reklama

Viděli jste grafiku roku 2006?

Jak vypadá a co umí nový testovací program 3DMark 06. Kompletní verze článku z Computeru [článek pro předplatitele]

Už jen málo her staví svůj úspěch na originalitě a hratelnosti. Aby se dnešní hra stala trhákem, musí být skvěle technicky zpracovaná od prostorového zvuku, přes umělou inteligenci až po, a to vlastně v prvé řadě, oslňující grafiku. Nejlépe grafiku posunující laťku o hodně výše. Jsou to však finští programátoři z Futuremarku, kteří se teď už zase téměř každoročně pokusí předpovědět, jak budou vypadat hry příští generace, a vytvoří fantasticky vypadající fragmenty herních enginů v nejznámějším ze všech benchmarků – 3DMarku.

Ne krok, ale skok do budoucnosti

Honba za rekordy

Být držitelem světového rekordu v 3DMarku se už dávno stalo královským sportem mezi komunitou hardwarových nadšenců a overclockerů. Přestože spokojení majitelé GeForce 6600 GT s hrůzou zjistí, že nemají ani 2 000 bodů, hranice 10 000 bodů byla tentokrát pokořena takřka s uvedením nového 3DMarku06. V době vzniku článku platil následující rekord: 11 934 bodů. Jako obvykle stačilo málo: Athlon 64 FX-60 (dvě jádra) přetaktovaný na 3 557 MHz a dvě GeForce 7800 GTX 512 MB v SLI režimu přetaktované na 779/2 160 MHz.

Verze 06 se nese ve znamení použití shader modelu 3.0 a především HDR (vysoký dynamický rozsah) efektů. Volně šiřitelná varianta benchmarku vám umožní spustit pouze testy nutné ke spočtení celkového skóre, nemůžete si vybrat jednotlivé testy a také teoretické testy zaměřené na jednotlivé aspekty výkonu. Pokud obětujete dvacet dolarů a povýšíte svůj 3DMark na verzi Advanced, můžete si nejen vybírat jednotlivé testy, ale také si hrát s různým nastavením od rozlišení přes anti-aliasing až po vynucení verze shaderů. Poprvé si také můžete zahrát minihru, která využívá jednoho z CPU testů, ale aniž bych chtěl být špatným prorokem – zrovna tenhleten bonus se důvodem ke koupi placené verze určitě nestane. Komerční využití je možné jen s verzí Professional za 490 USD.

Ani s novou kartou vám nemusí jet všechny testy

Na rozdíl od ročníků 03 a 05 už není výsledné skóre 3DMarku06 počítáno pouze z herních testů akcelerovaných grafickou kartou, ale svou částí se na něm podílí i oba testy procesoru. Celkově už není nový 3DMark takřka čistě záležitostí grafické karty, jako tomu bylo ve dvou předchozích dílech – o tom vás už konečně velmi rychle přesvědčí logo Ageia PhysX. Futuremark při vývoji 3DMarku s firmou, která navrhla první akcelerátory herní fyziky (PPU), spolupracoval a v 3DMarku je obsažen kód, který dokáže hardwarové akcelerace fyzikálních pochodů využít.

X3: Reunion

3DMark06 není jediným herním benchmarkem, o němž se v současnosti hovoří. Společnost Egosoft totiž vydala tzv. Rolling demo (v podstatě demonstrační průlet rozličnými lokacemi demonstrující technologickou vyspělost enginu) ke svému vesmírnému simulátoru X3: Reunion. Grafickému zpracování hry s využitím shader model 3.0 lze máloco vyčíst, a tak neváhejte a zkuste potrápit svou grafickou kartu v nevšedním benchmarku.

Neradostnou zprávou pro všechny majitele třeba i docela nových Radeonů X800/X850 je skutečnost, že v 3DMarku06 neuvidí všechny testy. Přepracovaný Canyon Flight s hustým využitím HDR a jediná zbrusu nová část Deep Freeze vyžaduje ke svému běhu akcelerátor podporující shader model 3.0.

První 3DMark byl naprosto objektivním ukazatelem herního výkonu. Dalo by se říct, že tak, jak vám běžel 3DMark, tak vám na stejném hardwaru běžela většina her. Pro roky 2000 a 2001 to platilo ještě jakžtakž také, i když se ukázaly první nedostatky – brzké „protlačování“ T&L jednotky, která v mnoha hrách použita ještě nebyla, a naopak setrvání u 16bitové barevné hloubky u verze 2000.

Herní nebo jen syntetický výkon?

3DMark03 se opět stal jakýmsi dobře použitelným etalonem, možná proto, že Futuremark zařadil nejen test nejnovějších pixel shaderů 2.0, ale i dva testy o generaci zpět a jeden dokonce o dvě generace zpět. 3DMark05 mírně předběhl svou dobu, zhruba v této době začíná platit, že skóre v 3DMarku05 odráží výkon karty v nejnovějších hrách. 3DMark06 znamená další odskok, navíc ve srovnání s technikami v nejmodernějších hrách dneška (Splinter Cell: Chaos Theory, Age of Empires III, …) trošku jiným směrem. Uvidíme, zda se Finům podaří určit směr, nebo zda se 3DMark06 s odstupem času ukáže jako odtržený od reality.

Jednu jistotu však nový test má – jeho části zaměřené na jednotlivé aspekty: HDR, čistý výkon CPU, fill-rate karty, rychlost vertex a pixel shaderu jsou na vynikající úrovni a to samé platí o možnostech snadno srovnat kvalitu obrazu s referenčním vykreslováním nebo vygenerovat grafy průběhu. V tom všem je 3DMark špičkový a profesionál, který tyto vlastnosti využije, za to zaplatí adekvátní cenu.

Stručná historie jednotlivých verzí

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

3DMark99: 25 MB na disku, DirectX 6, test zaměřen na multi-texturing, transformace a osvětlení počítal stále procesor, typické grafické karty: nVidia GeForce 256, Matrox G400, S3 Savage 2000 • 3DMark2000: 38 MB na disku, DirectX 7, verze 2000 dokázala využít T&L jednotky a grafická karta přebrala více práce procesoru, typické grafické karty: nVidia GeForce 2, ATI Radeon DDR, PowerVR Kyro

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

3DMark2001: 135 MB na disku, DirectX 7/8.1, první vertex a pixel shadery (1.1, resp. 1.4 u verze SE), typické grafické karty: nVidia GeForce 3/4, ATI Radeon 7500/8500 • 3DMark03: 536 MB na disku, DirectX 8.1/9.0, první test s použitím plně programovatelných vertex a pixel shaderů 2.0, typické grafické karty: nVidia GeForce FX, ATI Radeon 9000–9800

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

3DMark05: 673 MB na disku, DirectX 9.0, všechny testy minimálně pro shadery 2.0, typické grafické karty: nVidia GeForce 6x00, ATI Radeon X800/X850 • 3DMark06: 1 338 MB na disku, DirectX 9.0c, všechny testy minimálně pro shadery 2.0, vybrané pro shadery 3.0, typické grafické karty: nVidia GeForce 7x00, ATI Radeon X1800/X1900

Témata článku: Nvidia Geforce, Vertex, Reunion, Age of Empires, Empires, Flight, Chaos, Canyon, Savage, Physx

Nejnovější komentáře

Přidat příspěvek
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 104

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 36

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 74

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

** V notebooku s cenou nad 20 tisíc nesmí chybět kvalitní displej a rychlé úložiště ** Za dalších deset tisíc můžete dostat navíc styl nebo výkonnější komponenty ** Vybírat můžete z různých velikostí i konstrukcí

8.  12.  2016 | Stanislav Janů | 85


reklama