Videa: Podívejte se na technologie zítřka od Microsoftu

Microsoft Research se v Honolulu pochlubil několika technologiemi futuristického ovládání. Naštěstí si je nenechal pro sebe a zveřejnil krátké videoprezentace. Podívejte se.

V havajském Honolulu se v těchto dnech koná konference UIST – User Interface Software and Technology Symposium. A jelikož k hlavním sponzorům patří také Microsoft (ale také Autodesk, Adobe, Google nebo třeba IBM), Redmond na tichomořský ostrov vyslal četu svých výzkumníků ze sekce Research, aby zde prezentovali své kousky.

A jelikož se Microsoft rád chlubí, jejich prezentace umístil i na YouTube. Pojďme se tedy podívat, nad čím se mimo jiné bádá v redmondských laboratořích.

Předmětem konference UIST je uživatelské rozhraní v jeho nejrůznějších podobách, výzkumníci zde tedy představují všemožné pokročilé techniky. Asi největší zájem světových médií v týdnu vzbudil prototyp rozšířené reality do pokoje RoomAlive, o které si můžete více přečíst na Doupěti.

RoomAlive

RoomAlive se skládá ze sady projektorů, které promítají obraz (třeba) hry na různé plochy pokoje a 3D snímače (technologie Kinect) zase zaznamenávají váš pohyb. Když tedy po stěně poleze obří virtuální šváb, můžete se po něm ohnat rukou a získat bod. Zvláště herní potenciál je obrovský, otázkou ale zůstává, jak daleko má tento koncept k reálnému komerčnímu produktu.

Kinect na mobilu bez 3D snímače

Krabičky Kinect a Leap jsou pouze cestou nikoliv cílem. Cílem je dostatečně vyspělý software, který dokáže rozeznávat prostor a jeho objekty s pomocí běžné 2D webkamery. Ostatně ani člověk nemá v oku infrakameru, ale naopak má mozek, který dokáže obraz dekódovat a dát mu smysl.

Tímto směrem se ubírá i technologie, která se pokouší detekovat jednoduchá gesta ruky s pomocí běžné kamery na telefonu. Na videu uvidíte nejprve studii a v závěru i několik ukázek, kdy se z ruky před čočkou kamery běžného komerčního mobilu stane další bezdrátový ovladač doplňující dotyky.

FlexSense

FlexSense je na první pohled vcelku běžná transparentní fólie. Ale opravdu jen na první, je totiž protkaná hromadou vodičů. Když začnete fólii všemožné probíhat, mění se v nich elektrické pole a chytrý software na základě těchto změn vypočítá aktuální tvar fólie. Možnosti využití jsou zatím hodně specifické a asi nehrozí, že bychom něco podobného za pár let používali doma na tabletu. Ale podívejte se sami. V první části videa najdete obsáhlejší rozbor technologie a v závěru ukázky teoretického využití.

Mano-o-Mano

Mano-o-Mano je po RoomAlive dalším prototypem rozšířené reality v místnosti. Systém se skládá z trojice projektorů, které chytře zobrazují s pomocí perspektivy 3D ve 2D. Představte si třeba dva hráče, kteří si budou házet s virtuálním balónkem. Když první vyhodí balónek ke druhému, projektor bude stále zobrazovat stále balónek na druhém hráči, ten se ale bude opticky pomalu zmenšovat, čili pro prvního hráče se bude jevit, jako by letěl prostorem a vzdaloval se od něj. Druhý hráč naopak uvidí obraz balónku projektovaný na těle prvního hráče, který se postupně bude zvětšovat, jako by se k němu postupně blížil.  Balónek tedy bude projektovaný hned dvakrát, a kdyby se na podobnou hru díval někdo třetí třeba kolmo na spojnici obou hráčů, aby jen nechápavě kroutil hlavou, co se to tu vlastně děje. Ostatně podívejte se sami.

3D-Board

Představte si školní tabuli, na kterou si budete společně kreslit s virtuálním modelem osoby v životní velikosti.  Každého z vás budou snímat dva Kinecty a můžete být od sebe tedy klidně tisíce kilometrů daleko, ale pocit interakce bude velmi sugestivní. Něco takového by jistě chtěla každá škola.

LightRing

LightRing je skutečně prsten – tedy alespoň jeho prototyp. Má v sobě gyroskop, který měří pohyb prstu, a senzor přiblížení (proximity senzor). Po úvodní kalibraci pak můžete prsten používat jako myš. Když pohnete prsem doleva, posune se doleva i kurzor na obrazovce.

Handpose

Handpose je takový Kinect na steroidech a ukázka toho, že i v Microsoftu chtějí pomocí 3D snímače rozpoznat i ten nejdrobnější pohyb. Handpose se soustředí na ruku a podle videa dokonale rozumí všem pěti prstům a jejím pohybům.

Microsoft Research je výzkumné centrum softwarové společnosti a vědci si zde často s trochou nadsázky „hrají“ a není tedy vůbec jisté, jestli se jejich technologie pokaždé promění v nějaký komerční produkt. Jisté to není ani v tomto případě a můžeme tedy jen doufat, že se něco podobného pořídíme i k době domů.

Diskuze (5) Další článek: Chrome jedním klikem ztlumí multimédia na stránce

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,