Létání | GPS | Navigace

Záhadné rušení signálu GPS narušilo provoz na letišti v Dallasu. Odborníci marně hledají příčinu

Americký Federální letecký úřad (FAA) vyšetřuje příčinu záhadného rušení GPS, kvůli kterému byla uzavřena jedna ze vzletových a přistávacích drah na mezinárodním letišti Dallas Fort Worth. Některá letadla v regionu byla kvůli tomu divertována do oblastí, kde signál fungoval správně, informuje Ars Technica.

Rušení vyšlo poprvé najevo v pondělí 17. října odpoledne, kdy FAA upozornil na problémy prostřednictvím služby ATIS. Tato služba poskytuje rádiem vysílané informace nezbytné k bezpečnému provedení přiblížení a přistání nebo vzletu z letiště – například údaje o aktuálním počasí, dráze, která je v provozu, či možných způsobech přiblížení.

Záhadná chyba

Federální letecký úřad varoval personál a řídící letového provozu před rušením systému GPS v perimetru 75 kilometrů v okolí letiště Dallas Fort Worth. Doporučení znělo přibližně takto: „POZOR, VŠECHNA LETADLA. GPS HLÁSÍ NESPOLEHLIVOST VE VZDÁLENOSTI 40 NM OD DFW.“

Ve stejnou dobu vydalo středisko řízení letového provozu zprávu, že v regionu „dochází k anomáliím GPS, jež mají dramatický dopad“ na lety do a z Dallasu Fort Worth a sousedních letišť. Dále uvedlo, že některá letiště se spoléhají na používání navigačních systémů, jež byly vyvinuté ještě před systémem GPS.

Mapa webu GPSjam Mapa webu GPSjam

Webová stránka GPSjam.org, která v reálném čase monitoruje rušení GPS, zveřejnila mapu, ukazující konkrétní oblasti, kde letadla hlásí nespolehlivost signálu satelitních pozičních systémů. Provozovatel portálu John Wiseman na Twitteru uvedl, že rušení začalo kolem 13. hodiny místního času a v průběhu několika následujících hodin se stupňovalo. Poskytl také časosběrné video, jež názorně ilustruje situaci.

Hledání příčiny

O den později Wiseman oznámil, že rušení pokračuje a letadla v postižené oblasti nemohou přijímat spolehlivé GPS údaje. Důkladné sledování navíc naznačovalo, že v tomto případě nehrají roli žádné vojenské operace, jež obecně bývají nejčastějším zdrojem neúmyslného rušení. O několik hodin později nevysvětlitelné problémy pokračovaly a rozšířily se i do dalších oblastí.

Kolem 23. hodiny dallaského času pak rušení skončilo. Stejně záhadně, jako začalo, také přestalo. Wiseman k tomu v online rozhovoru uvedl: „Toto rušení GPS vynikalo tím, že bylo výrazné, pokrývalo poměrně velkou oblast a nevypadalo jako typické rušení, které vídám ve Spojených státech a jež je téměř vždy jasně spojeno s vojenskými testy nebo výcvikem ve vojenské operační oblasti.“

Dodal, že tato událost nepředstavuje pro leteckou dopravu žádnou mimořádnou situaci – jde spíše o nepříjemnost, jež může vést ke zpoždění nebo dokonce ke zrušení letů. V tuto chvíli není jasné, co toto rušení způsobilo a zda bylo úmyslné, ale téměř jistě pochází z elektronického zařízení, nikoli z přírodního zdroje.

Něco podobného se už stalo

Civilní GPS se spoléhá na satelitní signály s nízkým výkonem vysílané v pásmu L, což je rozsah rádiových frekvencí, který využívají i civilní pozemní rádiové zdroje, včetně mobilních zařízení 5G. Proto je systém GPS náchylný k neúmyslnému rušení v důsledku zavádění této technologie nové generace. Častou příčinou jsou také zařízení používaná na vojenských základnách.

Obvykle však v případě neúmyslného rušení dokážou úřady určit příčinu během několika hodin. Ve středu představitelé FAA v prohlášení uvedli, že nezjistili žádné důkazy o úmyslném rušení a pracují na zjištění příčiny. Zatím tak lze jen spekulovat, čím byly potíže se signálem způsobené.

Událost z tohoto týdne se zřejmě podobá té, jež se odehrála v lednu loňského roku v Denveru. Při lednové epizodě hlásila letadla ve vzdušném prostoru v perimetru 50 námořních mil (cca 93 km) kolem letiště nespolehlivost GPS po dobu více než 33 hodin.

Podobně zranitelné jsou i další technologie používané v letectví. Například v roce 2012 vědec Brad Haines oznámil, že se mu podařilo podvrhnout signály ADS-B, což je sledovací technologie, na kterou se letadla spoléhají při určování své polohy prostřednictvím satelitní navigace. Haines ukázal, jak mohou útočníci použít podvržené signály k vytvoření „letadel duchů“, jež se objeví na obrazovkách leteckých dispečerů.

Diskuze (21) Další článek: Sníh, který ohřívá planetu. Jak fungují sněžná děla na sjezdovkách (Podcast Živě)

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,