reklama

Vaše reputace rozhodne o doručení e-mailu

Poslední dobou začíná být stále oblíbenější relativně mladý způsob boje proti spamu - tzv. reputační systém. Pokud vaše firma nemá dobrou pověst, co se odesílání mailů týče, může e-mailová zpráva skončit ve spamovém koši místo v doručené poště zákazníka. A dobrou pověst získáte jedině tím, že nebudete spamovat.

Boj proti spamu nebere konce a neustále se objevují nové způsoby, jak překonat současné filtry. Zároveň ale vznikají i nové metody, jak spam odfiltrovat. Přísnější filtrování ale spolu nese riziko nedoručení legitimního e-mailu a tak je pro řadu firem čím dál obtížnější doručit svou poštu zákazníkům. Pro firmy, které jsou navíc na tomto způsobu komunikace přímo existenčně závislé je to pak problém velmi závažný. Takové firmy jsou dokonce ochotny platit za to, že jejich zprávy neskončí ve spamovém koši na serverech poskytovatelů. Dočkáme se snad někdy doby, že se bude za každý e-mail platit podobně jako u klasické pošty?

Klepněte pro větší obrázek

Nejaktivnější spameři dle regionů
Zdroj:
CipherTrust

Platit za mail, je to vůbec možné? Ponechme teď stranou to, že e-mail již de facto dnes není zdarma a nikdy ani nebyl. Platíte za připojení k Internetu, za počítač, kterým si poštu čtete, a často platíte i za kvalitnější mailové služby u webhostingových společností, pokud vám freemaily nestačí. E-mail tedy v žádném případě zdarma není, ale pokud se od všech těchto nákladů oprostíme, samotné poslání zprávy zdarma je. Díky spamu a systému filtrů na serverech i klientských počítačích však může být stále obtížnější "procpat" zprávu až k jejímu příjemci. Zatím tímto problémem trpí zejména velké firmy, ale lze si představit katastrofický scénář, kdy by mohlo dojít i na koncové uživatele. Budete pak ochotni připlatit si za jistotu doručení?

Čistá reputace

Jedním z poměrně nových způsobů boje proti spamu je tzv. "reputation filtering", který začíná být stále populárnější zejména ve Spojených státech. Zjednodušeně řečeno, zpráva je doručena příjemci v závislosti na pověsti odesílatele. Podobně jako se vyhodnocují samotné zprávy na základě klíčových slov a dalších znaků a je vypočítána pravděpodobnost, že se jedná o spam, v reputačním systému mají jednotliví odesílatelé tzv. reputation score. Pokud máte pověst pošramocenou, vaše e-maily zřejmě skončí ve spamovém koši.

Klepněte pro větší obrázek

Globální e-mailový provoz za 48 hodin - poměr celkové pošty a spamu
Zdroj:
CipherTrust

Co se přesně hodnotí? Jednotlivé systémy se mohou lišit a přikládat větší důležitost jiným parametrům, ale mezi nejčastější kritérium patří stížnosti. Pokud se na daného "rozesilatele" hromadí stížnosti od uživatelů (jejich forma může být různá, často přímo součástí mailových klientů), klesá jeho reputace. Dalším faktorem je počet (resp. poměr) pošty, která je odeslána na neexistující adresy. To může napovídat o tom, že se jedná o automaticky generované maily na pseudonáhodné adresy. Další položkou je pak počet zpráv, které zachytí "konvenční" spamové filtry. Velmi důležitým faktorem rovněž je, jak ochotně (a zda vůbec) firma reaguje na požadavky o odhlášení z jejich databáze v případě, že uživatel již žádné podobné zprávy dostávat nechce. V neposlední řadě také může reputaci ovlivnit množství a velikost zpráv, které firma posílá.

Na reputačním systému může fungovat celkem slušný byznys. Ti, kdo podobné databáze vytvářejí (obvykle bezpečnostní firmy či provideři), pak tyto informace mohou prodávat providerům, kteří zahrnou reputační systém do svého antispamového řešení.

Zaplaťte si za "čistý rejstřík"

Problematika však není vůbec jednoduchá. Mnoho firem si může svou reputaci pokazit i nechtěně například tím, že jejich síť bude napadena malware. Jednotlivé "zombie počítače" pak může zneužít útočník právě například k rozesílání nevyžádané pošty. Výsledkem toho je "zhoršená reputace" a riziko, že i legitimní maily skončí kdesi v koši. Otázkou je, zda si za to taková firma nemůže vlastně sama, pokud nemá svou síť zabezpečenou, ale to je na jinou debatu. V každém případě má být reputační systém vždy kombinován i s jinými způsoby boje proti spamu.

Na všem se dá vydělat a tak nejsou reputační systémy žádnou výjimkou. Ti, kdo reputační databázi spravují, mohou prodávat vlastní antispamvé řešení, prodávat informace jiným tvůrcům spamových filtrů a nebo providerům. Kromě toho je zde i další způsob zisku. Chcete vědět, jakou reputaci má vaše firma? Co děláte špatně? Za příslušný poplatek vás nechá nehlédnout daný provider (resp. firma, která "reputační databázi" spravuje) do svých záznamů a nebo si můžete najmout i konzultanta. Ten vám pak poradí, jak si svou reputaci vylepšit. Po SEO tak přichází další zajímavý a rychle rostoucí byznys - jak zlepšit svou reputaci a zaručit tak doručení e-mailových zpráv.

Ani vize o placeném doručování e-mailů není daleko od reality. Yahoo již před časem oznámilo, že nabídne službu "garantovaného doručení" zprávy, která za poplatek spolehlivě neskončí ve spamovém koši. Firmy, které tento systém využívají, jsou však velmi dobře prověřené a nejedná se o žádné spamery.

Vzhledem k tomu, že existuje reputačních systémů již celá řada a jednotliví velcí provideři si vytvářejí své vlastní, klíčová otázka pro budoucí boj se spamem je teď to, zda budou své databáze mezi sebou sdílet a vznikne tak nějaká jednotná celosvětová databáze "reputací".

Zdroje: CipherTrust, ZDNet [1, 2]

Témata článku: Byznys, Zombie, Score

reklama
Určitě si přečtěte

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 133

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

Včera | Jakub Čížek | 91


reklama