlední operační systém), takže zničení železa IMHO nehrozí (firmy si stejně kupují povětšinou dost kvalitní). A když by se mu řeklo, že se podílí na výzkumu, vědě a léčbě toho či tamtoho, tak bude rád, že je prospěšný, suprový a úplně cool zaměstnavatel, zarámuje si to a pověsí na zeď. Prostě dokud počítače fungují, je zaměstnavateli úplně putna, co na nich běží, proč to na nich běží atp.

A ohledně spotřeby - měril jsem si to doma měřičem (laický, co se zapojí mezi zásuvku a spotřebič) a vycházelo mi PC v klidu cca 95, při provozu (něco jsem dělal) 105 a při běhu BOINC se to pohybovalo 110-115, ale i míň. Jednalo se o "obyčejný" jednojádrový Athlon 3800+, žádné takotování a pochopitelně běh jen na procesoru, počítání na grafice jsem nikdy nedělal (před rokem, co jsem ještě na domácím počítači fungoval, tak se s tím více-méně na Boinc začínalo...)

Takže obrovská spotřeba v řádech stovek Wattů bylo u mě 10%, číselně 10-15W... Navíc jsem tedy narozdíl od většiny nadšenců provozoval pouze při běhu počítače za účelem jiné činnosti, protože si uvědomuji, že moji rodiče platili a platí účet za elektřinu a může jim tedy být nejaký Boinc ukradený.

P.S.: Navíc já jsem si myšlenku distribuovaných výpočtů vyložil tak, že si vědci nevšimli toho, kolik počítačů je v domácnostech přes noc vypnutých, ale kolik jich jede při prohlížení webu (bez flashe), práci v Excelu či čtení mailu na pár procent a chtěli to využít. Proto má taky Boinc v počítači automaticky nejnižší prioritu. Takže já jsem aplikoval boinc jen na z jiných důvodů běžícím počítači a nárůst spotřeby el. energie byl tedy maximálně 10%

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 11:02

O užitečnosti všech těch projektů lze docela diskutovat. U SETI je aspoň na první pohled zřejmé, že to k ničemu nevede. Vybavuju si, že těsně po SETI vyjel nějaký projekt (jmenovalo se to snad nějak UD, či co) na hledání léku proti leukemii. Na displeji běhaly molekuly a mě to připadlo rozhodně zajímavější než ti emzáci. Nicméně projekt skončil a o jeho výsledcích jsem se nikdy nic nedozvěděl.

Totéž se dá říct o simulacích klimatu a podobných záležitostech. Prostě se s velkou pompou počítá něco, co je v praxi stejně úplně jinak.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
22. 04. 2010 11:20

To UD byl projekt United Devices. Já řadu let poskytuju výkon pro Folding@home (CPU i GPU), a tam se zasílají pravidelné reporty, co se v kterém projektu dosáhlo (a ty máš možnost si taky nakonfigurovat, pro které projekty chceš čas věnovat):

World Community Grid is pleased to announce that as a result of the generous contribution of computing power from our members, the Nutritious Rice for the World project finished on April 6, 2010.

Now that the first step is finished, stay tuned to learn what insights the researchers find as they analyze the data.

We still need your help with six (6) other ongoing projects! World Community Grid continues to run the following projects: FightAIDS@Home, Help Conquer Cancer, Help Cure Muscular Dystrophy - Phase 2, Help Fight Childhood Cancer, Human Proteome Folding - Phase 2, and Discovering Dengue Drugs - Together, Phase 2. All of these important projects need your computer time.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  22. 04. 2010 09:29

Hej, tých SETI-podobných projektov je požehnane. Dopočítali sa ale niekedy tie počítače aj k niečomu konkrétnemu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 09:34

Treba projekt LHC@home prvni testovaci provoz tusim pomohl spustit nejvetsi urychlovac na svete. Climate Prediction zase pomohl predpovedet vyvoj svetoveho klimatu myslim do roku 2030 , ale presnost se zvysuje poctem provedenych simulaci..Myslim ze vysledky jsou ,ale protoze to ma velky potencial zadny projekt proste jenom tak neskonci ze by se doslo k vysledku,proste zadaji novy ukol :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  22. 04. 2010 10:30

Dik. Nasiel som aj nejake vysledky projektu Roseta@Home.

http://www.boinc.sk/clanky/rosetta-prezentuje... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 11:22

Jiste. Z webu BOINC doklikate k ruznym zajimavym vystupum jednotlivych projektu distribuovanych vypoctu.

Zdaleka nejde jen o fikoviny typu SETI. (SETI ma ale hlavni zasluhu na tom, ze se podarilo prilakat velke mnozstvi lidi k uzitecnym BOINC projektum.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
22. 04. 2010 00:53

chcel by som opravit malu chybu. Projekt SETI vyuziva aj ine teleskopy a su ich tisice, pripadne cele "polia" teleskopov, ktore instaluje priamo NASA, nie len jeden, spomenuty v clanku. No a jedno z tych poli, len neviem ktore je dokonca citlivejsie. Obsahuje niekolko desiatok az stoviek mensich teleskopov, ktore maju celkovy vykon a pokrytie väcsie.

Ale to len na okraj, inak clanok velmi dobry.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2010 09:38

Musel bych hledat kde ,ale jedno takove pole se stale stavi a pocitaji ze do rou 2012 bude nejcitlivejsim zarizenim na prijem signalu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
22. 04. 2010 09:52

Vetsina techto zarizeni se stavi v Atacame, na rozhrani Chile a Argentiny. Je tam vysoka nadmorska vyska, prakticky tam neprsi a je tam minimum elektronickeho smogu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor