reklama

Windows Vista SP1 a Windows XP SP3 a výkon ve hrách

Na dvojici moderních grafických karet a systémech s čerstvými Service Packy jsme rok a půl po příchodu Windows Vista prověřili, jestli mají Windows XP stále náskok.
Kapitoly článku

V krátkém sledu za sebou vyšly dva důležité opravné balíky pro operační systémy Windows – Service Pack 1 pro Windows Vista a Service Pack 3 pro Windows XP. Minulý týden jsme se podívali na to, že se u majitelů pravidelně aktualizovaných Windows Vista instalace Service Packu na herním výkonu sestavy neprojevila, dnes se podíváme na to, jak se ve hrách liší Windows Vista se SP1 a Windows XP se SP3, či chcete-li jinak, nakolik se po roce a půl od uvedení Windows Vista s uvedením významných opravných balíčků zmenšily rozdíly ve výkonu mezi méně náročnými Windows XP a Windows Vista. Stejně jako v případě Windows Vista se s Windows XP a SP3 nedočkáte významného rozdílu ve výkonu systému, přínos balíčku je spíše v tom, že dostanete obrovské množství záplat pohromadě a přibudou některé technologie použité ve Windows Vista. Podrobný popis výhod SP3 najdete v článku Třetí Service Pack pro Windows XP: překvapení se nekoná.

Testovali jsme opět na dvou grafických kartách střední třídy – Radeonu HD 3870 s 512MB GDDR4 od Sapphire a Leadtek Winfast GeForce 9600 GT. Kromě porovnání výkonu obou systémů tedy uvidíme, jestli někde některý z výrobců nezaspal, případně podporu pro starší systém neodbyl – jedná se už přece jen o karty, které byly na trh uvedeny dávno po uvedení Windows Vista. 

Klepněte pro větší obrázek 

Parametry Leadtek Winfast GeForce 9600 GT 512 MB
modelové značeníLeadtek WinFast PX9600GT
grafické jádroG94
výrobní proces65 nm (TSMC)
počet tranzistorů505 milionů
frekvence jádra650 MHz
počet stream procesorů64
frekvence stream procesorů1 625 MHz
paměť512 MB GDDR3
frekvence pamětí900 MHz (1 800 MHz efektivně)
šířka paměťové sběrnice256 bitů
propustnost pamětí57,6 GB/s
počet rasterizačních jednotek16
vertex shader4.0
pixel shader4.0
rozhraníDirectX 10.0
přídavné napájení1× 6pin
výstupní konektory2× dual link DVI-I, 1× TV-out
podpora HDCPano
integrované audione
sběrnicePEG ×16 2.0
délka karty230 mm
příslušenstvíredukce z DVI-I na VGA D-sub, redukce z DVI na HDMI, redukce z 2× 4pin molex na 1× 6pin PCIe power, S/PDIF audio kabel, redukce pro komponentní + kompozitní + S-Video výstup, manuál
softwareCD s ovladači
plná hraOverlord

Klepněte pro větší obrázek

Parametry Sapphire Radeon HD 3870 512 MB
modelové označeníSapphire Radeon HD 3870
grafické jádroRV670
výrobní proces55 nm (TSMC)
počet tranzistorů666 milionů
frekvence jádra775 MHz
počet stream procesorů320
paměť512 MB GDDR4
frekvence pamětí1 125 MHz (2 250 MHz efektivně)
šířka paměťové sběrnice256 bitů
propustnost pamětí72 GB/s
počet rasterizačních jednotek16
vertex shader4,1
pixel shader4,1
rozhraníDirectX 10.1
přídavné napájení1× 6pin PCIe power konektor
výstupní konektory2× dual link DVI-I, 1× HDMI, 2× VGA D-sub (přes redukci)
podpora HDCPano
integrované audioano
sběrnicePEG ×16 2.0
délka karty230 mm
příslušenstvíredukce z 1× 4pin molex-6pin na 1× PCIe power, DVI-HDMI adaptér, 1× redukce z DVI-I na VGA D-sub, VGA redukce, CrossFire propojka, instalační CD, manuál

Testovací sestava byla osazena 4 GB RAM. Pokud se v problematice trochu orientujete, asi víte, že Windows XP budou trochu v nevýhodě – ze 4 GB RAM totiž bez dalšího laborování se systémem vidí jen 3,25 GB. Windows Vista v 64bitové verzi vidí celé 4 GB. Testované hry se pod Windows XP evidentně stejně dobře spokojí i se 3 GB RAM. Mírnou výhodu Vista ještě dorovnává většími nároky na paměť a parametry sestavy vůbec. Navíc, při dnešních cenách pamětí už je pro herní sestavu s jakýmkoliv systémem bezpředmětné uvažovat o méně než dvou 2GB modulech.

Testovací sestava
procesorCore 2 Duo E6700@3,2 GHz (8× 400)
základní deskaAsus P5E3 Deluxe (Intel X38)
paměti2× 2 GB DDR3 1 600 MHz (7-7-7-20-2T) Corsair CM3X2048-1600C7DHX
pevný diskWDC WD4000YR
optická mechanikaLG GGW-H20L (SATA)
zdroj1 000 W Tacens Supero 1000
skříňGMC H-60 Phoong
operační systémWindows Vista x64
ovladače

ATI Catalyst 8.4, nVidia ForceWare 174.74 (WinVista), nVidia ForceWare 175.16 (Win XP)

Stejně jako minule se podíváme na průběhy, aby bylo zřejmé, zda krom rozdílů v průměrném počtu snímků nedochází někde k významným propadům výkonu. Rozdíl ve 3DMarku 06 je znát, přesto není výrazný. 3DMark Vantage logicky neuvidíte, pod Windows XP totiž neběží, vyžaduje DirectX 10.

Klepněte pro větší obrázek 

Grafy průběhu v Colin McRae DiRT nevypadají tak spořádaně, jako ostatní. V DiRT schází vestavěné demo a tak je zapotřebí testovat ručně. Přesto jsou výsledky díky délce měřeného úseku a absenci významných výkyvů v počtu snímků za sekundu přesnější, než u některých her s vestavěným testem.

Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek 

U F.E.A.R. je to u Nvidie remíza, u ATI je rozdíl také na úrovni chyby měření.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek 

Témata článku: Windows, Windows XP, Sestavy, Colin McRae, Dirt, Dirt 3, Drive, Fear, Oblivion, Sam, Serious Sam, Windows Vista, HDCP, Need for Speed, Stream TV

75 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Adam Vágner 1. 6. 2008 13:46:29
    Neumí. Využijí nanejvýš dva gigabajty a zbytek naoko obsadí, aby to...
  • Šťoura 31. 5. 2008 21:23:48
    Umí vůbec využít Visty 6 GB paměti? Proč by bylo pro XP 2GB málo? Jenom...
  • chmod777 24. 5. 2008 14:12:01
    >Otestovat, zda má význam upgrade ze 2 na 4 GB RAM, nejde tak jak vidno...
reklama
Určitě si přečtěte

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

** Facebook o nás ví vše, protože mu to sami řekneme ** V jeho nitru se skrývá mocný vyhledávač ** Mohou jej zneužít stalkeři, sociální inženýři a další nezbedníci

16.  2.  2017 | Jakub Čížek | 76

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 31

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 37

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 126


Aktuální číslo časopisu Computer

Stavba 3D tiskárny

Výbava domácí elektrodílničky

Budoucnost 5G sítí

Velké testy microSD karet a vodních chladičů

Přehled mobilních tarifů

reklama
reklama