Živě T-10: Microsoft Xbox vstupuje do boje

Je to už téměř 10 let, co Microsoft představil svou první herní konzoli Xbox a rozhodl se konkurovat stávajícím veteránům v podobě Sony a Nintenda.

Již v roce 2000 oznámil samotný Bill Gates vývoj herní konzole zvané Xbox, jejíž název vychází ze slov „DirectX“ (multimediální rozhraní v operačních systémech Windows) a „Box“ ve smyslu krabice či bedny. Mezi tehdejší lídry patřily společnosti Sony (Playstation) Sega (Dreamcast) a Nintendo (Nintendo 64, GameCube), které se však později zaměřovalo na přenosné herní přístroje, alespoň do doby, než uvedlo konzoli Wii.

Microsoft sliboval třikrát vyšší výkon oproti tehdejší nejprodávanější herní konzoli PlayStation 2, která byla uvedena v roce 1999 jako nástupce první verze PlayStationu. Mnoho herních nadšenců však čekalo spíše jen klasický počítač s upraveným operačním systémem Windows a kompatibilními počítačovými hrami na bázi DirectX. I když se realita ukázala zcela jiná, trochu pravdivé toto tvrzení určitě je.

Microsoft Xbox: specializovaný herní počítač

První Xbox od Microsoftu obsahoval mírně upravený 32bitový procesor Intel Pentium III na frekvenci 733 MHz, který byl zpočátku vyráběn 180nm technologií. K dispozici bylo 64 MB operační paměti DDR ve dvoukanálovém zapojení. Grafický čip byl od společnosti Nvidia, konkrétně se jednalo o speciální NV2A čip, na jehož vývoji se podílela jak samotná Nvidia, která vycházela z tehdejší architektury GeForce 3 a 4, tak i Microsoft (DirectX). Čip byl vyráběn 150nm technologií, pracoval na frekvenci 233 MHz a podporoval DirectX 8.1 a OpenGL 1.4.

topdown_xbox.jpg

Zvukový čip byl rovněž od Nvidie, zvládal i moderní Dolby Digital 5.1, což bylo vzhledem k integrované DVD mechanice (2× až 5× rychlost) a možnosti přehrávání filmových disků jasnou výhodou. Novinkou mezi konzolemi byl také pevný disk s rychlostí 5 400 otáček za minutu a kapacitou 8 GB nebo 10 GB, na který se ukládala nastavení, uložené pozice ve hrách a další obsah. Konkurenční herní konzole ještě spoléhaly na dodatečné paměťové karty, na které se však příliš nevešlo a byly poměrně drahé. Pro propojení více konzolí posloužil klasický ethernetový port s rychlostí 100 Mb/s, k dispozici byly i čtyři standardní USB 1.1 porty pro připojení dalších periférií.

xbox-board.jpg

Operační systém, který první Xbox používá, je založen na kernelu Windows 2000, vzhledem ke stáří však obsahuje také přibližně 150 tisíc řádků kódu ze starých Windows NT. Pro práci s grafikou a zvukem používá známé počítačové rozhraní DirectX 8.1, což umožnilo rychlejší vývoj, protože programátoři už toto API dobře znali a přechod byl tak mnohem snazší, než v případě zcela nového rozhraní.

dash1.jpg dash2.jpg dash4.jpg
 

A co software?

Jak můžeme vidět například u nového iPadu a jeho konkurentů, samotný hardware bez software neznamená takřka nic. Zpočátku tomu tak bylo i při mohutném uvedení Xboxu 15. listopadu roku 2001, kdy bylo k dispozici jen málo her, a oproti nabídce konkurenčních konzolí se jednalo o velmi chudou nabídku. Microsoftu se však podařilo zajistit „trháky“ například v podobě hry Halo, která se postupně stala legendou, především pak na této konzoli, kdy se v případě druhého pokračování stala nejprodávanější hrou vůbec. Postupně se díky dostatečným „finančním podporám“ k vývoji her pro Xbox přidalo více než 100 studií, takže příval nových her byl zajištěn a to včetně exkluzivních titulů, které si nebylo možné zahrát na jiné konzoli.

halo1.jpg

Prodej Xboxu si i přes vysokou cenu a výtku ohledně velkého ovladače vedl výborně, především pak v USA. Za necelý rok se dostal na druhou pozici nejprodávanější herní konzole a předběhl samotné Nintendo. Za tři týdny se podařilo prodat přes milion konzolí, což lze u zbrusu nové herní konzole, která nabízela jen málo her, označit za vynikající úspěch.

Snížení ceny a Xbox Live

Microsoftu se díky rostoucí nabídce her podařilo prodávat stále více Xboxů, navíc zaútočil stále nižší cenou a v roce 2002, kdy uvedl konzoli i v Evropě a Asii, představil „killer“ internetovou platformu Xbox Live, která umožňovala dnes již tak běžné stahování obsahu, propojení s přáteli, hraní přes internet a další použití, vše s použitím interního pevného disku. Microsoft zavedl platbu v podobě předplatného, po roce se již Xbox Live pyšnil jedním milionem platících uživatelů. Pro srovnání, podle informací byl počet předplatitelů v květnu roku 2009 téměř 20 milionů, je to však samozřejmě i zásluha nynější konzole Xbox 360, která byla uvedena v roce 2005.

xbox-live.jpg

První verze Xboxu se prodalo celosvětově přes 24 milionů, hlavní příjem však plyne především z prodaných her, příslušenství a také předplatného Xbox Live. Prodej konzole byl samozřejmě ukončen několik měsíců před uvedením další verze v podobě Xboxu 360.

Otázka do diskuze: měli jste první Xbox? Proč jste si ho kupovali?

Diskuze (14) Další článek: Černobíle: Hry na počítači, nebo konzoli?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,