Výzkumníci z Jupiter Media Metrix před krachem?

Kdysi slavná internetová analytická společnost má příliš velké dluhy a rozprodává se. Jsou internetové audity odsouzeny k zániku? Ovlivní to stejné průzkumy i u nás?
V době internetového boomu vznikly tisíce internetových podnikatelských firem a v návaznosti na ně také desítky společností, které tyto firmy „měřily a vážily“. Po propadu utrpěly výzkumné a analytické firmy ještě více než jejich zákazníci – první, co se v rozpočtech škrtá, jsou právě tyto zbytné výdaje.

Vedle několika firem s jepičím životem se nejdéle drží Jupiter Media Metrix, vzniklá spojením dalších kdysi význačných firem Jupiter a Media Metrix. Firma byla – a stále zřejmě je – vrcholnou autoritou v měření návštěvnosti Internetu, návštěvnosti jednotlivých webů, v měření velikosti reklamního trhu (prestižní AdRelevance), zkrátka hraje podobnou roli jako i-audit a další projekty od TNS Interactive na českém trhu. Na vrcholu boomu měl Jupiter Media Metrix tržní kapitalizaci 2,3 miliardy dolarů – dnes má 5 mil. dolarů, tedy jen asi 170 miliónů korun. Dnes je zadlužená nad únosnou míru, a protože podnikání stále pokračuje se ztrátou, je nucena rozprodávat svá aktiva a dost pravděpodobně dojde i k zániku či rozprodeji celé firmy.

Podnikatelská čísla jsou skutečně velmi špatná. Loni firma zaznamenala ztrátu ve výši 516 miliónů dolarů při tržbách 90 mil. dolarů; navíc tržby kvartál od kvartálu klesají, v posledním měřeném čtvrtletí dosáhly jen 14,5 milionu. Prostředí je nepříznivé ve více směrech: nejen že inzerenti či podnikatelské firmy nemají dostatek financí na zaplacení kvalitních výzkumů a reportů, ale navíc tradiční měřené veličiny (jako „pageviews“ a podobně) přestávají vůbec být zajímavé – to ostatně pozorujeme i na českém trhu. Jupiter se pokouší o fúzi s podobně zaměřenou firmou NetRatings, která tolik neutrácela, drží se nad vodou lépe a navíc je podpořena velkým analytickým koncernem Nielsen. NetRatings je také ve ztrátě, ale ne s tak hrozivými parametry (obrat 23,5 mil., ztráta 17,6 mil.). Podle odhadů se ale fúze neuskuteční, spíše dojde k odkoupení některých cenných technologií a Jupiter se nechá padnout.

Hrozí něco podobného i na českém trhu? Zde figuruje zatím jen jeden hráč, již zmíněný TNS Interactive, který si odkoupením starého známého DCCI Auditu od firmy DCCI vytvořil před pár lety praktický „monopol“ na měření českého Internetu; občasné spíše spotřebitelské průzkumy čas od času provedou i jiné agentury. TNSI se nikdy nepustil do gigantického rozletu jako jeho američtí kolegové a zdá se, že v českých podmínkách podniká celkem úspěšně – jeho služba (I-audit) je stoprocentně placená a zákazníci ji také všichni platí. Přece jenom ale s nástupem nového NetProjektu vzniká konkurenční prostředí: český Internet ale (podobně jako americký, jak je dnes vidět) také nemá dostatek financí na to, aby v něm mohlo prosperovat více internetových výzkumníků než jeden.

Diskuze (2) Další článek: Nové chladiče Titan i u nás

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,