Vyřešit zpětnou vazbu ve virtuální realitě je hodně tvrdý oříšek a zatím existuje jen pár různých prototypů na konkrétní části těla. Pomocí současných technologií zkrátka není jednoduché vytvořit přesný tlak na konkrétních místech těla tak, aby efekt byl podobný jako v realitě. O jedno experimentální řešení, které může otevřít nové možnosti a nápady, se ale pokouší Wind-Blaster.
Jak už název napovídá (Wind-Blaster), jedná se o využití rychlého a silného tlaku vzduchu. To je řešené pomocí malých ale velmi výkonných vrtulí, které se dokáží velmi rychle roztočit i na maximální otáčky a vytvořit tak nejen okamžitou zpětnou vazbu, ale i plynulou a dlouhotrvající. To je problém například u prototypů postavených na gyroskopech, které dokáží zrychlení vytvořit jen chvilkově.
Jednotlivé části systému Wind-Blaster
Tvůrci zatím ukázali prototyp pro ruku, na kterou si musíte pevně připevnit konstrukci se dvěma vrtulemi. Samotná konstrukce a vrtule má další motory, které nastavují vrtule do potřebného úhlu v reálném čase tak, aby byla vytvořená zpětná vazba reagující na stav ve virtuální realitě. Ať už vystřelíte z pistole, mácháte mečem nebo nabíjíte energetickou zbraň, ve všech případech dochází k úpravě výkonu zpětného tlaku a jeho směru dle umístění vaší ruky.
Když tedy například zvedáte meč, je to těžké a vrtule zajišťují protitlak v přesném směru, naopak při zvednutém meči už je tlak a virtuální hmotnost minimální. Celý systém ještě vyžaduje, abyste měli na zádech menší počítač s Arduino (řízení napájení motorků) a vše musí obsluhovat několik operátorů. Tvůrci upozorňují, že jde zkrátka o experiment, který ukazuje možný směr, nikoli reálný produkt.
Vzhledem k tomu, že se vrtule roztočí až na rychlost 33 tisíc otáček za minutu, jedná se o velký hluk 41 dB s vysokou frekvencí. Naštěstí při hraní testovacích her nejvyšší otáčky nastávají obvykle jen na 250 ms až 400 ms a sluchátka s odstraněním šumu to prý dokážou odfiltrovat. Systém zvládne vytvořit sílu až 1,5 N. Bude zajímavé sledovat, jestli má tento směr nějakou naději na úspěch pro budoucí virtuální realitu.