reklama

Vista pro grafiku a hráče

Hráči zpozorněte, Windows Vista přinese několik zásadních změn pro podporu her, které nepůjde využít na starších systémech. Plná verze článku z Computeru 10/06, jen pro předplatitele.

Připravovaný DirectX 10 by měl být dostupný pouze pro Windows Vista. Bude totiž využívat nový systém ovladačů, nedá se tedy čekat nějaká zpětná kompatibilita s Windows XP. DirectX 10 by měl být v mnoha ohledech rychlejší. Bude mimo jiné používat svižnější knihovny (DLL) a nebude v sobě obsahovat podporu předešlých verzí DirectX, jak je tomu ve všech dosud vydaných verzích.

Majitelé současných grafických karet však nemusí zoufat. Vedle DirectX 10 bude ve Vistě ještě DirectX 9.L, tedy současný se všemi verzemi zpětně kompatibilní DirectX 9, pouze upravený pro využití nového modelu ovladačů ve Windows Vista.

DirectX 10 v kostce
pouze pro Windows Vista nebo novější systémy
unifikovaná architektura shaderů
nový geometry shader –
možné využití pro výpočty kolizí objektů
odlehčení procesoru, lepší využití grafického čipu
přísnější standard, lehčí práce programátora

Inspirace v Xboxu 360

Hlavním přínosem DirectX 10 bude použití unifikované architektury shaderů. Co to znamená? Shadery jsou části kódu, které předepisují prováděcím jednotkám v grafickém čipu, jaké operaci mají provést s vertexy (vrcholy) a pixely (body v obraze). Dosud byl vertex a pixel shader v grafickém čipu oddělen, nejprve se prováděly operace nad vertexy a teprve potom nad pixely. V současném DirectX 9.0c (shader model 3.0) se k sobě svou funkčností tyto jednotky už velmi přiblížily a hlavní nedostatek tohoto návrhu – jedna nebo druhá část této architektury byla plně vytížena a druhá minimálně – vystoupila zřetelně na povrch.

Jako příklad si vezměte současnou nejrychlejší grafickou kartu – Radeon X1900 XTX od ATI. Má 48 pixel shader jednotek a 8 vertex shader jednotek. Co když ale přijde scéna s velmi náročnou geometrií? Správně, pixel shader jednotky budou čekat, vertex shader jednotky nestíhat. Microsoft společně s ATI už tento problém vyřešil v konzoli Xbox 360, do níž ATI dodala grafický čip Xenos s unifikovanou architekturou shaderů.

Zcela nový typ shaderu

Ke dvěma jmenovaným typům shader kódu přibude ještě třetí: geometry shader – jeho úkolem budou výpočty vrcholů geometrických jednotek a bude také schopen počítat kolize objektů, připadne mu tak úkol dosud vyhrazený procesoru počítače. Čipy grafických karet tak možná nepustí fyzikální akcelerátor Ageia PhysX ani na trh, už teď ATI demonstrovala na svých čipech Radeon X1000, že lecjaké ty výpočty fyziky zvládnou také a nVidia přispěchala s prohlášením, že pro její GeForce to problém není také.

Pozice geometry shaderu je v současné fixní architektuře mezi vertex a pixel shaderem, má k dispozici už celé trojúhelníky z vrcholů, ale ještě ne jednotlivé souřadnice pixelů, pomůže tak v operacích nutných pro displacement mapping (efekt plastického povrchu), motion blur (rozmazání navozující dojem rychlosti) a další.

Slabinou současných her a celého rozhraní DirectX zůstává velká režie procesoru, DirectX 10 i v tomto směru podnikne několik kroků dopředu. Kromě už zmíněného zapojení GPU na výpočtech fyziky a možná i složitých počtech s umělou inteligencí (AI) se určitě výrazně zkrátí doba, po kterou „zdržuje“ procesor než vůbec může začít grafický čip počítat scénz a vykreslovat (ATI ve své prezentaci budoucího čipu zmínila číslo kolem 40 %).

Procesor do pozadí, programátor do popředí

To všechno samozřejmě pomůže programátorům a k tomu jako dáreček dostanou ještě odstranění populární „cap bits“. To jsou bity, které indikují, zda grafický čip (či jeho ovladač) podporují tu kterou technologie a pro programátory to dosud znamenalo brát ohled na tyto bity a případně dělat i několik větví kódu pro různě schopné čipy. DirectX 10 bude v tomto směru daleko více standardem, všechny akcelerátory pro DirectX 10 budou podporovat dané formáty textur, verzi shaderů a případné rozdíly budou jen v přesnosti.

DirectX 10 nebude revolucí, ale velmi důležitou evolucí, která sice svými optimalizacemi nebude znamenat velké zrychlení, ale umožní dělat hry zase komplexnější, detailnější a realističtější. Úloha grafická karty a jejího čipu ještě stoupne a programátoři budou mít jednodušší práci a tím možnost vytvořit ještě dokonalejší díla. Už teď se proslýchá, že prvními tituly připravenými pro DirectX 10 budou hry Crysis, Flight Simulator X a Halo 2.

Témata článku: Microsoft, Windows, Directx 11, Vertex, Simulator, Physx, Crysis, Crysis 2, Crysis 3, Flight, Flight Simulator, Flight Simulator X, Microsoft Flight Simulator

reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 36

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 139

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 39

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 132

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 218

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 73


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama