reklama

Z laboratoří Adobe: 3D foto s klasickým digitálem

Společnost Adobe se pochlubila prototypem superčočky, se kterou je možné získat trojrozměrnou fotografii.

Internetem teď koluje docela zajímavé video z tiskové konference Adobe ve Francii. Na něm Dave Story, viceprezident oddělení Interactive Design, předváděl jediný raný prototyp části nového 3D objektivu, který by mohl možnosti digitální fotografie a následného počítačového zpracování obrazu posunout zase o nějaký kus dopředu. Adobe předpokládá, že má tato novinka budoucnost a mohla by se ujmout.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  

Princip, na kterém má vše fungovat, není zase tak složitý. Velká „čočka“ je poskládaná z devatenácti menších – při letmém pohledu vám to nemůže připomínat nic jiného, než makrozáběr notoricky známého oka mouchy. Každá z čoček je vůči snímači fotoaparátu orientovaná jinak a snímá scénu z jiného úhlu.

Klepněte pro větší obrázek

Výsledkem je snímek složený z devatenácti mírně posunutých obrazů zachycených ve stejném čase. Krom posuvu se některé zřejmě liší i v tom, na jakou vzdálenost je zaostřeno. Princip je podobný stereofotografiím, jen je těch informací, které z mnohonásobně vyššího počtu čoček dostaneme, mnohem víc.

Klepněte pro větší obrázek

Získaný snímek se pak softwarově analyzuje a počítač je schopen na jeho základě sestavit trojrozměrný model snímané scény. Software tak získá přehled o tom, které objekty jsou v popředí, které na pozadí, a také ví, jak vypadá scéna z různých úhlů (i když v nepříliš velkém rozsahu).

Následně pak Dave Story předvádí kouzla, která je možné s takovou „trojrozměrnou“ fotografií vyvádět. Na fotografii dvojice soch ze Standforské Univerzity pak na krátkém videu nejprve předvádí dodatečné ostření na různé části snímku a drobné natáčení kamery. O tom, jak užitečné může být dodatečné ostření asi nemá význam polemizovat – automatika foťáku občas zaostří jinam, nebo jinak, než jste mysleli, a v případě momentek je pak taková fotografie nenávratně v trapu, a šance, že by se něco podobného podařilo vyfotit znova, je rovná nule.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Drobné natočení scény se zase ideálně hodí pro případ, že se vám podaří někoho „sejmout“ z úhlu, ve kterém mu z hlavy vyrůstá sloupek, kterého jste si ale při focení na mrňavém displeji nevšimli, a vše by napravilo jen malé posunutí fotoaparátu doleva či doprava.

Ale dá se toho využívat i pro inteligentní retušování fotografií. Díky informacím o vzdálenosti daného objektu ve scéně a díky tomu, že můžete mít zaostřeno na všechny body ve scéně, není problém některou část fotografie dodatečně doostřit, nebo naopak rozmáznout rušivé pozadí, aniž by bylo nutné vše řešit nepoměrně složitějším maskováním pozadí a třeba klasickým gausovským rozostřením.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Co víc, informace o tom, jestli nějaký prvek patří k fotografovanému objektu, nebo jde o něco, co je za ním, nebo se to naopak omylem dostalo před objektiv, může dát vzniknout inteligentnějším retušovacím štětcům.

Samozřejmě to bude chtít lepší vybavení – tím, že naporcujete již tak mizernou fotku z osmimegapixelového snímače malých rozměrů na devatenáct snímků s rozlišením hodným VGA monitoru bychom toho moc nezískali. Nehrozí ani to, že byste mohli scénu natočit třeba o čtyřicet stupňů – i když kdo ví, možná by ke složení poměrně přesné trojrozměrné kopie fotografovaného objektu mohlo stačit oběhnout jej dokola a nafotit jej z pár překrývajících se úhlů – určitě bude možné takovou scénu sestavit lépe, než je tomu v případě, kdy se využívá klasická dvojrozměrná fotografie.

Vize konstruktérů je taková, že jako dnes používáme různé výměnné širokoúhlé objektivy či teleobjektivy, mohli bychom mít i takový 3D objektiv, který scénu zachytí tak, abychom s ní mohli dodatečně manipulovat. Úžasné na tom všem je, že to existuje a funguje, smutné je jako vždy to, že bude hodně dlouho trvat, než se něco podobného dostane z laboratoří (pokud vůbec) a následně z profesionální sféry mezi normální lidi, určitě to nějaký čas potrvá – a nebude to jen několik měsíců.

Určitě doporučuji podívat se i na videozáznam z tiskové konference, na kterém uvidíte, jak to v praxi funguje.

Zdroj: Audioblog.fr

Témata článku: Software, Video, 3D, Adobe, Objektivy, Dave, Story

16 komentářů

Nejnovější komentáře

  • lzw 12. 10. 2007 8:07:13
    Ostří oběktiv a velikosti CCD jsou prakticky standartizované, takže tohle...
  • ntspm 12. 10. 2007 6:49:59
    Videl, ale na 100 procent to nepujde jen tak lehce vymenit. Viz problemy...
  • Adam Vágner 11. 10. 2007 17:08:45
    Ehm... a klasický digitál, na kterém jde vyměnit objektiv jste už viděl?...
reklama
Určitě si přečtěte

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

** Facebook o nás ví vše, protože mu to sami řekneme ** V jeho nitru se skrývá mocný vyhledávač ** Mohou jej zneužít stalkeři, sociální inženýři a další nezbedníci

16.  2.  2017 | Jakub Čížek | 76

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 36

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

Včera | Stanislav Janů | 21


Aktuální číslo časopisu Computer

Stavba 3D tiskárny

Výbava domácí elektrodílničky

Budoucnost 5G sítí

Velké testy microSD karet a vodních chladičů

Přehled mobilních tarifů

reklama
reklama