reklama

Živě T-10: poslední tažení grafických karet S3

Byla to poslední řada grafických karet, která ještě stačila konkurovat ATI a Nvidii. Co se vlastně stalo a kde je teď slavné S3?

Společnost S3 byla velmi známou především v období minulého desetiletí. Její vývoj grafických karet začal již kolem roku 1990, kdy dodávala na trh své 2D grafické karty, které samozřejmě ještě neobsahovaly podporu pro akceleraci 3D obrazu.

Mezi nejznámější starší řady asi patří S3 Trio nebo ViRGE, které byly uvedeny především ve verzích S3 Trio 32/64 a ViRGE (VX, DX, GX a další). Úplně první karta s podporou 3D od S3 sice ještě patřila do této série, skutečnou podporou 3D se však chlubila až série grafických karet Savage.

S3 Savage

V roce 1998 byla představena nová grafická karta Savage 3D vycházející z předešlého čipu Trio3D (ViRGE), která se chlubila podporou nových technologií, mezi které patřilo například trilineární filtrování pro lepší obraz nebo komprese textur S3TC. Výroba, kterou zajišťovala tehdy známá společnost Hercules, se však potýkala s vážnými problémy, přičemž ovladače nebyly taktéž na nejlepší úrovni.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
 

S3 se tak u prvního modelu nedočkala nijak zvláštního úspěchu, ale hned začátkem roku 1999 představila novější 250nm čip Savage 4 s frekvencí 125 MHz, který by se dal označit za hodně vylepšený Savage 3D. S3 se podařilo opravit spoustu problémových částí a kromě další podpory technologií (výkonnější multi-texturing, akcelerace MPEG-2) byly grafické karty s tímto čipem také určeny pro novější slot AGP 4×.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Karta byla prodávána známými výrobci jako Diamond (Stealth III S540) nebo Creative Labs (3D Blaster), přičemž obvyklá velikost paměti se pohybovala dle modelu od 8 MB do 32 MB. Její výkon v OpenGL i Direct3D však patřil mezi ty slabší (v některých případech až o 50 % oproti konkurenci), a to v porovnání s kartami jako Nvidia Riva TNT2, 3dfx Voodoo 3000 nebo ATI Rage128. Její cena však byla nižší, takže byla velmi oblíbenou kartou především u levných herních počítačových sestav.

S3 Savage 2000: zase ty ovladače

Grafický čip S3 Savage 2000, který byla uveden ještě tentýž rok, podporoval podobně jako tehdy revoluční Nvidia GeForce 256 hardwarovou transformaci a osvětlení, což bylo hlavním tahákem připravovaného Direct3D 7. I přes dobrý výkon v OpenGL, který byl v případě 32bitové kvality obrazu porovnatelný s GeForce 256, se však díky „špatným“ ovladačům potýkal s nižším výkonem v Direct3D. Optimalizace ovladačů však není záležitost na měsíc, a konkurence v podobě společností ATI a Nvidia byla v tomto případě napřed, a chystala další a výkonnější čipy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V roce 2001 tak byla S3 odkoupena společností VIA za 321 milionů dolarů a její grafické čipy se postupně začaly prosazovat na poli integrovaných čipů na základních deskách. Grafický čip S3 Savage 2000 měl totiž v porovnání s GeForce 256 pouze polovinu tranzistorů, výkon byl však relativně srovnatelný. Hlavním cílem se tak stala úspora a nízké náklady na výrobu, což se cení právě u integrovaných čipů.

Po třech letech, konkrétně v roce 2004, VIA uvedla novou sérii grafických čipů s názvem Chrome (UniChrome pro integrované čipy) a pod pokličkou divize S3 Graphics. Postupnou modernizací, přidáváním technologií a vylepšováním (S3 Chrome 400: DirectX 10.1 dříve než u Nvidie), je nyní k dispozici nejnovější model S3 Chrome 540 GTX, který podporuje DirectX 10.1, OpenGL 3.0, akceleraci HD videa i nastupující trend OpenCL pro výpočetní využití čipu. I když se zatím nejedná o konkurenceschopnou kartu, S3 se pyšní především výborným poměrem výkon/spotřeba, a to i v obecné výpočetní oblasti.

Klepněte pro větší obrázek

Zda bude S3 i nadále přidávat nové technologie a jak si povede v budoucnu, to je velmi těžké odhadnout. S příchodem obecnějších výpočetních GPGPU čipů by mohla nabídnout alespoň nějaké levné řešení, vše bude ale opět záležet na dostatečně optimalizovaných ovladačích, které už mnoha výrobcům zlomily vaz.

Témata článku: Hardware, Savage, Trio, Riva, Hercules

11 komentářů

Nejnovější komentáře

  • ustijuf 20. 2. 2010 11:09:59
    No podľa ceny my Fujitsu LifeBook S6520 a Fujitsu LifeBook S6420 ako...
  • Nommo 20. 2. 2010 0:16:22
    Díky za nostalgické vzpomínání, S3 Trio 3D jsem měl ve svém prvním...
  • Jan Tomášek 19. 2. 2010 10:18:28
    Ano, každá grafická karta časem zastará a stane se nepoužitelná pro nové...
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 36

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 141

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 132

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 40

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 218

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama