reklama

Živě T-10: Microsoft Xbox vstupuje do boje

Je to už téměř 10 let, co Microsoft představil svou první herní konzoli Xbox a rozhodl se konkurovat stávajícím veteránům v podobě Sony a Nintenda.

Již v roce 2000 oznámil samotný Bill Gates vývoj herní konzole zvané Xbox, jejíž název vychází ze slov „DirectX“ (multimediální rozhraní v operačních systémech Windows) a „Box“ ve smyslu krabice či bedny. Mezi tehdejší lídry patřily společnosti Sony (Playstation) Sega (Dreamcast) a Nintendo (Nintendo 64, GameCube), které se však později zaměřovalo na přenosné herní přístroje, alespoň do doby, než uvedlo konzoli Wii.

Microsoft sliboval třikrát vyšší výkon oproti tehdejší nejprodávanější herní konzoli PlayStation 2, která byla uvedena v roce 1999 jako nástupce první verze PlayStationu. Mnoho herních nadšenců však čekalo spíše jen klasický počítač s upraveným operačním systémem Windows a kompatibilními počítačovými hrami na bázi DirectX. I když se realita ukázala zcela jiná, trochu pravdivé toto tvrzení určitě je.

Microsoft Xbox: specializovaný herní počítač

První Xbox od Microsoftu obsahoval mírně upravený 32bitový procesor Intel Pentium III na frekvenci 733 MHz, který byl zpočátku vyráběn 180nm technologií. K dispozici bylo 64 MB operační paměti DDR ve dvoukanálovém zapojení. Grafický čip byl od společnosti Nvidia, konkrétně se jednalo o speciální NV2A čip, na jehož vývoji se podílela jak samotná Nvidia, která vycházela z tehdejší architektury GeForce 3 a 4, tak i Microsoft (DirectX). Čip byl vyráběn 150nm technologií, pracoval na frekvenci 233 MHz a podporoval DirectX 8.1 a OpenGL 1.4.

Klepněte pro větší obrázek

Zvukový čip byl rovněž od Nvidie, zvládal i moderní Dolby Digital 5.1, což bylo vzhledem k integrované DVD mechanice (2× až 5× rychlost) a možnosti přehrávání filmových disků jasnou výhodou. Novinkou mezi konzolemi byl také pevný disk s rychlostí 5 400 otáček za minutu a kapacitou 8 GB nebo 10 GB, na který se ukládala nastavení, uložené pozice ve hrách a další obsah. Konkurenční herní konzole ještě spoléhaly na dodatečné paměťové karty, na které se však příliš nevešlo a byly poměrně drahé. Pro propojení více konzolí posloužil klasický ethernetový port s rychlostí 100 Mb/s, k dispozici byly i čtyři standardní USB 1.1 porty pro připojení dalších periférií.

Klepněte pro větší obrázek

Operační systém, který první Xbox používá, je založen na kernelu Windows 2000, vzhledem ke stáří však obsahuje také přibližně 150 tisíc řádků kódu ze starých Windows NT. Pro práci s grafikou a zvukem používá známé počítačové rozhraní DirectX 8.1, což umožnilo rychlejší vývoj, protože programátoři už toto API dobře znali a přechod byl tak mnohem snazší, než v případě zcela nového rozhraní.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

A co software?

Jak můžeme vidět například u nového iPadu a jeho konkurentů, samotný hardware bez software neznamená takřka nic. Zpočátku tomu tak bylo i při mohutném uvedení Xboxu 15. listopadu roku 2001, kdy bylo k dispozici jen málo her, a oproti nabídce konkurenčních konzolí se jednalo o velmi chudou nabídku. Microsoftu se však podařilo zajistit „trháky“ například v podobě hry Halo, která se postupně stala legendou, především pak na této konzoli, kdy se v případě druhého pokračování stala nejprodávanější hrou vůbec. Postupně se díky dostatečným „finančním podporám“ k vývoji her pro Xbox přidalo více než 100 studií, takže příval nových her byl zajištěn a to včetně exkluzivních titulů, které si nebylo možné zahrát na jiné konzoli.

Klepněte pro větší obrázek

Prodej Xboxu si i přes vysokou cenu a výtku ohledně velkého ovladače vedl výborně, především pak v USA. Za necelý rok se dostal na druhou pozici nejprodávanější herní konzole a předběhl samotné Nintendo. Za tři týdny se podařilo prodat přes milion konzolí, což lze u zbrusu nové herní konzole, která nabízela jen málo her, označit za vynikající úspěch.

Snížení ceny a Xbox Live

Microsoftu se díky rostoucí nabídce her podařilo prodávat stále více Xboxů, navíc zaútočil stále nižší cenou a v roce 2002, kdy uvedl konzoli i v Evropě a Asii, představil „killer“ internetovou platformu Xbox Live, která umožňovala dnes již tak běžné stahování obsahu, propojení s přáteli, hraní přes internet a další použití, vše s použitím interního pevného disku. Microsoft zavedl platbu v podobě předplatného, po roce se již Xbox Live pyšnil jedním milionem platících uživatelů. Pro srovnání, podle informací byl počet předplatitelů v květnu roku 2009 téměř 20 milionů, je to však samozřejmě i zásluha nynější konzole Xbox 360, která byla uvedena v roce 2005.

Klepněte pro větší obrázek

První verze Xboxu se prodalo celosvětově přes 24 milionů, hlavní příjem však plyne především z prodaných her, příslušenství a také předplatného Xbox Live. Prodej konzole byl samozřejmě ukončen několik měsíců před uvedením další verze v podobě Xboxu 360.

Otázka do diskuze: měli jste první Xbox? Proč jste si ho kupovali?

Témata článku: Historie, Herní konzole, Xbox, Herní konzole xbox 360, Xbox Live, Playstation 3 herní konzole, Playstation 4 herní konzole, Playstation 5 herní konzole, Nintendo wii herní konzole, Killer, Nintendo Wii, Sega, Wii U

14 komentářů

Nejnovější komentáře

  • 12. 7. 2011 18:46:09
    Powermac je ale trošku starší hračka, ne? ten už se pokud vím víc jak 6...
  • Radiusxe 8. 12. 2010 13:05:37
    jo ja jsem ho mel, akorat tehdy se tomu rikalo jeste Playstation a...
  • Martin Pšenica 10. 4. 2010 23:45:57
    Můžete tu klidně vypisovat nějaké % ze statistik prodeje konzolí, ale...
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 35

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 131

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 39

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

** Facebook o nás ví vše, protože mu to sami řekneme ** V jeho nitru se skrývá mocný vyhledávač ** Mohou jej zneužít stalkeři, sociální inženýři a další nezbedníci

16.  2.  2017 | Jakub Čížek | 76

Vyhledávání ve Windows není dokonalé, zkuste to 5× jinak

Vyhledávání ve Windows není dokonalé, zkuste to 5× jinak

** V macOS funguje vyhledávání Spotlight, ve Windows podobně propracovaná funkce chybí ** Alternativy se zaměřují na rychlé hledání souborů i externí zdroje ** Mnohé mohou vyhledávání ve Windows kompletně nahradit

18.  2.  2017 | Stanislav Janů | 58


Aktuální číslo časopisu Computer

Stavba 3D tiskárny

Výbava domácí elektrodílničky

Budoucnost 5G sítí

Velké testy microSD karet a vodních chladičů

Přehled mobilních tarifů

reklama
reklama