Fascinuje mne, jak málo lidem dochází, kde je ten skutečný problém s Googlem. Není to ani e-mail, ani služby pro uživatele, ale kupodivu ani soukromí. To hlavní riziko je jinde - Google je tak velký, že určuje, jaké informace se dostanou dál. To je ten největší průser, který trápí nejen pro obchodníky, ale i samotné uživatele, byť si to nemusejí vůbec uvědomit.U obchodníka je to ještě celkem přímočaré - rozjedu podnikání, dám o sobě vědět a i díky Googlu jsem vidět, přijdou za mnou zákazníci. Jakmile se Google rozhodne informace o mně filtrovat (a nemusí jít nutně o něco osobního - stačí změnit způsob indexace a page rank, může rozjet vlastní službu, kterou bude tlačit...), mám okamžitě problém - noví zákazníci mne nenajdou, mé služby nebudou k nalezení a mohu se sebevíc snažit rozložit rizika, s tímhle nic nenadělám. Google dominuje ve vyhledávání a kdo není k nalezení přes Google, přichází o obrovskou spoustu návštěvníků a zákazníků (pochopitelně záleží na oboru). Pro zákazníka je to druhotně problém také, protože podobná situace snižuje konkurenci a nedostává se mu plné nabídky.Další průser jsou pak ryze informace o světě kolem sebe. Je obecně známé, že Google filtruje výsledky podle zemí - viz třeba aktuální kauzu o Krymu (http://zpravy.idnes.cz/krym-podle-googlu-patri-n... ... ). Ale nemusí jít nutně o politická témata. Google filtruje výsledky vyhledávání podle více či méně pochybných kritérií o nezávadnosti obsahu (sex, porušování autorských práv...), to se pak ještě dále stupňuje v momentě, kdy máte u Googlu účet a Google vám upravuje výsledky podle informací, které o vás má. Ne vždy to vadí, ale pokud hledám něco podstatnějšího, vždy použiju více zdrojů, ale i různé přihlášení ke Googlu (skutečně dostávám různé výsledky). Jenže kolik lidí tohle ví a při hledání se podle toho chová? Většina vezme, co jim Google předhodí a nenapadne je, že jim už Google pořádně prosel informace, které dostávají.Třetím problémem, byť už ne tak citelným, je, že gigant typu Google už také velmi ovlivňuje další vývoj technologií a není to vždy pozitivně. Je fajn, že na jedné straně může nalít velmi zajímavé finance do rozvoje mnohých věcí, ale na opačné straně pak stojí i to, že může zpomalit rozvoj zase jinde (třeba tím, že zařízne věci, které mu nepřinášejí zisk, bude opatrnější s příliš rizikovým oborem atd.). Navíc Google je stále více a více klasickou korporací s mnoha stupni rozhodování, která velmi omezuje rozlet svých vlastních lidí (což nebývá úmysl, ale spíše důsledek toho, že ve středním managementu se postupně soustředí lidi, kteří se chtějí dostat nahoru, ale současně nemají na to vyhrabat se výš a tak se bojí každého pod sebou, kdo by je mohl ohrozit).A tyto věci nejsou nijak snadno ovlivnitelné tím, že od Googlu odejdete - nijak tím neovlivníte zbytek společnosti, která nadále bude dostávat jen omezené informace a chovat se podle nich.Podotýkám také, že nejde o žádné spiklenecké teorie, konstatuji jen ověřitelná a snadno ověřitelná fakta. Nepodsouvám Googlu a priori špatné úmysly, ani spolčení s třípísmennými institucemi. Jejich služby a produkty používám a ty, které mi přinášejí užitek, hodlám nadále používat. To, jak zacházejí s informacemi o mně, si jsem také vědom a přizpůsobil jsem se, jak to bylo možné. Jen velmi silně vnímám riziko příliš dominantního hráče.