Facebook | Sociální sítě

Věra Jourová: Facebook je stoka špíny. Smazala jsem ho

Věra Jourová se v posledních několika hodinách stala jedním z nejcitovanějších evropských úředníků – přinejmenším na zahraničních technických webech, na tiskové konferenci totiž označila Facebook za „channel of dirt“ s tím, že na něm měla krátce vlastní profil, ale rychle jej smazala.

Facebook je stoka špíny, odpovídá Jourová pro Euractiv:

Asi by o nic nešlo, kdyby ovšem Věra Jourová nebyla eurokomisařkou pro spravedlnost, ochranu spotřebitelů a otázky rovnosti pohlaví, která má ve své gesci na starost právě i sociální sítě. A jelikož si Evropa poslední roky už docela jasně vyřizuje účty především s velkými americkými technologickými společnostmi, na Hacker Way 1 v Menlo Parku by se měli mít na pozoru.

Následující tweet Věry Jourové už byl trošku vstřícnější, přesto v něm Facebook kritizuje za to, že jsou jeho podmínky služby stále nepřehledné a že jen málokdo ví, že prodává vaše data třetím stranám a má také plná práva k nakládaní s vašimi daty.

V dalším tweetu se pak Věra Jourová těší na spolupráci s Facebookem a další dohodu. Pokud by k ní nedošlo, mohla by se stát největší sociální síť předmětem vyšetřování a případných pokut a sankcí za nedostatečnou spolupráci na evropském trhu.

Jak je to s těmi autorskými právy?

Otázka autorských práv a prodeje dat zní na jednu stranu hrozivě, ale je to zároveň i určitá hra se slovy, anebo odvěké nepochopení, jak fungují sociální sítě a velké webové ekosystémy. Internetem skutečně občas prolétne dotaz, komu sakra patří data, která nahráváme na Facebook, Twitter, Google atp.

Odpověď je jednoznačná: vám, ale…

Tato data jsou nesporně vaše, ale Facebooku, Googlu, Microsoftu atp. udělujete velmi širokou licenci k tomu, aby s nimi mohly tyto společnosti vůbec nakládat. Aby je mohly upravit a de jure tedy vytvořit odvozené dílo (třeba automaticky vylepšit, komprimovat, ořezat), aby je mohly analyzovat (automaticky štítkovat) a nakonec aby je mohly zobrazit (nejen vám, ale třeba i na zdi přátel) a dále zpracovat i v rámci reklamního cílení. A také aby je mohly archivovat, což se dostalo do střetu s Evropou poté, co začala růst poptávka po právu na zapomnění.

V tomto směru sociální sítě po technické stránce docela chápu, absolutní smazání totiž už z principu ničí jejich integritu. Představte si například, že jste se účastnili nějaké velmi rozvětvené webové diskuze. Když poté smažete účet, pro provozovatele je docela velký oříšek, jak naložit s touto diskuzí.

Má ji ponechat, má jen odmazat vaše jméno (ale text ponechat), anebo má smazat všechny vaše příspěvky, ačkoliv ostatní na ně reagují, a tak se rozbije celý smysl diskuze – její integrita? Jinými slovy, na jeden dílek dat navazuje další, a když jeden dílek uprostřed odstraníme, zhroutí se celá řada. Logická provázanost sociální sítě je přitom její podstata.

Prodává Facebook, Google a další osobní data reklamním společnostem?

Druhá výtka se týkala prodeje (osobních) dat třetím stranám – reklamkám. V tomto případě se zpravidla jedná jen o využití hromadných (agregovaných) dat za účelem cílení reklamy. Pokud tedy budete chtít nakoupit reklamu třeba na Googlu, YouTube, anebo promovat příspěvek na Facebooku, můžete jej cílit na konkrétní socioekonomickou/sociogeografickou skupinu. S trochou nadsázky třeba na pětadvacetileté svobodné vysokoškolačky z Brna.

Aby Facebook věděl, komu je v Brně pětadvacet, je svobodný, je žena a promoval na věrohodnějším ústavu než je Vysoká škola života, podívá se do své obří databáze uživatelů, kterým pak tuto cílenou reklamu může nabídnout. V žádném případě to však neznamená, že zadavateli reklamy předá obří tabulkový dokument Excelu s podrobnými kontakty na tyto osoby. Jen na jeho přání zobrazí reklamu tomuto výběru.

Absolutní osobní data se ke třetím stranám, alespoň oficiálně a bez explicitního souhlasu (různé experimenty, testy aj.), nikdy nedostala přímo od Facebooku, ale skrze nejrůznější aplikace ostatních vývojářů, kterým jste dali práva, aby tato data získaly. Poté s nimi už mohly dělat opravdu cokoliv. To byl ostatně i případ aféry okolo Cambridge Analytica, po které Facebook citelně zpřísnil politiku aplikací třetích stran na své síti.

Diskuze (65) Další článek: Youtube snižuje požadavky, kanály s předplatným mohou mít i menší youtubeři

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,