Vyzkoušeli jsme technologii Nvidia Ansel, umožní ve hrách „fotit“ odkudkoli

  • Nvidia Ansel umožňuje v kompatibilních hrách volný pohyb
  • Nabízí i jednoduchý editor pro úpravu přímo ve hře
  • Uložit lze i 3D scény pro virtuální realitu

Když Nvidia v květnu uváděla nové grafiky s Pascalem, součástí prezentace byla také nová technologie Ansel. S tou chce Nvidia změnit způsob, jakým jsou běžně pořizovány screenshoty z hraní. Minulý týden se konečně dostala mezi běžné uživatele, když Dice vydal update pro druhý díl oblíbeného Mirror’s Edge. Ten aktuální nese podtitul Catalyst a jako první hra obsahuje integrovanou technologii Ansel.

V blízké budoucnosti by měly potom přibývat další hry, do nichž vývojáři tuto technologii zapracovali: The Division, The Witcher 3, Paragon, Unreal Tournament nebo No Man’s Sky.

Fotka odkudkoliv

Princip pořizování obrázku ze hry s technologií Ansel je jednoduchý – místo klávesy Print Screen zmáčknete kombinaci Alt+F2, čímž dojde k zastavení hry a následně se ve scéně můžete volně pohybovat a získat tak co možná nejlepší úhel pro snímek.

Klepněte pro větší obrázek
Prostředí Nvidia Ansel s jednoduchým editorem. Zatím je dostupný v Mirror'S Edge Catalyst

Ansel není kusem softwaru, který by běžel nad samotnou hrou a byl kompletně obsažen v balíku GeForce Experience. Pokud se vývojáři rozhodnou, že jejich hra bude technologii podporovat, je pro ně připraveno SDK, které musí do hry integrovat. Díky tomu bude ve všech hrách fungovat volná kamera i další funkce stejně.

Ansel můžete aktivovat téměř kdykoliv v průběhu hry – výjimku samozřejmě tvoří tzv. cut-scény, které nejsou renderovány přímo v herním prostředí. V případě Mirror’s Edge lze zastavit například i naskriptované části jako jsou rozhovory postav a screenshot ze speciálního úhlu pořídit během nich.

Klepněte pro větší obrázek
Skočí nebo neskočí?

Nvidia neomezila dostupnost Anselu pouze na nejnovější grafické karty s GPU Pascal, ale funkce tak je dostupná majitelům GTX 660 a novějších.

Jak na to

Pokud vlastníte kompatibilní kartu a druhý díl MIrror’s Edge (dostupný pouze na Originu), pak můžete Ansel začít využívat. Stačí si stáhnout nejnovější ovladače pro grafiku, které nesou označení 368.81.

Klávesovou zkratkou pro stopnutí scény a otevření prostředí Nvidia Ansel je Alt+F2. Ta zatím pravděpodobně nejde změnit, což je do určité míry škoda. V ideálním případě bychom rádi Ansel viděli v rámci Nvidie Experience, kde lze konfigurovat klávesové zkratky pro nahrávání či vysílání Shadowplay.

Když dojde ke stopnutí hry, volná kamera zůstane na místě běžného herního pohledu – v případě Mirror’s Edge tedy z první osoby. Rozdíl je ten, že začne ignorovat herní předměty včetně postav, kterými lze volně proplouvat a můžete se tak například přesvědčit, jak vypadají vymodelované oči hlavní hrdinky Faith z druhé strany.

Klepněte pro větší obrázek
Chcete vidět jak vypadá vaše postava z netradičního úhlu?

Následně se můžete začít pohybovat v herním světě tím nejběžnějším způsobem – s pomocí myši a kláves WASD. Pro vertikální pohyb slouží klávesy J a U a v případě potřeby je možné pohyb zrychlit přidržením Shiftu. Rychle zjistíte, že ačkoliv se tento režim jmenuje Free Cam, je omezený neviditelnou překážkou, za kterou se zkrátka nedostanete. Je však od hlavní postavy vzdálena dostatečně daleko na to, abyste mohli pořídit snímek z ptačí perspektivy.

Editor i s filtry

Nejdůležitější možností Anselu je samozřejmě volný pohyb kamery. I ve střílečce z první osoby lze snímat hlavní herní postavu ze vzdáleného pohledu, zachytit ji můžete v nejakčnějším okamžiku a scénu nastavit tak, aby i z fotografického pohledu byla správně.

Vedle volné kamery však obsahuje Ansel také možnost fotky přímo upravit. V prostředí vedle možností pro upravení kontrastu, jasu nebo saturace objevíte také několik filtrů. Fotku tak můžete převést do černo-bílého provedení, udělat z ní retro snímek nebo přidat sépiový odstín.

Klepněte pro větší obrázek
Ověřit si můžete, jak moc byli vývojáři pečliví při tvorbě okolních objektů. A holubů…

Vedle toho lze měnit také natočení snímku a úhel záběru. Nakonec stačí vybrat, zda se má jednat o běžný screenshot, nebo 3D snímek pro použití ve virtuální realitě. Po stisknutí tlačítka Snap se výsledek uloží do složky C:\Users\uzivatelsko_jmeno\Videos\Mirror's Edge Catalyst. A to jak v případě fotek, tak 3D scén.

Pokud se rozhodnete pro snímek určený k prohlížení ve virtuální realitě, pak se vám bude hodit buď nástroj Virtul Desktop pro HTC Vive a Oculus Rift dostupný na Steamu za 15 eur nebo aplikace Nvidia VR Viewer pro Google Cardboard. 3D snímky stačí nakopírovat do složky v Google Photos a aplikace se již poradí s jejich zobrazením.

Super-rozlišení a EXR chybí

Při představení technologie Nvidia slibovala několik funkcí, které (zatím) nejsou v Mirror’s Edge dostupné. První z nich je možnost snímat screenshoty ve virtuálně obřím rozlišení – mělo by jít o maximum 61 440 × 34 560 pixelů. Díky případnému downsamplingu bude možné dosáhnout ostřejších snímků a samozřejmě také vytvářet výřezy v postprocesingu.

Klepněte pro větší obrázek
Super-rozlišení patřilo ke slibovaným možnostem. V Mirror's Edge zatím chybí

Aktuálně však Ansel umožňuje zachytit pouze screenshot v nativním rozlišení a scénu ve 3D. Nic jiného zatím minimálně v případě Mirror’s Edge nenajdeme.

Druhou věcí, která zatím technologii chybí je záznam snímků s podoporou EXR. To je obdoba běžných RAWů, které známe z digitální fotografie, typicky zrcadlovek. Umožňují mnohem širší možnosti úprav bez ztráty obrazových dat, což je pro pozdější úpravy klíčové. Můžeme se pouze domnívat, že podpora EXR je spojena s vysokým rozlišením a další hry tyto možnost budou nabízet.

Herní umělci se vyřádí

Pro většinu hráčů je screenshot snímkem, který zachycuje vtipný okamžik ze hry nebo třeba nejvyšší dosažené skóre. Pro skupinu nadšenců jde však o aktivitu, kterou můžeme bez přehánění nazvat uměním. Z her pořizují snímky, které se hravě vyrovnají artworkům a v případě použití fotorealistických modů často není poznat, zda jde o snímek ze hry nebo reálnou fotografii.

Právě pro tuto skupinu bude Nvidia Ansel skvělým pomocníkem. V mnoha hrách byl nyní pohyb kamery omezen možnostmi pohybu herní postavy. Pohledy z ptačí perspektivy tak nepřicházely do úvahy a na některá místa se hráč taktéž zkrátka nedostal. Ansel tyhle problémy odstraňuje a my se můžeme jen těšit, co díky němu bude vznikat.

Témata článku: Technologie, Nvidia

10 komentářů

Nejnovější komentáře

  • jarius 20. 7. 2016 4:16:36
    boha a kčemu to ma bejt že si vyfotim postavičku za kterou hraju,co mi to...
  • hnusak 19. 7. 2016 13:16:01
    Super. Si to stopnu a podivám se, kdo je za rohem.
  • 5h1nj1 19. 7. 2016 13:08:44
    Doufam, ze to zase nezustane napul cesty a bude nejaka volba pro pouziti...

Určitě si přečtěte


Deset tipů, jak ovládnout Google: Vyhledávejte jako mistři

Deset tipů, jak ovládnout Google: Vyhledávejte jako mistři

** Vyhledávače jsou natolik dobré, že si poradí i s frází v běžné češtině ** Pokud to ale nebude stačit, můžete vyzkoušet pokročilé funkce ** Vybrali jsme ty nejzajímavější

25.  9.  2016 | Jakub Čížek | 18

9 nejlepších programů na úpravu fotek. Placené i zdarma

9 nejlepších programů na úpravu fotek. Placené i zdarma

** Pro běžné úpravy fotek nemusíte pirátit Photoshop, vystačíte si s levnějšími programy ** Ceny pokročilých editorů se většinou vejdou do dvou tisíc korun ** Mnohdy stačí i bezplatné nástroje

26.  9.  2016 | Stanislav Janů | 46

Jak zastavit nechtěné programy na Windows? Koukněte na Plánovač úloh

Jak zastavit nechtěné programy na Windows? Koukněte na Plánovač úloh

** V systému se mohou periodicky spouštět nechtěné aplikace ** Anebo si vyberou tu nejméně vhodnou chvíli ** Prozkoumejte Plánovač úloh na Windows

23.  9.  2016 | Jakub Čížek | 128

Pojďme programovat elektroniku: Vyzkoušíme IR, ovládneme světýlko přes Bluetooth a vyšleme zprávu na sto metrů

Pojďme programovat elektroniku: Vyzkoušíme IR, ovládneme světýlko přes Bluetooth a vyšleme zprávu na sto metrů

** Budeme odposlouchávat IR ovladač klimatizace ** Vyrobíme laciný rádiový vysílač ** Vyzkoušíme komunikaci pomocí Bluetooth a v pásmu 433 MHz

21.  9.  2016 | Jakub Čížek | 19

Komentář: Apple pořád inovuje, ale jen když musí

Komentář: Apple pořád inovuje, ale jen když musí

** Největší inovace vždy vychází z radikálních kroků ** Apple není v situaci, kdy by jej ke změnám něco tlačilo ** Chybí-li na trhu konkurence, nemůžou existovat ani invoace

22.  9.  2016 | Stanislav Janů | 139

Týden Živě: Zvyknou si Češi platit paušál za software?

Týden Živě: Zvyknou si Češi platit paušál za software?

** Zoner vypustil do světa nové Photo Studio. Je za paušál. ** HP nechce neoficiální inkoust ** Koutek časopisu Computer

25.  9.  2016 | Časopis Computer | 65


Aktuální číslo časopisu Computer

Srovnání výhodných 27" monitorů

Velký test levných rychlých routerů

Jak nastavit Android, aby vás nesledoval

45 podrobných testů a recenzí