WAP: bublina nebo budoucnost?

Diskuze čtenářů k článku

Hynek Med  |  20. 04. 2001 18:58

Jen bych dodal, ze uz ted se objevuji
mobily s integrovanymi plnohodnotnymi
(no dobre, vicemene plnohodnotnymi) webovymi browsery. Urcite je lepsi mit v mobilu browser, ktery zobrazi vsechny stranky na Internetu (byt jen v orezane podobe, podobne jako naprilkad textove browsery lynx nebo links), nez cosi co zobrazi pouze WAP stranky..

WAP je, s trochou nadsazky, neco podobneho, o co se snazil Microsoft okolo roku 1995 -- misto podpory Internetu proste vybudujeme vlastni "sit" (MSN), kde bude mit uzivatel to, co chce na Internetu (zpravy, pocasi..) a pristupovat se na ni bude tim, cim se pristupuje k Internetu (dialup). No a ted si nahradte v predchozi vete slovo MSN slovem WAP a Internet WWW a vzpomente si jak Microsoft s puvodni MSN dopadl..

Internet je zkratka o spouste dnes jeste netusenych moznosti, a jen jednou z nich je jeho soucasne vyuziti (WWW, a sluzby na WWW typu zpravy, pocasi, regionalni informace, kurzy men). Ale vetsina "klasickeho" prumyslu tohle neni schopna pochopit a porad uvazuje v prilis "narrow-minded" kolejich..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Kotek  |  20. 04. 2001 18:58

Ano, Wireless Application Protocol neni urcen jen pro zobrazovani WML stranek. Nyni se dodelavaji jeho soucasti, ktere umozni implementaci serioznich mobilnich systemu. Vedle WML standardu je ve WAPu pred dokoncenim i standard WSP - Wireless Session Protocol. Protokol, ktery ma slouzit k synchronizaci a prenosu dat.
Vysledny stav ma byt asi nasledujici - z vasi WAPBanky si stahnete aplikaci pro mobil a v ni budete moci davkove provadet operace na ucte..., nebo hromadny sber dat - opet aplikace na mobilu, do ktere zamestnanci datluji udaje a ty jednou denne pres WSP odeslou do centra...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hynek Med  |  20. 04. 2001 18:58

A k cemu to, prosimte? Uz mame http resp. https, tak proc delat vsechno dvakrat, jednou pro Internet a jednou pro mobily? Se zvysovanim vykonu mobilnich zarizeni (viz napr. Transmeta) je plnohodnotny browser v mobilu uz jen takhle blizoucko..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Kotek  |  20. 04. 2001 18:58

Hynku, precti si, na co odpovidas...

WSP protokol se bude pouzivat ze stejneho duvodu, jako se pouziva http misto ftp/gopheru.

Copak je v http specifikaci zahrnuta otazka synchronizace databazi?

WSP protokol prave NEMA s Internetem skoro nic spolecneho - je vyvijen primarne pro zabezpeceni davkoveho prenosu dat mezi dvema UZIVATELSKYMI aplikacemi - treba mezi SAP R/3 a nejakym mobilnim zarizenim (v idealu pak mobilem pomoci nehoz clobrda odecita stavy plynomeru...).

Todle kdybys delal pomoci http/wml, tak se nedoplatis, protoze kazde zjisteni stavu plynomeru musis prenest do centra...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kamil  |  20. 04. 2001 18:58

No, snad jenom male zastaveni:

>> Jenže mobilní telefon je možné kdykoliv vyměnit za lepší
Err.. kolik vydelavaji redaktori zive?? :))

Jinak si myslim, ze WAP bude mit nejaky smysl az z prichodem GPRS, kde vlastne budeme on-line neustale a budou se tarifikovat jenom prenesena data.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rosťa Kocman  |  20. 04. 2001 18:58

Redaktoři živě nevydělávají částky na obměnu telefonu každý týden , ale alespoň já si myslím, že není problém koupit telefon a za rok ho se ztrátou 20 % - 30 % prodat a koupit si po podobném příplatku novější, kvalitnější.

Ta možnost tu zkrátka je, kombinace telefon/PDA se upgraduje snadněji.

S příchodem GPRS a tarifikaci za přenesená data bude mnohem více než WAP zajímavější připojení k Internetu. I tam se ale dostaneme k velmi nízkým částkám za zjištění informace

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Adam Sobotka  |  20. 04. 2001 18:58

Wap vychází, z podle mne zcestné představy, že mobilní telefony zůstanou stejné, jako jsou dnes.
Myslím, že časem budou telefony a PDA vypadat velmi podobně a postupně do sebe konvertují a na displeji PDA už se dá zobrazit Internet tak, jak je.
p.s.
Pod slovem Internet si, jako dnes většina lidí představuji www stránky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zipiik  |  20. 04. 2001 18:58

PDA a mobily se budou priblizovat. To je ale otazka par let a na tu dobu bude WAP dobre reseni. To je dane velikosti displeje a moznostmi ovladani. Kladem WAPu je to, ze nuti vyvojare aplikaci optimalizovat pro male displeje. Ono brouzdat na PDA po internetu neni nic prijemneho (pokud nejsou specialne pripravene stranky). Paradoxne bych videl WAP (nebo neco na zpusob jednoducheho HTML/XML) na PDA.
Z meho pohledu je ale dnes daleko zajimavejsi SIMToolkit, ktery mi umozni ovladani bankovnoho konta s minimalnimi naklady. Stejne tak pristup k jizdnim radum, slovniku, odeslani e-mailu a dalsim sluzbam. Spis bych WAP srovnaval se SIM Toolkitem a tam v mnohem WAP prohrava straslivou cenou za pripojeni. A cist si zpravodajsvi na displeji telefonu o rozmerech nic x skoronic?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lukas Kubin  |  20. 04. 2001 18:58

Nemyslim si, ze by priblizovani PDA a mobilu melo trvat roky. Podle me je technologicky hotove. Jenom ho jeste nikdo neuvedl na trh. Myslim, ze diky Bluetooth a podobnym wireless technologiim jiz neni problem udelat "neco" (pro Visora Springboard; Palm ma zatim asi smulu :), do ceho se strci simkarta a na ucho sluchatko s mikrofonem a hotovo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ronald Babis  |  20. 04. 2001 18:58

...alebo si pockat dva mesiace na uvedenie noveho Compaq AERO, kde nebude problem ani GSM telefon, GPS alebo MP3 (samozrejme MP3 je mozne prehravat aj na sucasnych PDA)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rosťa Kocman  |  20. 04. 2001 18:58

Tato zařízení (připomínala mi obvykle PDA s bondovkou a anténou) na Cebitu ukazoval každý výrobce - zatím ve fází prototypů. Určitě jsou schopni je uvést hned, ale zatím čekají na zavedení sítí UMTS, kde se tato zařízení uplatní nejvíc. Nicméně to roky nejspíš budou - letos ještě nikdo s něčím podobným velmi pravděpodobně nepřijde, není pro to trh. Zatím tady budou různé "komunikátory" (Nokia, Ericsson), přechod k těmto GSM PDA bude spíše pozvolný než živelný.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lukas Kubin  |  20. 04. 2001 18:58

O tom, ze prechod bude pozvolny je asi zbytecne diskutovat. Pricinou bude ale jenom fakt, ze u nas zatim PDA zarizeni hledaji sve uzivatele. Trh jeste neobsahuje nabidku low-end (nebo spis low-price) zarizeni, ktere by verejnosti ukazali, ze neco takoveho je dostupne normalnim lidem.
Nemyslim si ale, ze by bylo treba cekat na zavedeni novych siti. Vzdyt jde jenom o to dat dohromady mobil a PDA do jedne krabicky. To, ze budu kvuli soucasne technologii GSM siti pomaleji brouzdat po webu uz je podruzna zalezitost. Myslim, ze to roky nebudou :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  20. 04. 2001 18:58

Ideální je obě věci kombinovat - prohlížet stránky ve wapovém prohlížeči na kapesním počítači. Díky optimalizovaným stránkám to je levné a rychlé.

Problem SIM Toolkitu je jasny - to, co vam tam operator nenahraje, do nej uz nedostanete (resp. za 400 Kc pri vymene karty).

Jsem take presvedcen, ze pro cilene vyhledavani informaci neni WAP tolik drahy. Pro clanek, ktery na Zive vyjde zitra, jsem pres WAP telefonu Nokia 7110 zjistoval predpoved pocasi pro Brno a stalo mne to 1 Kc (tusim, ze 29 s pri sazbe 2 Kc/min). Pres SIM Toolkit by to byla 1 Kc za SMS a tusim dalsi SMS za ziskani informace.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Soušek  |  20. 04. 2001 18:58

Dle mého názoru je WAP o jednoduchých službách pro uživatele, které potřebují jednoduché ovládání. Aplikace typu kurzovních lístků, předpovědi počasí apod. určitě na WAPu mají své opodstatnění. Jde o to, že firmy produkující obsah internetu mají za velmi levný peníz oslovit mnohem širší veřejnost. Náklady jsou prakticky nulové a ceny WAP telefonů určitě půjdou prudce dolů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zipiik  |  20. 04. 2001 18:58

S pouzitim na jednoduchce sluzby plne souhlasim. Ja hajil SIMToolkit v aplikacich, kde nejde o rychle zjistovani udaju, ale dlouhe psani (napr. bankovnictvi, prijimani a odesilani mailu), coz je na mobilnim telefonu pomerne zdlouhave a pri on-line pripojeni drahe. Priznam se, ze napsat kratky mail na klavesnici mobilniho telefonu je pomerne masochisticka vec. Budoucnost mobilnich datovych komunikaci je podle me v GPRS a tarifikaci podle prenesenych dat. Do te doby je to dost okrajova zalezitost. Pro masove uzivatele bude tehdy, az nepoznaji, ze opustily menu sveho telefonu a pouzivaji nejake GPRS a WAP nebo Internet.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor