Windows Small Business Server 2011: co je nového

Společnost Microsoft v letošním roce 2011 uvedla na svět následovníka úspěšného produktu Windows Small Business Server nově v označení letošního roku 2011.

Hned na úvod si musíme říci, že světlo světa tentokrát spatřily dvě edice Small Business Serveru. Tou první je dobře známá edice Standard, která nabízí „on-premise“ řešení pro malé firmy do 75. uživatelů. Ale co je ta nová? Edice nese označení Essentials a je určena pro malé společnosti do 25. uživatelů, které například ještě nemají žádný server a hledají ideální způsob jak začít. Ono je těch rozdílů samozřejmě více, a proto si je teď pojďme popsat podrobněji.

Windows Small Business Server Standard

Tato edice navazuje na úspěšného předchůdce známého jako Windows Small Business Server 2008. Na jeho filosofii se nadále staví a rozvíjí nové možnosti SBS 2011 Standard. A jaká je ona filosofie? Produkt je cílen na firmy, které buď ještě nemají žádné IT z pohledu serveru, nebo by rádi využívali profesionální enterprise funkcionalitu za výhodných licenčních i cenových podmínek. Protože se předpokládá, že taková společnost nemusí mít ani své vlastní IT oddělení, popřípadě má například IT služby zajištěné dodavatelem, je celé řešení navrhnuto tak, aby jej byl schopen ovládat i člověk, který jinak není IT profesionálem. Běžně se tak dá hovořit například o majiteli firmy. Velice dobře je tato filosofie viditelná na správě celého řešení.

Z „velkých“ serverů (Windows Server 2008 R2 Standard) je známa administrace pomocí různých snap-in v MMC konzoli. Protože takový způsob správy by mohl být pro správce SBS serveru matoucí, má SBS 2011 Standard tzv. SBS konzoli, která se tak stává centrálním místem pro správu SBS serveru. Pomocí průvodců a předpřipravených postupů poskytuje správci velice rychle dosáhnout kýženého cíle bez nutnosti ovládat řadu technologií. Například správce není nucen znát postup zakládání uživatelského účtu v Active Directory a zároveň způsob, jak vytvořit Exchange mailbox tomuto uživateli. Pomocí předpřipraveného průvodce zvládne tyto kroky velice efektivně a přímočaře.

img01.jpg

SBS 2011 Standard obsahuje tyto produkty:

  • Windows Server 2008 R2 – operační systém celého SBS 2011 Standard řešení
  • Exchange Server 2010 SP1 – profesionální řešení elektronické pošty
  • Sharepoint Foundation 2010 – Dokumentový či informační vnitrofiremní portál
  • Windows Server Update Services 3.0 SP2 – Řešení pro distribuci aktualizací stanic a serverů

Celkový souhrn technologií naleznete na tomto obrázku.

img02.jpg

Jak je vidět SBS 2011 Standard plně navazuje na svého předchůdce, oproti kterému přináší opět nejmodernější technologie a vylepšenou funkcionalitu. Změny v poskytovaných funkcích se například dotkly velmi oblíbené komponenty Remote Web Access.

Remote Web Access

Tato komponenta byla dříve známa jako Remote Web Workplace. Změna názvu však není jedinou změnou v této funkcionalitě. Obecně si popišme, k čemu vlastně RWA slouží. Představte si, že jste na cestě se svým notebookem, ale ve firmě nemáte povolen VPN přístup. Nebo VPN máte, ale zrovna jste připojeni k veřejnému hotspotu, který neumožňuje vytočení PPTP VPN. Ale vy potřebujete ke svým datům, chcete se podívat na e-maily. Právě od toho je tu RWA. Webový portál, který je publikován do internetu umožňuje uživateli, aby i na cestách mohl být plnohodnotnou součástí své firmy. RWA umožňuje toto:

Přístup k poštovní schránce uživatele pomocí OWA

  • Přístup do vnitrofiremního portálu Companyweb (Sharepoint)
  • Připojení vzdálenou plochou k počítačům, využívá Remote Desktop Gateway
  • Přístup ke sdíleným složkám na serveru
  • Odkazy organizace
  • Odkazy pro správu
  • Změna hesla uživatele

img03.jpg

Samozřejmě, že k tomuto portálu je přístup pouze, pokud je uživatel připojen k internetu, ale z jakéhokoliv počítače. Tím se mu naskýtá možnost být součástí firmy, ať je kdekoliv. Opravdu velmi příjemnou funkcionalitou je možnost připojení se k fyzickému počítači. Uživatel se může připojit tak, že na portálu RWA vybere ze seznamu počítačů ten, s kterým chce pracovat. Podmínkou je, že buď je tento počítač delegován uživateli, nebo správce nakonfiguroval, že se uživatel smí připojit k danému počítači pomocí vzdálené plochy. To uživateli nepřidá administrátorská práva, ale bude mu umožněno s počítačem pracovat na dálku. Technicky je vše zajištěno technologií Remote Desktop Gateway, která umí zprostředkovat RDP spojení k počítači ve vnitřní síti, aniž by tento měl RDP publikován do internetu.

Remote Web Access je mnohem konfigurovatelnější, a tak není problém na tento portál umístit vlastní logo společnosti, případně si rozvrhnout grafiku přihlašovací stránky. Obecně správce může:

  • Zapnout/vypnout portál Remote Web Access
  • Upravit oprávnění a definovat kdo má a kdo nemá přístup na RWA
  • Spravovat odkazy v organizační či administrační části
    • Kdo má ke kterým přístup
    • Přidávat i odebírat vlastní odkazy
  • Definovat pozadí přihlašovací obrazovky
  • Připojit logo společnost

Rozšířené nastavení otevírá MMC konzoli IIS Manager

Exchange Server 2010

Tento produkt je v Small Business Serveru obsažen ve své edici Standard a jedná se o plnohodnotný Exchange Server 2010 Standard, tak jak jej zákazníci mohou znát i jako samostatný produkt. Nová Exchange 2010 přinesla řadu novinek, a tak si některé z nich pojďme popsat.

Velkou evolucí prošel webový přístup pomocí Outlook Web App (dříve známé jako Outlook Web Access). Společnost Microsoft se nadále snaží pokračovat v trendu co nejvíce OWA přiblížit klasickému desktopovému Outlooku. A co je tedy nového?

  • Mail Tipy umožňují napovědět uživateli, zda-li například příjemce není na dovolené (zobrazí plné znění zprávy v nepřítomnosti) nebo upozorní, že do distribuční skupiny odesílatel nemá právo zasílat maily, a to ještě před tím, než by uživatel e-mail odeslal. Tedy, je to nástroj, jak zabránit zbytečnému toku e-mailů.
  • Konverzační pohled sdružuje odeslané i přijaté e-maily do jednotlivých konverzací. Z jednoho místa tak má uživatel přístup ke všem přijatým i odeslaným e-mailům napříč tématem (předmětem) konverzace.
  • Uživatel může trasovat jednotlivé e-maily, tedy již není nutné, aby kontaktovat správce v případech, kdy například nebyla doručena zpráva. Co se se zprávou stalo tak nyní může uživatel zjistit sám
  • Změna témata OWA, uživatel si může změnit grafický pohled.
  • Podpora prohlížečů Firefox, Safari
  • Vylepšené vyhledávání v OWA
  • Našeptávač adres je synchronizován s desktopovým Office Outlook
  • Podpora oblíbených položek v OWA
  • Vytváření a správa distribučních skupin

Veškerou nezbytnou správu Exchange Serveru 2010 v sobě obsahují průvodci SBS konzole, konfigurace je tak velmi jednoduchá a správce prakticky ani neví, že konfiguruje Exchange. Pro jakékoliv další úkony je samozřejmě obsažena Exchange Management Console i Exchange Management Shell.

img04.jpg

Sharepoint Foundation 2010

Tento produkt nahradil dříve známé Sharepoint Services v3, které byly obsaženy v předchůdcích SBS Standard 2011. Poskytuje řešení pro vnitrofiremní portál, který se ve světě SBS jmenuje „Companyweb“. Tento portál umí býti výborným dokumentovým řešením či řešením pro sdílení informací, týmových kalendářů či definici a automatizaci pracovních postupů – tzv. „workflow“. Celé řešení Sharepoint je postaveno tak, aby se dalo rozšiřovat o různou funkcionalitu. Může tak, stejně jako celé SBS 2011 Standard, růst společně se svou firmou.

img05.jpg

Windows Server Update Services 3.0 SP2

Tato komponenta se v SBS Serveru Standard stará o patch management. Neboli, o správu a distribuci aktualizací pro produkty společnosti Microsoft, instalovaných jak na serveru, tak i na klientských stanicích. Dokáže automaticky distribuovat aktualizace a instalovat je na klientské počítače či server a konfigurace a správa se odehrává v SBS konzoli. Zákazníci tak dostávají ideální prostředek, jak řídit kritické, bezpečnostní i další druhy aktualizací napříč jejich prostředím.

img06.jpg

Windows Small Business Server 2011 Standard je určen společnostem, které potřebují kvalitní, rychlé a efektivní řešení serverové infrastruktury, která vedle funkcionality přináší i snadnou správu a jednoduchý licenční model.

Windows Small Business Server 2011 Essentials

A nyní se již dostáváme k oné novince, která se nově v rodině SBS 2011 objevuje. Microsoft již určitou dobu označuje menší bratříčky velkých produktů jako „Essentials“. Tím se dostáváme, kam SBS 2011 Essentials míří. Jsou to ty nejmenší firmy do 25. uživatelů, které si chtějí pořídit svůj úplně první server, ale zároveň se nechtějí starat o řešení elektronické pošty či vnitrofiremního portálu. Tím, ale zároveň neříkám, že by tyto funkce nechtěli využívat. Takže jak to tedy je? Následující obrázek, popisující svět SBS 2011 vám jistě napoví.

img07.jpg

Ano, SBS 2011 Essentials přináší úzké propojení cloudových služeb společně se serverovým produktem u zákazníka. Zákazník tak dostává produkt, který mu zajistí funkcionalitu nezbytnou pro chod společnosti, zejména tedy:

  • Active Directory – řešení správy uživatelů a počítačů
  • DHCP – Přidělování IP adres
  • DNS – systém pro překlad jmen na IP adresy
  • Sdílení souborů a tiskáren

Oproti SBS 2011 Standard, ale nejde o „on-premise“ řešení, ale „cross-premise“, tedy na rozdíl od edice Standard, Essentials nechává řešení pošty, vnitrofiremního portálu a sjednocené komunikace na službě Office 365. S touto službou bude velmi úzce propojen pomocí tzv. Office 365 Add-in, který rozšíří funkcionalitu SBS Dashboard a dost možná i portálu Remote Web Access. Tento Add-in zatím není k dispozici, neb i služba Office 365 je zatím ve stádiu Beta. Již brzy se ale objeví plná finální verze cloudové služby Office 365 a s ní i onen zmíněný Add-In.

A když už jsme u Office 365, podívejte se na následujícím obrázku, co svým zákazníkům nabídne:

img08.jpg

Když vezmeme v úvahu, že celé řešení Office 365 je vybudováno jako vysoce dostupné, tedy clusterové řešení, je kompletně zálohováno, zákazník nemá žádné náklady na správu těchto funkcí a dále obsahuje řešení antiviru i anti-spam, je cena v poměru k získané funkcionalitě opravdu velmi zajímavá. Právě to přináší výrazné plus celé edici SBS 2011 Essentials.

img09.jpg

Již jste v textu viděli, že jsem se zmiňoval o něčem jako SBS Dashboard. Ale o čem to vlastně mluvím? SBS Dashboard je centrální nástroj pro správu SBS 2011 Essentials. Ano, tedy to samé, jako v SBS 2011 Standard je SBS Console. Filosofie Dashboardu je identická a i ovládání je stejné, jako je tomu u velkého brášky, ale samozřejmě rozdíly zde jsou, a to hlavně z pohledu funkcí a rolí SBS 2011 Essentials.

Dashboard tak správci nabízí opět velmi jednoduchou a přímočarou cestu, jak ovládat SBS 2011 Essentials a nabízí zejména:

  • Správu uživatelů
  • Správu počítačů a zálohování
  • Správu rozšíření pomocí Add-ins
  • Nastavení serveru

Správa samotného SBS 2011 Essentials probíhá primárně z klientské stanice správce, kde si správce SBS Dashboard zapne pomocí SBS Launchpadu. Tento Launchpad je další z novinek, kterou například edice Standard nedisponuje.

img10.jpg

Jak vidíte na obrázku, Launchpad je jednoduchým oknem, které navádí do oblastí zálohování, portálu RWA, ke sdíleným složkám a v neposlední řadě právě k SBS Dashboard. V pravém dolním rohu ještě vidíte odkazy pro zobrazení výstrah či chyb. Jednoduché, efektivní.

Dobře, již jsme si řekli, pro koho SBS 2011 Essentials je určen, řekli jsme si, jak se ovládá a jeho hlavní technologické přednosti. Co jsme si ještě moc neřekli, jsou funkce, které edice Essentials má oproti edici Standard. Pojďme na to.

Zálohování klientských stanic

SBS 2011 Essentials oproti edici Standard nabízí také funkcionalitu zálohování klientských stanic. Standard edice umí zálohovat pouze server, tedy sebe sama pomocí vestavěného Windows Server Backup software. Zálohování klientských stanic v edici Essentials nebude nic neznámého pro ty z vás, kdo se již setkali s Windows Home Serverem. Od tohoto produktu totiž SBS Essentials přebírá tuto funkcionalitu. Správce tak má možnost, jak automaticky například na bázi nočních záloh zálohovat stanice. Pokud by se stanice v průběhu například restartovala, nevadí, zálohování započne tam, kde skončilo, nemusí se tak provádět celá záloha od začátku. Systém si umí i probudit stanice. Ze zálohy pak jdou obnovit jednotlivé soubory, složky nebo obnovit celý systém na jiný hardware v případě ztráty či krádeže klientského zařízení.

img11.jpg

Podpora zařízení MAC

Zařízení společnosti Apple, tedy počítače MAC jsou v edici Essentials podporovány tzv. „Out-Of-Box“. Tedy celý systém je připraven na tato zařízení. Podpora se nabízí pro zařízení s MacOSX Leopard a vyšší a zahrnuje:

  • Klientský konektor
  • SBS Dashboard
  • SBS Launchpad (včetně výstrah zdraví)
  • Remote Web Access (včetně přístupu z iPhone)
  • Integrace v SBS Dashboard – zařízení jsou viditelná v sekci „počítače“
  • Přístup ke sdíleným složkám na SBS 2011 Essentials·Uživatelé Mac mohou použít SBS 2011 Essentials server jako cíl pro zálohu pomocí Time Machine
  • Podpora Add-ins

Tato podpora je velice dobře vidět při připojování klientských zařízení k SBS serveru. Zatímco v edici Standard je podpora pouze pro PC, v edici Essentials je k dispozici i program pro Mac, který uživatele provede připojením zařízení k SBS 2011 Essential serveru.

SBS 2011 Premium Add-On

Premium Add-On je doplněk k oběma edicím rodiny Small Business Serveru 2011 a nabízí navíc další funkcionalitu, pro zajištění například provozu serverových aplikací, či využívání dalších serverových rolí, které nejsou na SBS serverech podporovány. Například služby vzdálené plochy nebo serverová virtualizace Hyper-V. V rámci balíku Premium Add-On získává zákazník další licenci k Windows Server 2008 R2 for Small Businesses a také licenci na Microsoft SQL Server 2008 R2 for Small Business. Tento server je tedy členem domény a vedle již zmíněného SQL Server 2008 R2 může poskytovat další funkcionalitu, jako Windows Server 2008 R2 Standard.

Licencování

Licencování u rodiny SBS 2011 je jako SBS produkty obecně jednoduché. Tedy:

SBS 2011 Standard

Zákazník si pořizuje serverovou licenci a přístupové licence CAL pro uživatele nebo zařízení.

SBS 2011 Essentials

Zákazník si pořizuje serverovou licenci a žádné přístupové licence. Edice Essentials nemá CALy. Pokud zákazník využívá služby Office 365, je zde měsíční platba za uživatele vyžívající tyto služby.

SBS 2011 Premium Add-On

Zákazník si pořizuje licenci pro serverovou část SBS 2011 Premium Add-on a dále Premium Add-on CALy pro ty uživatele, kteří využívají služeb serveru Premium Add-on. Tedy, pokud tři uživatelé z pěti využívají (byť nepřímo) služeb SQL Serveru, pak pouze tito tři uživatelé musí být licencování pomocí Premium Add-on CAL.

Podrobněji je licencování popsáno zde http://www.microsoft.com/sbs/en/us/licensing.aspx.

Závěr

Jak je vidět, rodina Small Business Serveru se nám rozrostla o jednu edici a obě edice mají svým zákazníkům hodně co nabídnout. Edice standard je zaměřena na zákazníky, kteří chtějí mít veškeré své infrastrukturní technologie u sebe a budou se o ně starat sami. Zároveň je zde také větší limit pro počet uživatelů, tedy 75. Oproti tomu edice Essentials je zaměřena na malé firmy do 25 uživatelů, kteří ale chtějí mít stejnou funkcionalitu využívajíce moderních cloudových služeb Office 365 společnosti Microsoft. K oběma edicím lze dokoupit Premium Add-on pro rozšíření funkcionality, a to celé je završeno jednoduchou obsluhou a nízkými pořizovacími náklady. Potřebujete snad ještě nějaké důvody, proč se nezajímat o rodinu Windows Small Business Server 2011?

Autor: Jan PIlař

Články ze série Microsoft TechNet nevytváří redakce Živě.cz, ale partneři programu Microsoft TechNet. Jsou publikovány v rámci mediálního partnerství Živě.cz a společnosti Microsoft.

Váš názor Další článek: Facebook a Google se přetahují o Skype

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,