Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 30

Názory k článku

30. 12. 2022 17:47

Mozek také pracuje na kvantové úrovni. To bude teprv zkoumání. Může se spojit s kýmkoliv na jakoukoliv vzdálenost rychlostí světla.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2019 09:29

Pane Čížku, spadla mi brada a teď ji nemůžu najít. Můžete mi poradit co mám dělat? Děkuji ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
05. 11. 2019 00:57

nespadla

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 11. 2019 13:40

1. Autor clanku nepochopil co se rusove vlastne pokouseli udelat, resp. ze vlastne nedelali vubec nic prevratneho.
2. To co udelali rusove je pracne pouze a jenom z pohledu pripravy dat (treninkove mnoziny) pro zcela standardni neuronalni klasifikator. Neni zatim zadna nova, prulomova, myslenka.
3. Stejnym vecem se venuji ve svete stovky dalsich tymu a rada z nich to dela mnohem lepe nez zminovani rusove.Takze finalni shrnuti:
- odborna resp. vedecka uroven toho co rusove udelali je minimalni.
- rad bych vedel podrobneji, jak rusove davali dohromady data od jednotlivych lidskych subjektu. Tohle je samo o sobe docela veda (eliminace subjektivnich faktoru, normalizace vstupnich priznaku, atd, atd, ...).
- samotne vysledky prezentovane ruskym tymem nejsou nijak prevratne
- v podstate rusove zcela rutinne aplikovali bezne postupy z machine learning na svou vlastni treninkovou mnozinu dat. Validace vysledku je zcela neprukazna. BTW: EEG signaly nejsou pro studium vnitrnich procesu v mozku nejlepsi volbou. Hlavnim duvodem je velmi silna citlivost vlnoveho obrazu EEG signalu na veskerou lidskou motoriku a externi smyslove podnety (staci pohyb oka jinak nez tomu bylo u jineho subjektu a signal vypada jinak, jakykoli externi rusivy smyslovy vjem ma za nasledek zasadni deformaci detekovaneho EEG signalu, atd.) V praxi se EEG signaly pouzivaji hlavne proto, ze jejich porizovani je v soucasnosti velmi levne a jednoduche, jejich kvalita je ale zcela nedostatecna pro analyzu vnitrnich mozkovych procesu. Neco jineho je detekovat epilepsii nebo kiinickou smrt a neco jineho je rekonstruovat resp. interpretovat senzoricke vjemy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
04. 11. 2019 09:16

Já jsem ten originální článek pročetl a zároveň mám, sic povrchní informace, ale přeci jenom něco načteno jak se EEG používá ve výzkumu. A myslím, že to živě velmi špatně interpretovalo. V tomto případě nešlo o čtení a rekonstrukci signálu z dejme tomu zrakového centra mozku. Ale o to, rozpoznat na jaké natrénované video se subjekt dívá. A to zobrazování "rekonstruovaného videa" měl být feedback pro měřený subjekt.On teda i ten původní ruský článek byl takový zmatený.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 11. 2019 08:30

Nic mi nespadlo. Clovek je z mikroplastu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
04. 11. 2019 07:44

Ty obrazky jsou sice na prvni pohled pusobive, ale uz pri druhem zkoumani si lze vsimnout, ze obraz je umele vytvoreny, nikoliv odvozeny ze sceny, na kterou koukaji. Ze sceny je tam jen velmi malo. Jinymi slovy, je vysledek zhruva stejny, jako kdyz google AI reknete, ze na scene je nejspis krajinka se slunce. Tak vam nakresli krajinku, se sluncem. A reknetemu, ze v techto mistech je to tonovane do cerna, tady do zelena.
Kdyz mu reknene, ze tam jsou hranate tvary a ze je ma vytvorit z barevnych kruhu, tak to udela, viz prvni obrazek.
000 udelej z toho hranaty tvar [][][]
Ostatne, u portretu je to jasne videt AI misto skutecneho potvrchu pouzil portret z nektereho videa. Dostal slovo portret a nakreslil obrazek.Mozna by bylo lepsi pouzit cloveka s fotografickou pameti nebo nekoho vnimavejsiho, malire. Nekoho, kdo obraz nepretvari na slova, ale uklada skutecne jako obraz.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
04. 11. 2019 07:36

Řekl bych krok správným směrem. Určitě lepší než do mozku strkat dráty. Jen to přirovnání neuronu k hradlu mi přijde trochu pokulhávající. Já vím že nyní je v módě digitalizace, ale opravdu se nedomnívám že mozek funguje ve dvojkové soustavě. A kromě toho bych si vsadil na to, že neuron toho zvládne o něco více. Je to jen jedna buňka, to ano, ale zabrouzdejte trochu do světa jednobuněčných organismů a zjistěte, co všechno zvládnou. Samozřejmě neuron je specializovaná tělní buňka, nepotřebuje zdaleka umět vše to co umí jednobuněční živočichové. Ale přeci si myslím že může zvládnout víc než jen třídit nuly a jedničky …

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
04. 11. 2019 00:32

Vždy když se díval na nějaký obličej, tak z tý neuronový sítě vždycky vylezl jeden obličej :D . Proč mi spíše přijde, že ta neuronová síť brala informace vyzařované z monitoru a ne z hlavy testovacího subjektu? Jak měl hlavu daleko, tak byl signál slabší a zobrazovaná kvalita taktéž.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
03. 11. 2019 23:52

Tohle je ale 2-3 roky stara informace, ne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
03. 11. 2019 23:42

Jasně, prostě lepší odposlouchávání signálů v mozku výborné třeba pro špiony nebo PR agentury, ale já považuji za podstatné tohle: „Stručně řečeno, mozek samotný a jeho nesmírně komplikované a komplexní procesy, které našemu vědomí servírují mentální realitu, sice zůstávají i nadále velkou neznámou, vědcům ale pomáhá stále lepší analýza dat.”
> Otázka, pomůže tento objev operatérům, neurochirurgům, kteří si dnes ve svrchních částech mozku pomáhají vloženými číslíčky (aby tam neřízli a operace se nezměnila v pitvu) a čím jdou hlouběji, tím více musí s probuzeným pacientem komunikovat psycholog, který chirurga zastav v případě, že pacient začíná mít potíže s komunikací (což není tak snadné odhalit, nejde pouze o centra řeči)? Já myslím, že ne, protože hlavní co je třeba vědět, co za data (SW) teče těmi synapsemi (HW), jak je přečíst, zaznamenat, případně je upravit, změnit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
03. 11. 2019 23:08

no, nic mi z toho nespadlo 😳😳
prosil bych priste bez dojmu autora

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
03. 11. 2019 22:56

Nejdůležitější informace z článku je: Ar­xiv.org slou­ží ja­ko vol­ně do­stup­ná knihov­na pra­cí, kte­ré ale na roz­díl od od­bor­ných ča­so­pi­sů ne­pro­chá­ze­jí přís­ným re­cenz­ním ří­ze­ním.Asi mají dobrý důvod vyhýbat se odbornému recenzování.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
03. 11. 2019 22:38

Kdyz zvladli rozdojit kozla, cteni myslenek pro ne bude brnkacka.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
03. 11. 2019 21:35

Věta autora "...kterých by si člověk z masa, mikroplastů a kostí nikdy nemohl všimnout." je naprosto boží.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
03. 11. 2019 21:01

By mě zajímalo - ten "odposlech monitoru" skrz vlny, to jde jen u analogového signálu ? ( https://www.zive.cz/getthumbnail.aspx ) Vyzařuje samotný monitor, takže nezáleží jak je pčipojen?A v článke se píše o odposlechu hesla v roce 2017?
"kdy se vědcům podařilo odposlouchávat, jaké znaky pokusná osoba vyťukává na klávesnici."
To ale byl jen odposlech zvuku nebo vln(mozkových)? A rekonstrukce probíhal jak ? pomocí umělé inteligencí /neurovnové sítě/strojového učení nebo nějak
postaru?Nebyly v tom experimentu nějaké přísné podmínky, které by stálo vypíchnout? například stínění místnosti, uklidněný pacient, narkotizovaný, sledování v určité vzdálenosti, způsob sledování (vyhledávání detailů/ zírání "do blba", úkol zapamatovat si obsah, nebo jen jako ddechovka)článek dobrý, ale místami ho táhnou ke dnu takové malé rádobyvtipné kotvičky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
03. 11. 2019 20:52

No trochu by mě zajímalo jak vysvětlují to, že při pohledu na jedno z těch videí neuronka ukazuje záběry z jiných videí... Pokud testování probíhá na stejných datech na kterých byla ta neuronka učena, tak mi ty výsledky nijak průlomové nepřijdou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor