Při velkém představí nových desktopových grafických karet Radeon RX 6000 od AMD jsme se nedočkali žádné zmínky o tom, jaký výkon karty poskytují při zapnutém ray tracingu, což je jedna z hlavních vlastností, kterou se pyšní konkurence v podobě Nvidie.
Nvidia používá a uvádí počet jader pro akceleraci ray tracingu, ale také pro akceleraci umělé inteligence pomocí tensor jader. Grafické karty AMD Radeon RX 6000 obsahují v čipu rovněž specializované obvody, které mají označení „Ray Accelerators“ (RA) a každá výpočetní jednotka (CU) obsahuje jeden takový akcelerátor. To znamená, že Radeon RX 6800 má 60 akcelerátorů, Radeon RX 6800 XT 72 akcelerátorů a Radeon RX 6900 XT pak 80 akcelerátorů.
Stejný poměr akceleračních jednotek vůči výpočetním jednotkám by měly mít vzhledem ke stejné architektuře RDNA i nové herní konzole (Xbox Series X – 52 CU/RA, XSS – 20 CU/RA, PlayStation 5 – 36 CU/RA). Dle testů od AMD pomocí nástroje přímo od Microsoftu (DirectX Ray tracing SDK, Procedural Geometry Sample) tyto akcelerátory umožňují zrychlení zpracování až 13,8× oproti řešení přes softwarové zpracování. Test byl naměřený jen u modelu Radeon RX 6800 XT, kde byl výsledek 471 snímků za sekundu.
Nyní se ale objevily informace na Redditu, podle kterých má GeForce RTX 2080 ve stejném testu 308 fps a GeForce RTX 3080 pak velmi vysokých 635 fps a GeForce RTX 3090 dokonce 749 fps.
Podle těchto testů to tedy vypadá, že při zpracování ray tracingu je GeForce RTX 3080 o přibližně 33 % rychlejší než Radeon RX 6800 XT a GeForce RTX 3090 pak o 59 % rychlejší.
Těmto výsledkům se nelze příliš divit, Nvidia má již druhou generaci ray tracing jader a navíc jich do čipu dává stále více. Na porovnání reálného výkonu si budeme muset počkat až s běžnými hrami, ale převahu Nvidie v tomto směru lze určitě očekávat.
Uvedení grafických karet Radeon RX 6000
Pokud vám představení uniklo, můžete si ho pustit přímo zde: