Ze světa: výkon procesorů a grafických karet v GTA V

Dlouho očekávaná hra GTA V na počítače je venku a vzhledem k obrovské popularitě se objevily podrobné testy výkonu různého hardwaru. Co potřebujete pro plynulé hraní?

Porovnání výkonu nových procesorů a grafických karet probíhá skrze různé aplikace a hry, každá je totiž jiná a zatěžuje jinak procesor, grafiku nebo paměti. Tentokrát se ale podíváme na testy pouze jediné hry – Grand Theft Auto V.

Technické detaily

GTA V od Rockstar Games používá vlastní engine RAGE (Rockstar Advanced Game Engine), který se v první verzi objevil už v roce 2006 pro hru Table Tennis pouze pro herní konzole a v roce 2008 byl nasazen do GTA IV a následných pokračování. Samotný engine využívá některé komponenty třetích stran – například animační engine pro postavy Euphoria nebo fyzikální engine Bullet. Nejnovější generace enginu RAGE podporuje DirectX 11 a také nejnovější verze herních konzolí.

Klepněte pro větší obrázekNa vývoji hry se od roku 2009 podílelo přes tisíc lidí, rozprostřených v týmech po celém světě. Odhady celkových nákladů na vývoj a marketing jsou kolem 265 milionů dolarů. Dle tvrzení jde tak o nejdražší hru na světě, která kdy byla vytvořena.

Rozsáhlosti hry a její velikost z pohledu možností a příběhů odpovídá i výdělek. Po uvedení GTA V pouze na konzole byl příjem 800 milionů dolarů za prvních 24 hodin prodeje a po třech dnech se podařilo překonat miliardu dolarů. GTA V tak překonala řadu světových rekordů a to byla dostupná pouze pro konzole. Během prvních šesti týdnů se podařilo prodat 29 milionů kopií hry.

Klepněte pro větší obrázek

Pokud vládnete angličtinou, doporučuji skvělý dokument o historii Rockstaru od Machinima:

Testy ze světa

Pojďme se ale podívat na zahraniční testy výkonu v rámci různého hardwaru. K testům se dostala řada redakcí, grafy a podrobnosti si můžete prohlédnout na těchto webech:

Společnosti Nvidia i AMD vydaly nové ovladače speciálně pro GTA V, musíme ale počítat s tím, že optimalizace jsou stále čerstvé, takže výkon se s dalšími verzemi ovladačů bude už jen zlepšovat.

Hra má zabudovaný benchmark, jeho průběh si můžete prohlédnout na tomto videu:

V případě testů procesorů je vidět náskok modelů od Intelu. Výrazné rozdíly jsou hlavně mezi dvoujádrovým a čtyřjádrovými čipy. Dvoujádro je dnes už pro hry zkrátka slabé, čtyřjádro („osmijádro“ od AMD) je dnes nutností, pokud nechcete, abyste byli omezování výkonem procesorem. V případě šestijádrových a osmijádrových procesorů od Intelu zatím výkon pro hry příliš nevyužijete, v GTA V jsou rozdíly taktéž poměrně malé.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

U testů grafických karet je vše komplikovanější, nastavení je poměrně komplexní a důležitou roli hraje rozlišení a vyhlazování. Vybereme tak především grafy asi v nejrozšířenějším rozlišení Full HD a vysokém nastavení kvality:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Engine GTA V v této chvíli rozhodně sedí lépe grafikám od Nvidie. Výhodou ale je, že hra není příliš náročná a běží poměrně dobře i na grafikách a procesorech střední třídy. K dosažení 60 snímků za sekundu vám tak bude stačit třeba i Radeon R9 280X, GeForce GTX 770 či GeForce GTX 960 při zachování vysokého nastavení kvality. Pro vyšší rozlišení si ale připravte výkonnější modely a pro hraní ve 4K rovnou dvě výkonné grafiky.

Užijete si i na nízké detaily

GTA V má ale samozřejmě i skvělou příběhovou linku a grafika je tak pouze jednou z částí hry. Jak si můžete prohlédnout na videu, ani rozdíly mezi nízkým a vysokým nastavením nejsou tak obrovské, takže si hru užijete i se slabším hardwarem a nižším nastavením kvality obrazu:

Témata článku: Hardware, GTA, GTA 4, GTA 5, GTA V, WWW, Rockstar, Engine, Grand, Grand Theft Auto, Grand Theft Auto V, PC Games, Grand Theft Auto IV, GTA IV

12 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jiří Chalupa 19. 4. 2015 19:42:38
    nevím, nevím, ale 2 gb paměti na 760 gtx určitě nedovolí nastavení na...
  • Jiří Zeman 18. 4. 2015 21:22:04
    Rockstar odvedl dokonalou práci.Perfektní optimalizace.To se opravdu...
  • hadrianus 17. 4. 2015 13:31:22
    Mám apu procesor A10 6800K a 16 Gb ddr 3. Hru spustím, ale v nastavení...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 46

Původní Starcraft: Brood War je nyní zdarma. Konec práce! Jde se pařit

Původní Starcraft: Brood War je nyní zdarma. Konec práce! Jde se pařit

** Legendární hra Starcraft je nyní k dispozici zdarma ** Chystá se i nová remasterovaná verze s hezčí grafikou

19.  4.  2017 | Jakub Čížek | 25

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

** Máte nápad, ale chybí vám stroje a pořádná dílna? ** Chcete postavit ptačí budku, nebo krabičku pro Arduino? ** Brno otevřelo svůj FabLab – laboratoř pro bastlíře

19.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

Včera | Jakub Čížek | 84

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 12

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

** Google ve svém překladači roky používal statistickou technologii ** Nyní zavádí strojové učení a neuronové sítě ** Rozdíl by měl být zvláště na větších textech patrný už nyní

20.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31


Aktuální číslo časopisu Computer

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Co dokáží inteligentní domy?