Začínáme s Flash MX 2004 – 29. díl – vkládání zvuků

Externí načítání zvuků máme již za sebou, jednodušší variantu umisťování a přehrávání zvukových souborů si vyzkoušíme v dnešním díle. Ozvučíme tlačítko, komponentu a vyzkoušíme si i jednoduchou editaci zvukové stopy.

Ozvučení různých symbolů je velmi často používaná a užitečná funkce. My jsme si v některém z předešlých dílů vysvětlili, jak se vytvoří jednoduchý mp3 přehrávač, dnes nás čeká jednodušší varianta práce se zvuky.

Import zvuku

Pokud chceme ozvučit animaci, musíme nejprve vložit zvukový soubor do knihovny symbolů. Otevřeme si proto nový flashový dokument a zvolíme: „File – Import – Import to Library“ a do knihovny vložíme dva zvukové soubory, které si můžeme stáhnout zde.

Klepněte pro větší obrázek

Zobrazíme si knihovnu objektů dokumentu. Vidíme zde oba dva zvukové soubory. Protože budeme chtít načíst zvukový soubor z knihovny pomocí AS, musíme oba zvuky exportovat společně se swf souborem. Klikneme pravým tlačítkem myši na jeden zvuk a z menu zvolíme „Linkage“

Klepněte pro větší obrázek

Zobrazí se nám okno, ve kterém zaškrtneme „Export for ActionScript“. Pole „Identifier“ je automaticky vyplněno názvem zvuku, který zde necháme. Pod tímto názvem budeme později vkládat zvuk pomocí příkazů AS do scény.

Klepněte pro větší obrázek

Stejným způsobem upravíme i druhy zvuk. Samozřejmě, že u zvuků máme i možnosti nastavení exportu. Klikneme opět pravým tlačítkem myši na jeden zvuk a z menu zvolíme „Properties“.

Klepněte pro větší obrázek

Otevřené okno obsahuje základní informace o vloženém zvukovém souboru. Pro nás je nyní zajímavá spodní část, kde můžeme nastavit druh použité komprese.

Klepněte pro větší obrázek

Mezi nejčastější druhy lze považovat mp3 kompresi, u které máme opět několik základních možností nastavení exportu zvuku. Po nastavení požadovaných parametrů můžeme ve sejném okně pomocí tlačítka „Test“ přehrát zvuk a zjistit tak, jestli je nastavená úroveň komprese vyhovující či ne.

Klepněte pro větší obrázek

Pokud necháme u zvukových souborů nastavení komprese na „Default“, bude použito výchozí nastavení pro export, které lze změnit v záložce swf při zobrazení nastavení exportu animace – „Publish Settings“.

Zvuky máme vložené a upravené, vytvoříme si tedy jednoduché tlačítko. V tlačítku vytvoříme druhou vrstvu, ve které vybereme poslední tři snímky, pravým tlačítkem myši zobrazíme nabídku, ze které vybereme „Convert to Keyframes“.

Klepněte pro větší obrázek

Vybere snímek označený jako „Over“ a otevřeme si panel vlastností. Zde, kromě obvyklých parametrů, můžeme přiřadit k aktuálnímu snímku i zvuk. V pravé části panelu otevřeme nabídku „Sound“, kde se nám objeví všechny zvuky importované do dokumentu. My vybereme zvuk označený „01“.

Klepněte pro větší obrázek

Stejně postupujeme u snímku „Down“, u kterého vybereme zvuk „02“. Pokud jsme vše provedli správně, v příslušných snímcích na časové ose se objevily modré zvukové stopy.

Klepněte pro větší obrázek

Pokud otestujeme animaci, po najetí na tlačítko se přehraje zvuk označený „01“ a po kliknutí na tlačítko se přehraje zvuk „02“.

Vrátíme se ještě na panel vlastností u snímku, ve kterém máme vložen zvuk. Všimneme si tlačítka „Edit“. Když na něj klikneme, zobrazí se nám okno s jednoduchým editorem zvukových stop.

Klepněte pro větší obrázek

Okno je rozděleno na dva řádky, které reprezentují levý a pravý reproduktor. Pokud se zaměříme na místo mezi oběma řádky, najdeme zde dvě zarážky, které lze posouvat a podle jejich pozice tak ořezávat zvukovou stopu.

Klepněte pro větší obrázek

Další možností změny stopy je úroveň hlasitosti, která se nastavuje posuvem bílého čtverce v každé řádce. Navíc zde můžeme nalézt několik přednastavených efektů, které se objeví v levé horní části okna pod „Effect“.

Klepněte pro větší obrázek

V úvodu jsme si slíbili, že aplikujeme zvuky i na komponentu. Otevřeme si proto okno s komponentami a na scénu přetáhneme komponentu pojmenovanou „List“. Komponentu zvolíme a otevřeme si panel akcí. Zde komponentě přiřadíme následující kód:

onClipEvent (load) {
  for (i=1; i<6; i++) {
    this.addItem("položka"+i);
  }
}
on (itemRollOver) {
  zvuk = new Sound();
  zvuk.attachSound("01");
  zvuk.start(0, 1);
}
on (change) {
  zvuk = new Sound();
  zvuk.attachSound("02");
  zvuk.start(0, 1);
}

V první části naplníme komponentu jednotlivými položkami. Následují dvě události (najetí na položku seznamu, výběr položky seznamu), při kterých budeme přehrávat dva různé zvuky. Tyto zvuky máme exportované společně ve swf dokumentu, tak jak jsme si v úvodu nastavili. Nejdříve si tedy vytvoříme zvukový objekt, kterému následně přiřadíme jeden ze zvuků a přehrajeme ho.

Z uvedeného příkladu je zřejmé, že pokud se nám nechce vkládat zvuky přímo do snímku, lze tímto způsobem řešit i ozvučení tlačítka.

Tímto jsme pro dnešek skončili. Od příštího dílu se budeme věnovat nové verzi Flash8, který nabízí mnoho nových a velmi zajímavých funkcí.

Zdrojový soubor dnešního dílu si lze stáhnout zde. Ukázku naleznete zde.

Témata článku: Software, Programování, Flash, Import, Convert

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • gully, gully 3. 10. 2005 3:01:44
    http://diskuse-zaciname-s-flash-mx-2004.wz.cz
Určitě si přečtěte