VoIP po kabelu míří do domácností, po Karnevalu přichází s nabídkou i UPC

Kabelová televize je poměrně oblíbeným způsobem připojení k Internetu a bylo jen otázkou času, kdy začnou Karneval a UPC nabízet také služby VoIP, tedy telefonní služby. Karneval začal tyto služby testovat před časem, UPC pak poměrně potichu začíná nyní.

Nabídku telefonních služeb prostřednictvím sítě kabelové televize zahájil před časem Karneval a dalo se celkem očekávat, že UPC nebude dlouho otálet a nabídne totéž. Karneval službu doposud testuje v komerčním režimu v Praze a Příbrami. Zatím však bohužel není známo, kdy bude služba rozjeta v ostrém provozu v celé síti Karnevalu. Podle vyjádření Jana Hlaváče, mediálního zástupce Karneval Media, rozšířil Karneval testovací provoz v tomto týdnu i do Litoměřic, kde dochází k připojování prvních klientů. Na základě průběhu a výsledků komerčního testovacího provozu pak dojde k rozhodnutí o termínu spuštění služby i v dalších lokalitách. Zatím však není znám ani přibližný termín.

UPC přichází na rozdíl od Karnevalu již s "ostrou nabídkou". Poměrně v tichosti se na webu UPC objevila nová nabídka na VoIP služby bez zbytečného rozruchu. Podle tiskového mluvčího pak k "oficiálnímu oznámení" prostřednictvím tiskové zprávy dojde v pondělí. Od tohoto dne také postupně začnou instalace služby u zákazníků, takže ti z vás, kteří si nabídky již na webu UPC všimli a o službu projevili zájem, jsou zatím na čekací listině a od příštího týdne by se měly dát věci do pohybu.

Domácnosti s přípojkou kabelové televize tedy mají nyní poměrně zajímavou alternativu k pevné lince Českého Telecomu v podobě VoIP. Toho sice bylo pochopitelně možno využít díky Internetu již dříve, nicméně nabídka kabelových operátorů se drobně technicky liší (viz dále). UPC navíc přichází s možností využívat pouze služeb telefonních a není tak nutné platit za televizi či internetové připojení, pokud o ně nemáte z nějakého důvodu zájem.

Dlouze popisovat to, co je to vlastně VoIP, by bylo pro čtenáře tohoto serveru zřejmě zbytečné, ale pro pořádek si alespoň malé představení udělejme. Zatímco u klasického telefonního hovoru (řeč je teď o "pevné lince", ne o mobilní síti) je hovor realizován "klasickým způsobem" po drátech operátora, VoIP na to jde jinak a hlas je přenášen co možná nejdéle po infrastruktuře internetové v podobě paketů, k čemuž je využíván právě IP (tedy internet protocol). Jelikož hovor putuje vlastně jako "obyčejná data", můžete volat poměrně levně. V rámci dané VoIP sítě je volání mezi uživateli zpravidla zdarma. Mezi jednotlivými VoIP operátory pak často vznikají jakési peeringové partnerské smlouvy, které pak umožňují uživatelům volat zdarma i mezi cizími sítěmi.

Přes VoIP se však lze dovolat i na běžné telefonní linky, mobily a do zahraničí. Zde už ovšem vstupují do hry i klasičtí operátoři, kteří si nechají za spojení zaplatit a proto již není zdarma. Vzhledem k tomu, že je ale většina hovoru přenášena po linkách "datových", hovor přes VoIP je zpravidla vždy levnější než prostřednictvím klasické pevné linky. Výjimku mohou tvořit hovory do mobilních sítí, kde je poněkud jiná cenová politika. Funguje to ovšem i opačně. V rámci VoIP služeb je standardem obdržet běžné telefonní číslo, na které se k vám pak může dovolat kdokoliv z běžného (i mobilního) telefonu. Jedná se tak o kompletní náhradu klasické telefonie.

Není VoIP jako VoIP

Pod pojem VoIP spadá řada služeb různých úrovní. Možná znáte a používáte Skype, v ČR pak existuje celá řada lokálních VoIP poskytovatelů. UPC podobně jako Karneval se chlubí tím, že jejich řešení dokáže garantovat kvalitu služby a telefonování tak není ovlivněno například tím, zda na počítači zrovna stahujete velký soubor. Hovory jsou pak navíc přenášeny čistě po síti UPC (a ne v rámci "veřejného Internetu"), tedy pokud není ve finále potřeba hovor převést do veřejné telefonní sítě, aby se uživatel dovolal na běžné číslo. Společnost tak může nad kvalitou lépe dohlížet. Toto řešení je ovšem poněkud technicky náročnější, než služby, které kvalitu garantovat nemohou. To se pak může odrazit i v poněkud vyšší ceně, což sice není nutné pravidlo, nicméně realita zatím taková je (viz dále).

VoIP v podání UPC

Než se dostaneme k cenovému srovnání, povězme si ještě několik detailů k VoIP v podání UPC. Podle oficiálního vyjádření by měla být služba spuštěna v nejbližších dnech, s největší pravděpodobností to ale bude příští týden v pondělí. Již nyní registruje UPC celkem slušný počet zájemců o službu, kteří již přes webové stránky provedli objednávku.

Kde si lze službu objednat? Stejně jako v případě internetového připojení či dalších služeb UPC lze pro ověření dostupnosti využít online formulář na stránkách www.upc.cz. Obecně se však dá říci, že služba je dostupná na všech dvojcestných sítích, tedy v místech, kde je k dispozici internetové připojení Chello.

Co se samotné technické stránky týče, UPC používá protokol SIP a kodek G.711. Komunikace probíhá ve vyhrazeném pásmu s aplikovaným QoS. Jak už jsme si naznačili v předchozím textu, díky těmto vlastnostem lze kvalitu služby garantovat a telefonování tak není nijak ovlivněno ostatním internetovým provozem uživatele.

Mezi doplňkové služby zatím patří čekání hovoru, zobrazení čísla volajícího a konferenční hovor až pro 3 účastníky. Dotazovali jsme se i na případné další služby (hlasová schránka, přesměrování hovoru), které v současné době nejsou k dispozici. Nové doplňkové služby budou údajně doplněny v tomto a dalším měsíci, ale které konkrétně to budou, to řečeno zatím nebylo.

Uživatelé VoIP jsou obvykle zvyklí i na podrobný výpis hovorů. Zákazníci UPC dostávají však pouze standardní vyúčtování, podrobný výpis je pak k dispozici za příplatek 50 Kč (bez ohledu na počet vytištěných stránek výpisu). Online sledování vašeho účtu na webu zatím není k dispozici, ale jeho zavedení lze předpokládat časem v rámci přidávání dalších funkcí.

V rámci maximálního přiblížení běžnému volání je obvyklé telefonovat s využitím IP telefonu a nevyužívat tak k tomuto účelu počítač. Služba UPC umožňuje jednak využít váš stávající analogový telefon (s konektorem RJ11), za korunu pak lze získat v rámci nabídky i bezdrátový telefon Siemens Gigaset A410. Ať už telefon z nabídky či váš stávající pak stačí připojit do konektoru RJ11 v kabelovém modemu. Novější modely tento konektor již mají, pokud však máte starší verzi modemu bez tohoto konektoru, bude vám jej muset UPC nejprve vyměnit (zdarma).

Z pohledu běžného uživatele je tak volání prakticky identické s klasickým telefonem, dovoláte se na libovolné číslo (včetně například tísňových linek), standardní číslo také obdržíte a to na základě geografické polohy (dle předpisů ČTÚ). Kdokoliv se tak může dovolat i k vám. Dalo by se tedy říct, že ani vaše babička, která s počítačem nechce nic mít, nepozná rozdíl a může použít i svůj telefon, který dobře zná. K volání samozřejmě ani počítač nepotřebujete, nemusíte mít dokonce ani objednaný žádný internetový tarif UPC a můžete tak platit pouze za telefonní služby.

A co ceny?

Teď se tedy dostáváme k cenám, za které UPC svou službu nabízí. Všechny ceny zde uváděné jsou včetně DPH. Jak vidíte v tabulce, UPC nenabízí žádný tarif bez paušálu.

Tarif   Basic Freetime
měsíční paušál   220 Kč 330 Kč
hovory v síti Chello   zdarma zdarma
místní hovory špička 1,14 Kč 1,14 Kč
mimo špičku 0,57 Kč 0,00 Kč
meziměstské hovory špička 1,14 Kč 1,14 Kč
mimo špičku 0,57 Kč 0,00 Kč
mobilní sítě   4,87 Kč 4,87 Kč
mezistátní hovory špička od 1,90 Kč od 1,90 Kč

Kompletní ceník mezinárodních hovorů si můžete prohlédnout zde. K tabulce je ještě třeba dodat několik detailů. Za špičku se považuje doba od 7:00 do 19:00 v pracovních dnech. Vše ostatní je mimo špičku. Velmi důležité je také to, že hovory jsou účtovány po minutách.

Jak je vidět na první pohled, rozdíl mezi tarify je v tom, že u levnějšího Basic platíte i za hovory mimo špičku, u tarifu Freetime jsou již tyto hovory v rámci paušálu a platíte "jen" za hovory ve špičce. Do mobilních sítí (všech tří našich operátorů) pak voláte za stejnou cenu u obou tarifů a to bez ohledu na to, zda voláte ve špičce či mimo ni.

Nyní si ještě provedeme cenové srovnání s konkurencí v podobě Českého Telecomu, Karnevalu a několika dalších VoIP operátorů na trhu. Pro srovnání je zvolen nejnižší tarif v nabídce jednotlivých operátorů. Ten však nemusí být pro konkrétního uživatele nutně nejvýhodnější a je nutné při výběru optimálního tarifu zvážit, kolik měsíčně provoláte a kam. V případě Českého Telecomu pak byl zvolen zřejmě nejpoužívanější tarif Telefon Standard, nejlevnější tarif Telefon Mini (který je určen spíše pro ty, kteří chtějí být na příjmu než volat) není pro toto srovnání příliš vhodný. Ceny opět uvádíme včetně DPH.

tarif měsíční paušál místní hovory meziměstské hovory mobilní sítě
    špička mimo špičku špička mimo špičku špička mimo špičku
UPC Telefon Basic 220 Kč 1,14 Kč 0,57 Kč 1,14 Kč 0,57 Kč 4,87 Kč
60+60 60+60 60+60 60+60 30+30
ČTc Telefon Standard 403,41 Kč 1,58 Kč 0,75 Kč 1,58 Kč 0,75 Kč 6,50 Kč 4,64 Kč
120+60 120+60 120+60 120+60 60+30
Karneval 237 Kč 1,18 Kč 0,58 Kč 2,37 Kč 1,18 Kč 5,34 Kč
120+60 120+60 120+60 120+60 60+60
802.VOX 1 Kč 0,77 Kč 0,42 Kč 0,77 Kč 0,42 Kč 4,10 Kč
po sekundách
ha-vel VoIP 0 Kč 1,19 Kč 0,60 Kč 1,19 Kč 5,65 Kč
120+60 120+60 60+30 60+30 60+30
fayn free 0 Kč 1,06 Kč 0,58 Kč 1,06 Kč 0,58 Kč 4,63 Kč
60+30 60+30 60+30 60+30 60+30
Volný Telefonet Bez paušálu 0 Kč 0,94 Kč 0,58 Kč 0,94 Kč 0,58 Kč 4,63 Kč
120+60 120+60 120+60 120+60 30+30

S tradičními "levnými" VoIP operátory vychází srovnání cen UPC poněkud hůře a to zejména kvůli paušálu. V některých cenách za volání se jim však vyrovná (např. s ha-vel). Poměrně dobře vychází cena hovorů na mobilní telefony, která je jen o něco vyšší než u Českého Telecomu v době mimo špičku, Fayn, Volný a 802.VOX (který je nejlevnější).

Jak již bylo řečeno, cenové srovnání lze provádět spíše na základě individuálních potřeb zákazníka a tak berte tabulku spíše pro přehled, do jaké cenové kategorie UPC patří. Zjednodušeně by se dalo říci, že patří někam mezi Český Telecom, který je jediným zástupcem "klasických operátorů", je nejdražší a tvoří tak jeden pól cenového spektra. Na druhé straně stojí superlevní menší operátoři, kteří nabízejí jednak nulový paušál, jednak nízké ceny za volání. UPC a Karneval se však budou snažit nalákat zejména na kvalitní a garantovanou službu, která je dána použitou technologií. Zda budou na podobnou nabídku zákazníci slyšet a nebo raději dají přednost nižším cenám, to ukáže čas. Oběma kabelovým operátorům (i když Karneval možná ještě svou finální nabídku upraví po přechodu na ostrý provoz) by rozhodně neškodil jeden základní tarif bez měsíčního paušálu. Právě nulové poplatky je to, na co určitá (a pravděpodobně ne zrovna malá) skupina zákazníků slyší.

Témata článku: Poskytovatelé internetu, UPC, VoIP, Gigaset

77 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Filo 15. 5. 2006 16:04:37
    SIPURA/LINKSYS
  • ViR 14. 5. 2006 23:09:53
    Tak, ona jistá logika je v tom, že ten paušál pokrývá "nájemné" za HW, ale...
  • ViR 14. 5. 2006 17:25:41
    > Navic VOX snad jako jediny pocita hovor po sekundach, coz je podstatny...
Určitě si přečtěte

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

** Dobrý monitor s kvalitním panelem lze pořídit pod tři tisíce korun ** Pod deset tisíc si můžete koupit pracovní 27" monitor nebo nejlevnější použitelné 4K ** Vybrali jsme také ideální model pro vícemonitorovou konfiguraci

27.  11.  2016 | Stanislav Janů | 13

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 76