Východní Evropa – jediné místo, kde prodej PC stále rychle roste

Americký trh klesá, západoevropský prakticky stagnuje, ale východoevropské země stále rostou tygřími skoky.
Že prodej osobních počítačů už není to, co býval, je dobře známo – Amerika dokonce hlásí prudké poklesy, krachy PC firem a jejich slučování, a všeobecně se tento výrobní a obchodní segment začíná označovat za nezajímavý, nevýdělečný, ne-li dokonce mrtvý.

Ale výrobci a prodejci ve východní Evropě se mohou zatím naopak usmívat: prodej osobních počítačů zde naopak meziročně stoupl o skoro 14 %, jak vyplývá z průzkumu IDC. Ba dokonce ani západní Evropa na tom není tak zle, i když v minulých dobách zažila podstatně lepší časy – meziročně (srovnáváme první čtvrtletí roku 2001 s prvním čtvrtletím roku 2000) zde prodeje stouply o 5,8 %.

Pécéčkový trh má však několik segmentů a prodeje v nich se chovaly dramaticky odlišně. Je zajímavé (a docela nečekané), že se dobře dařilo korporátnímu segmentu, tj. prodeji počítačů do firem – ten stoupl rychle, zatímco prodej do domácností naopak výrazně poklesl. Z jediného konzumentského segmentu stoupl prodej notebooků. Čemu lze tento fakt připsat? Zdá se, že domácnosti si našly jiné miláčky: mobilní telefony, digitální foáky a kapesní počítače. Nebo také mikrokoloběžky a kolečkové brusle. Zapomeňte, že by se věci do domácností prodávaly kvůli tomu, aby se lidé „vzdělávali“ – domácnosti kupují věci pro zábavu, z módních důvodů a protože si je Leonardo diCaprio nebo Demi Moore koupili nedávno taky. Jako oficiální důvod se sice uvede, že dotyčný se bude učit historii středověkých panovníků, ale ve skutečnosti se hrají hry.

Jak se dařilo v našem regionu (EMEA = Evropa, Blízký východ a Afrika) jednotlivým výrobcům? Celosvětově sice Dell už předstihl svého věčného rivala Compaq, ale v Evropě ne – tady si naopak obě firmy polepšily o skoro stejné procento a odstup mezi nimi se tedy nezměnil. (Compaq z 14,6 na 15,9, Dell z 8,9 na 10,3). Ještě lépe, o dvě procenta celkového podílu, poskočil Hewlett-Packard (z 7,2 na 9,2) a dýchá Dellu na záda. Poklesl Fujitsu-Siemens a IBM stagnovala – to se vcelku očekávalo, i když se stejně tak očekává, že obě tyto společnosti se po rozsáhlé restrukturalizaci pokusí o slavný návrat.

Východní Evropa tedy je stále pro prodejce PC vcelku zemí zaslíbenou: není zde nasycený trh ani v podnicích ani v domácnostech, a všechny firmy mají šanci své prodeje nadále zvyšovat. Také zde, na rozdíl od Ameriky, PC firmy nekrachují, ba naopak, domácím počítačovým výrobcům se daří možná stále lépe a vznikají noví.

Diskuze (4) Další článek: Přehled dnešních pevných disků EIDE ATA100

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,