Závan budoucnosti: Light Field displeje pro virtuální brýle

Vyzkoušeli jsme si na vlastní oči slibnou budoucí technologii, které má před sebou ale ještě dlouhou cestu.

Fyziku neokecáte, proto když chcete před oči umístit displej, musíte počítat i s nutnou tloušťkou pro optickou soustavu. Oculus Rift proto nebude nikdy o moc tenčí, nedokázal by nabídnout tak široký výhled do stran. Stejně tak Google Glass nebudou mít větší obraz, protože by si to vyžádalo nepohodlně tlustou soustavu čočky a displeje.

Existuje řešení, ale dnes jsme upřímně jen na počátku. Jedná se o soustavu mikročoček nad displejem, které umožňují skládat výsledný obraz z menších oblastí, tzv. Light-Field Display (LFD).

709888735
Mikročočky umožňují vyrobit tenčí displeje, tradiční velká čočka pro celý displej je náročnější na tloušťku celých brýlí.

Problém mikročoček je ale ve výrazně nižším rozlišení výsledného obrazu. Obraz se totiž skládá z malých čtverečků, kde každý čtvereček obsahuje téměř celý výsledný obraz.

815749631
Z rozlišení původního displeje 1280×720 dostanete reálný obraz 146×78 pixelů

Má to ale na druhou stranu i své výhody. V případě 3D obrazu totiž můžete přirozeně zaostřovat na vzdálené objekty. Problémem 3D například v kině je to, že nutíte oči ostřit na vzdálenost plátna a současně vnímat objekty v prostoru mimo tuto rovinu. To u LFD není, ostatně právě tuto technologii používá fotoaparát Lytro, který dovoluje u hotových fotografií následně zaostřovat na libovolné místo ve snímku. 

Výzkumníci z Nvidie vyrobili několik prototypů těchto brýlí. Je to čistě hackerská záležitost. Vzali 3D brýle Sony se dvěma OLED 720p displeji, na 3D tiskárně vytiskli rám brýlí a spojili to s optickou soustavou čoček:

lf0.jpglf1.jpglf2.jpg 
lf3.jpglf4.jpglf5.jpg  
Na počátku byly brýle Sony, na konci 3D brýle s LFD

Tento prototyp jsem si vyzkoušel na vlastní oči a fungovalo to. Ač nosím brýle s -6 dioptriemi, na tento displej jsem mohl po krátké kalibraci v pohodě zaostřit i bez brýlí. Samozřejmě nízké rozlišení vadilo, ale koncept funguje. Takto řešené brýle by mohly mít tloušťku kolem půl centimetru, tedy podobně jako sluneční brýle s obroučkami. Možné je i zahnutí displeje. Údajně se již pracuje na takto malých displejích s 4K rozlišením (kvůli hledáčkům v 4K kamerách), takže by se mohlo zlepšit i rozlišení.  

Jako důkaz možností na těchto brýlích funguje i Doom 3. Samozřejmě rozlišení je mizerné, ale 3D funguje a stačí normální grafická karta i na rendrování nutné matice malých podobrázků.

389630744

LFD brýle nejsou něco, co byste si mohli koupit za rok, možná ani za pět let ne. Je ale docela možné, že budou stát za nějakou x-tou generací Oculusu Rift, která bude vypadat jen jako výraznější sluneční brýle.

Cestovní náklady redaktora na GTC hradí společnost Nvidia.

 

Diskuze (13) Další článek: Nový šéf Mozilly opět pod útokem

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,