reklama

Yahoo! míří do rozvojových zemí, kupuje Maktoob

Internetové firmy mají nový způsob, jak v budoucnu co nejvíce vydělat - expandovat do rozvojových zemí. Působení USA od nástupu Obamy tomu pomáhá.

Americká internetová dvojka Yahoo! pod vedením krizové manažerky Carol Bartz koupila arabskou jedničku Maktoob. Firma zároveň potvrdila, že jí velice zajímají i další rozvojové země, kde se začíná ve větší míře prosazovat internet a je zde neobsazený trh. V Kalifornii dnes zástupci obou firem uvedli společné prohlášení.

Server Maktoob každý den navštíví 16,5 milionů unikátních uživatelů ze zemí Spojených arabských emirátů, Jordánska, Saudské Arábie, Egypta a Kuvajtu. Yahoo! si ale nekupuje pouze toto i tak vysoké číslo, ale veliký růstový potenciál. Podle statistik Světové banky totiž existuje více než 320 milionů arabsky mluvících občanů, webů v arabštině je však méně než jedno procento. Zmiňované země navíc začínají přeměňovat své nerostné bohatství včele s ropou na nemalé finanční prostředky a postupně se technologicky začínají přibližovat západnímu světu.

Podle zástupců amerického internetového obra je vstup na arabský trh pouze prvním expanzním krokem společnosti směrem do zahraničí. Yahoo! se údajně zajímá i o rozvojové trhy jako Indie, Afrika, Latinská Amerika a Jihovýchodní Asie.

Právě o internetové prostředí v rozvojových zemích se v budoucnu strhne veliký boj. Google strategii expanze do cizích a v budoucnu rentabilních zemí uplatňuje už několik let. V poslední době se například snaží proniknout do ekonomicky velice lákavé Číny, kde dominuje lokální server Baidu. Často však čelí kritice, že se chová velice pokrytecky. Představitelé firmy totiž káží svobodu internetu a v případě obsazení trhu v komunistické Číně se podřizují tamnímu režimu a spolupracují s vládou na blokování nevhodného obsahu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Spojení Maktoob a Yahoo! doprovází zajímavá marketingová kampaň. Slogan hlásá "to nejlepší z obou světů".

Yahoo! hodlá Maktoob v nejbližší době propojit především s lokalizovanými verzemi svých populárních služeb Yahoo! Mail a Yahoo! Messenger. Cena, za jakou byla americko-arabská akvizice uskutečněna, prozatím nebyla blíže specifikována. Některý zahraniční tisk však přišel s informací, podle které muselo Yahoo! vynaložit částku mezi 75 a 80 miliony amerických dolarů.

Živě.cz komentuje

Klepněte pro větší obrázekJeště počátkem roku upadající Yahoo! se po více než půl roce jeví jako jedna z nejlépe investujících internetovým společností světa a nutno dodat, že pevná ruka a jasná vize Carol Bartz firmě jedině prospívá. Nejen, že okamžitě po nástupu do funkce zeštíhlila vnitrofiremní procesy (zrušila zbytečné pobočky, zmenšila počet zaměstnanců a urychlila vnitropodnikovou byrokracii), ale dokázala navázat několik výhodných spoluprací.

Carol Bartz se například elegantně vyhnula neúspěšnému jednání s Microsoftem o odkupu, aby nejdříve urovnala paseku, kterou nadělal její predchůdce Jerry Yang, a následně v absolutní pohodě oznámila vzájemnou spolupráci s redmondskou firmou v oblasti internetového vyhledávání a reklamních služeb. Podařilo se jí nastavit takové podmínky, že Yahoo! naprosto zdarma získá o několik tříd lepší vyhledávací systém spolu s reklamním systémem AdCenter, který navíc nebude muset technologicky vůbec spravovat. Během následujících 10 let tato nemalá tíha padne na bedra Microsoftu, který za svou snahu sice získá dobré reference a určitý podíl na ziscích, avšak ten, kdo vytěží nejvíce, bude rozhodně Yahoo!.

Výkonná šéfka navíc světu dala jasně najevo, že Yahoo! v žádném případě není Google a nebude se snažit jím být. Začala proto překopávat domovskou stránku, nutné zlo v podobě vyhledávání přehodila na jinou firmu a začaly se uhlazovat ty služby, se kterými stále může Yahoo! zaujmout. Velice chytrým tahem bylo například začlenění přístupů na internetové služby třetích stran tak, aby návštěvník Yahoo! nemusel stránku opouštět.

Orientace na rozvojové trhy se nyní jeví jako další výborný krok, avšak zde už to nebude tak lehké, neboť i Microsoft a Google budou chtít ukousnout co nejvíce. Načasování je však jistě správné. Jak vidno, Spojené státy to od nástupu Baracka Obamy do prezidentského křesla táhne s investicemi právě do Afriky a dalších zemí, kde leží velké množství bohatství. Začíná se tak stavět infrastruktura a objevují se i první počítače a kvalitní přístup k internetu. Ten zde doposud nebyl a nebylo nutné zde budovat ani internetové projekty a služby.

Hodnota akcií na oznámenou expanzi zareagovala pozitivně, i když se čísla nedostala na červencovou hodnotu 17,5 procenta. Akcie se po poklesu zaviněném čtvrtletními výsledky dostávají zpět z pod 15 dolarové hranice. Dnes na počátku obchodování už akcie Yahoo! stála 15,21 dolaru.

Témata článku: Byznys, Internet, Yahoo

7 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Hrdlodus 6. 9. 2009 10:55:47
    Kdepak, již několik měsíců se počítá mezi vyspělé země.
  • Rudidlo 25. 8. 2009 20:10:06
    Proč s nadhledem. Však Česká republika je rozvojovou zemí.
  • Lukáš Šustr 25. 8. 2009 18:21:04
    Nechápete to správně, orientují se na "rozvojový" :-D arabský svět,...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 102

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 36

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 74


reklama