reklama

You will: Jak AT&T před 18 lety předpověděl budoucnost

YouTube je plný technologických vizí, které se nesplnily. Když ale před 18 lety operátor AT&T pustil do světa sedm vizionářských spotů, byl skoro úplně přesný.

Informační technologie se do historie kinematografie zapsaly mnohokrát, jistým pomníkem jsou ale zvláště dva reklamní počiny. Tím prvním je samozřejmě reklama na Apple Macintosh podle stejnojmenného filmu 1984. Natočil ji Ridley Scott a na obrazovkách se objevila 22. ledna 1984 během 18. ročníku Super Bowlu.

Tím druhým zápisem je pak slavná série futurologických reklam „You will“. Na amerických obrazovkách se objevila v letech 1993-1994, všechny spoty natočil dnes neméně známý David Fincher (The Social Network, Klub rváčů, Vetřelec 3) a reklamu si objednal americký operátor AT&T.

Podstatnější než jméno režiséra je v tomto případě ale samotný obsah. Společnost AT&T totiž před bezmála dvaceti lety předvídala, jak bude jednou vypadat svět technologií. Celkem vzniklo sedm třicetisekundových spotů, z nichž každý přišel s několika technologickými vizemi. Dnes vám bude většina připadat jako naprosté banality každodenního života, na počátku devadesátých let tomu tak ale nebylo..

Podívejte se na šoty v krátkém souhrnném videu

Klepněte pro větší obrázek
  • 00:01 – Online knihovny, autonavigace a elektronická komunikace na kapesním počítači
  • 00:30 – Elektronické mýtné, informační terminál a videotelefonie
  • 01:00 – Rozpoznání hlasu, elektronická zdravotní karta a videokonference
  • 01:30 – Video on demand a e-learning
  • 02:00 – RFID/NFC, dálkové spojení s doktorem a miniaturizace mobilních telefonů
  • 02:30 – E-learning, strojové překladače a ovládání domova na dálku
  • 03:00 – E-government/„Czech POINT“,  opět videotelefonie a softwarový pomocník/agent

GPS autonavigaci používáme běžně

Takže pěkně popořadě od prvního spotu. Na webu dnes najdete hromadu dostupných knihoven a zdrojů. Zdaleka to není pouze projekt Gutenberg, Google Books (v USA přístup k digitalizovaným univerzitním knihovnám) a specializované vysokoškolské zdroje. Digitalizaci svých fondů připravuje i Národní knihovna. Naprostou samozřejmostí je autonavigace s využitím GPS – zde se lidé z AT&T trefili prakticky dokonale. Také elektronická komunikace v PDA nebo mobilu je naprosto bezproblémová. Vzhledem k určitému posunu už sice tak nefaxujeme, známe ale zase mobilní fotoaparát a fotku či video z pláže skutečně pošlete naprosto kamkoliv. Tedy pokud máte datový paušál.

Druhý spot začíná vizí elektronického mýta. Naši autodopravci ho znají velmi dobře. Samozřejmě že samotný systém dnes funguje trošku jinak, to jsou ale jen kosmetické detaily. Další vize předvídá elektronickou platbu lístku na rockový koncert. I to je dnes naprostou samozřejmostí, jen to děláme mnohem lépe – z tepla domova, kde si lístek rovnou i vytiskneme na vlastní tiskárně. Podobné terminály z videa dnes zná i každý cestovatel, který využívá leteckou dopravu. Elektronické palubní lístky, letenky a rezervace tu pak s námi jsou už několik dlouhých let a nedávno je rozšířily i mobilní aplikace pro iOS, Android a další systémy. Z telefonních budek se zabudovanou kamerou sice nevoláme, je tomu tak ale jen díky tomu, že počet budek každý den klesá. Mobilní videotelefonie, Skype a další programy dnes pro nikoho jistě nebudou technologickým zázrakem.

V digitalizaci zdravotnictví máme ještě dluh

Třetí spot si pohrává s hlasovými povely. Ani to není nic nového, pravdou ovšem zůstává, že své domácnosti hlasem stále neovládáme.Stejně tak elektronická zdravotní karta není samozřejmostí, nicméně digitalizace zdravotnictví třeba v USA už dávno začala, o pozici na trhu zde bojuje Microsoft (HealthVault) i Google (Google Health) a internetovou zdravotní kartu by jednou ráda zavedla i EU. Samozřejmě nesmím zapomenout na tuzemský projekt elektronické zdravotní knížky IZIP.

Videu na vyžádání (VoD) a e-learningu je věnovaný čtvrtý spot. V USA funguje hromada systémů počínaje iTunes, Google TV a konče Hulu nebo Netflixem. U nás to zkoušela se svou elektronickou videopůjčovnou třeba Česká televize, databanku filmů nabízí také O2 TV a vlastní internetový archiv mají koneckonců dostupný i všechny velké tuzemské televizní stanice.

... stejně tak v nakupování

Stále neumíme rychle nakupovat. Vybrané české supermarkety sice nabízí automatické samoobslužné pokladny, ovšem vize, že projedete košíkem skrze jakýsi scanner, který odečte nakoupené zboží, zatím v masové podobě neexistuje. Technologie ale ano – RFID a NFC, o které se dnes mluví zejména v souvislosti s mobilními telefony. Polepovat každý rohlík pasivním čipem by ale bylo poněkud drahé. Na druhou stranu, experimenty typu Google Googles aj. možná časem nabídnou grafické rozpoznání objektů (podobně jako OCR pro text) a pokladna skutečně pochopí, že jste si koupili rohlík. Možná ale tuto automatizaci zastoupí opět internet. Zatím příliš nefunguje ani dálkové spojení s doktorem na takové úrovni, jak ukazuje video, o mobilních telefonech v hodinkách a dalších bláznivých nápadech se už ale mnohokrát psalo třeba na sesterské Mobilmanii.

Poslední dvě videa popisují opět e-learning formou videokonference a komunikaci s úřady skrze terminál (stále ten terminál – už v roce 1994 měli tušit mnohem větší důraz na internet a přístup z osobního terminálu, tedy počítače, tabletu, mobilu…) a třeba strojový živý překlad. Ten textový dnes už omezeně funguje (Google Translate, MS Translator a další) a na tom hlasovém se pak už také pracuje (The Translating , experimenty Googlu aj.). Trošku kostrbatě stejného efektu jako na videu dosáhnete i na mobilním telefonu s Androidem nebo iOS. Oba totiž umí rozpoznat mluvené slovo a převedou jej na text. Oba pak tento text umí přeložit v Google Translate a oba umí text opět syntetizovat do hlasu. Funkční hlasový překladač v mobilu tu bude už brzy.

Lidé z AT&T věděli, co přijde 

Nakonec ještě ten poslední bod – digitalizace domácnosti. Domovních počítačů sice není mnoho a najdete je spíše v předváděcích místnostech Microsoftu, než u souseda v obývacím pokoji, software ale existuje. Stejně tak softwaroví agenti, kteří vám připomenou schůzku. Toto vážně není nic nového, jen to opět vypadá trošku jinak.

Šňůra reklamních spotů „You will“ způsobila před bezmála dvaceti lety poprask. Dnes by se tak ale nestalo, v podstatě totiž popisují naši současnost. Skutečný dluh máme snad jen ve zdravotnictví. Současná vizionářská videa zdravotnictví z roku 2020 totiž vypadají prakticky úplně stejně jako vize před dvaceti lety. Prototypy tabletů jsou jen tenčí, oblejší a světlejší…

Znáte podobné předpovědi, které se nakonec skutečně splnily? Pochlubte se s nimi v diskuzi pod článkem.

Témata článku: Technologie, Budoucnost, E-Learning, Google Translate, Spot, Translate, RFID, Ridley, Google Books, Gutenberg, Translator, Books

46 komentářů

Nejnovější komentáře

  • a.malotka 25. 3. 2011 21:02:51
    Krome ovladani domu pocitacem - hlasem je tady uz vsechno co ne tech...
  • Martin Kozák 23. 3. 2011 20:44:38
    tyjo... zajímavý :-))
  • harrym 23. 3. 2011 20:17:48
    Pane Čížek, já bych tak optimistický nebyl. V roce 1991 jsem byl zrovna na...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 96

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 139

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 73


reklama