Výkonné grafické karty: Půjde to bez vodního chlazení?

Výkon grafických karet roste neuvěřitelným tempem. Stejnou rychlostí ale rostou i jejich chladiče. Objevuje se stále více výrobců, kteří své GeForce a Radeony soustavou výměníků, čerpadel a hadiček osazují. Bude za pár let vodní chlazení u grafických karet nutností?
Kapitoly článku

Není to tak dlouho, co se začaly objevovat jednoduché sady vodního chlazení pro procesory. Tepelné vyzařování procesorů (zejména Celeronů a Pentií s technologií Netburst) se ale postupně stávalo neúnosné. Zdálo se, že by se sady s vodním chlazením mohly stát nikterak neobvyklou výbavou výkonných PC. Naštěstí se rozšířila mnohem levnější a spolehlivější technologie, pomocí které se dá teplo od základny chladiče dostat snadno a rychle pryč dál do žeber. Vznikla celá řada chladičů, které využívají při chlazení heatpipe. Pomocí nich se teplo rozvádí do spousty tenkých hliníkových či měděných žeber a chladič s velkým 120mm ventilátorem často obsadí většinu prostoru mezi zdrojem a grafickou kartou počítače.

Klepněte pro větší obrázek 

Výrobci procesorů se začali stále více orientovat i na nižší spotřebu, a tak se vodní chlazení začalo opět pomalu sunout do ústraní. I pro velmi výkonné soudobé procesory už se dá pořídit dostatečně dimenzovaný chladič, který dokáže procesor uchladit téměř neslyšně.

Grafické karty na tom byly dlouhou dobu lépe než procesory. Nárůst jejich výkonu za posledních pár let se ale dá ve srovnání s procesory s klidným svědomím označit za raketový. V době, kdy se na chladičích grafických karet poprvé objevily heatpipe, už je každý bral jako samozřejmost. Dnes už je najdete i u karet ve středním segmentu trhu, dostávají se i na nejslabší karty s pasivním chlazením.

U nejvýkonnějších karet své doby už chladiče zabírají běžně prostor dvou slotů pro přídavné karty. A to je asi největší problém. Můžete namítat – výrobci grafik by se měli poučit od výrobců procesorů a taky s tím něco dělat. Když se ale zamyslíme nad tím, jak jsou procesory nejvýkonnějších grafických karet ve srovnání s jádry procesorů obrovské a jaký mají výkon, je jasné, že budoucnost nemůže být ani zdaleka tak růžová, jako při přechodu z architektury NetBurst na Intel Core.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Pro ilustraci se podívejte na výsledky pár testů výkonu a spotřeby:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Všimněte si, že nejvýkonnější GeForce 8800 GTX má oproti svým konkurentům skoro dvojnásobný výkon. Spotřeba celé sestavy s touto kartou je přitom oproti těm, které nechává daleko za sebou, jen o 40 W vyšší. Obdobná situace je i u starších karet, pro zajímavost se podívejte třeba na spotřebu sestavy s GeForce 6600 GT a na to, jak je na tom ve srovnání s výkonem modernějších karet s obdobnou spotřebou. Z toho je jasné, že výrobci grafických karet se snaží docela dost.

Přesto chladiče grafických karet neustále bobtnají a začínají narážet na nedostatek místa v okolí grafické karty. Kolem patice procesoru je spousta prostoru, i konstrukce základních desek se mohutným chladičům časem přizpůsobila, totéž se ale nedá říct o prostoru pro přídavné karty. Jen se na to podívejte:

Klepněte pro větší obrázek

A to je téměř ideální situace, při které je osazená jen jediná grafická karta. Představte si, že budete chtít kvůli ztišení počítače osadit na výkonnou kartu větší chladič s mohutným žebrováním. Ve srovnání s tím, co lze dnes pořídit na procesor, nebude příliš tichý. I tak přijdete většinou o jeden či dva PCI-e sloty jen proto, aby se ventilátoru dostávalo dost vzduchu. Představte si, že osadíte podobně obludné grafické karty dvě – prakticky tím přijdete o možnost do počítače přidat zvukovou kartu, televizní tuner, nebo něco dalšího.

Nejjednodušší cesta, kterou se výrobci chladičů vydávají, je umístit pasiv karty nahoru a teplo od základny do něj odvádět kolem karty pomocí heatpipe. Ale ani nahoře není moc místa právě kvůli mohutným chladičům procesoru. Zdaleka nejhorší na tom ale je, že i to mohutné žebrování a spousta heatpipe přestává chlazení nejvýkonnějších karet stačit. Podívejte, jak vypadá chladič pro tiché chlazení GeForce 8800 GTX a R600:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dostáváme se tak do patové situace – máme možnost vybírat mezi slabší kartou s menší spotřebou, výkonnou kartou s hlučným chlazením, nebo jakýmsi kompromisem s rozumným výkonem a chladičem s mohutným žebrováním, který zabírá hodně místa tam, kde se to zrovna moc nehodí.

Pokud pomineme další možnost, kterou je posadit na základnu Peltierův článek (který navíc zvyšuje spotřebu počítače), jako je tomu na chladičích grafických karet Sparkle z edice Calibre:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

nabízí se další řešení – odvést teplo dál od grafické karty někam, kde je dostatek prostoru. A na to je vodní blok, výměník, čerpadlo a silikonové hadičky, ve kterých koluje modrá či zelená kapalina, stále vynikající řešení. Silikonovou hadičku totiž přesvědčíte mnohem snadněji, než měděnou heatpipe, aby vedla tam, kde se vám to právě hodí.

Témata článku: Grafické karty, HTTP, Target, Chlazení, Vodní chlazení, Calibre, Cosmos, Chlazení tepelným čerpadlem

12 komentářů

Nejnovější komentáře

  • wector 31. 3. 2007 13:02:26
    Asi stejně jako vzduchové - stejně jako musíš 2-3x do roka odstranit...
  • Male_zvire, Male_zvire 30. 3. 2007 19:57:26
    Hele červí zube, skus se nad tím trochu zamyslet. Vodní médium má velmi...
  • brendon 30. 3. 2007 17:41:39
    Ufff to sa my teda ulavilo. Ja myslel, ze zvlast. Toto ja beriem ako dobru...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

Včera | Pavel Tronner | 41

Původní Starcraft: Brood War je nyní zdarma. Konec práce! Jde se pařit

Původní Starcraft: Brood War je nyní zdarma. Konec práce! Jde se pařit

** Legendární hra Starcraft je nyní k dispozici zdarma ** Chystá se i nová remasterovaná verze s hezčí grafikou

19.  4.  2017 | Jakub Čížek | 25

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

** Máte nápad, ale chybí vám stroje a pořádná dílna? ** Chcete postavit ptačí budku, nebo krabičku pro Arduino? ** Brno otevřelo svůj FabLab – laboratoř pro bastlíře

19.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

Včera | Pavel Tronner | 12


Aktuální číslo časopisu Computer

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Co dokáží inteligentní domy?