reklama

Umíme ve Flashi – 32. díl - zakončení seriálu

Dnešním dílem uzavřeme tento, již přes rok trvající, seriál o programování ve Flashi. Stručně si zopakujeme nejčastější problémy a nakonec se pokusíme nahlédnout do budoucnosti flashových aplikací.

Není Flash jako Flash

Mezi nejčastější chyby nebo problémy patří potíže s různými verzemi programu. Nejvíce se tyto problémy vyskytují v přechodných obdobích, kdy přichází na trh nové verze produktů a velmi často pak dochází k míchání různých verzí programů. Musíme proto vždy mít na paměti jednoduché pravidlo, které říká že flashové soubory starších verzí lze v novějších verzích bezproblémově otevřít, opačně již toto není možné.

Vedle komplikace se zdrojovými soubory různých verzí se také často dostaneme do kolize v samotných vygenerovaných SWF souborech. V případě externích SWF souborů se jedná o problém verze flashového přehrávače, pro který se SWf soubor exportován. Je zřejmé, že SWf soubory exportované pro flashplayer verze 8 nebude možné zobrazit v přehrávači sedmé řady.  Problémy s absencí potřebného flashového přehrávače se velmi snadno vyřeší použitím vhodného preloaderu.

Musíme si ale uvědomit, že i v případě vzájemného načítání SWF souborů často dochází ke kolizi verzí, kdy načítaný SWF soubor není stejné verze, jako soubor do kterého jej načítáme.

Externí proměnné

Při načítání proměnných z externích souborů se velmi často chybuje již v základní syntaxi externích dat. Pokud se nejedná o XML dokument, musí být dodržen tento tvar:

&promenna=Hodnota proměnné&

Samotná proměnná je společně s její hodnotou ohraničená znakem „&“. Hodnotu proměnné vložíme pomocí znaku „=“. V případě, že se data nenačítají správně, může být problém ve špatné syntaxi, ale mnohem častěji je příčina v kódování externích dat. Pokud je to možné, vždy bychom měli mít externí data v UTF-8 kódování. Dodržíme-li tuto podmínku, neměli bychom mít s načítáním dat problémy.

V případě, že UTF-8 kódování zdrojových dat není možné zajistit, použijeme na prvním snímku hlavní časové osy příkaz: System.useCodepage = true;

Načítání znaku „&“

Externí data nejčastěji využíváme pro uchování textu pro dynamická textová pole, která v případě aktualizace nemusíme znovu generovat společně se SWF souborem. Jak je to ale v případě, že potřebujeme v textovém poli zobrazit speciální znaky, jakými je kupříkladu již zmíněný symbol „&“?

Je zřejmé, že v případě použití klasického MIME formátu externích dat, se nikam nedostaneme, protože znak „&“ odděluje jednotlivé proměnné. Řešením je použití HTML formátovatelného dynamického textového pole, do kterého můžeme vložit tento znak pomocí kódu %26. Pokud chceme vložit další speciální znaky, můžeme je vyhledat v této tabulce: http://www.adobe.com/cfusion/knowledgebase/index.cfm?id=tn_14143

Načítání externích SWF souborů

Při načítání externích SWF souborů se kromě špatně zadaných cest či nepojmenovaným instancím symbolů, do kterých se SWF soubory mají načíst, nesetkáváme tak často s významnějšími problémy. Ovšem může nám zpočátku dělat potíže způsob zobrazování načtených SWF souborů 

Externě načítané SWF soubory totiž automaticky přebírají vlastnosti objektu, do kterého jsou načítané. Těmi vlastnostmi jsou například poloha, velikost, průhlednost apod. Ovšem původní objekt „přichází“ o svojí časovou osu, která je nahrazená osou nového SWF souboru.

Aby toho nebylo málo, další z vlastností načítání externích SWF se týká zarovnávání načítaných souborů. Ty se totiž zarovnávají svým středem (souřadnicovým bodem 0,0) na střed symbolu, do kterého jsou načítané.

Neaktivní tlačítko

Pokud používáme tlačítka s textovými popisky, můžeme se občas setkat s případem, kdy nám tlačítko přestane reagovat v místě textového popisku. Lépe řečeno, kurzor myši se z „ruky“ změní zpět na šipku. Důvodem je zaškrtnutá volba „selectable“ve vlastnostech dynamického textového pole použitého pro zobrazení popisku na tlačítku. Pokud tuto vlastnost odškrtneme, tlačítko bude reagovat i v místech textového pole.

Průhlednost u videí

S novou verzí Flashe 8 přibyla i velmi zajímavá možnost vytvořit video s průhledným pozadím. Na první pohled velmi lákavá záležitost, ovšem pokud jsme se těšili na možnost zprůhlednění kompletního pozadí libovolného videa, museli jsme být zklamáni. Průhledné pozadí lze totiž vytvořit pouze u videí s uloženým alpha kanálem. Tyto videa můžeme velmi snadno vytvořit při renderování v nějakém z 3D modelovacích programů, ovšem pokud máme již video hotové, musíme sáhnout k „ručnímu“ vyklíčování pozadí pomocí některého z videoeditačních programů typu Adobe Premiere.

Největším problémem je člověk

Nechci se zde nijak zastávat tvůrců tohoto softwaru a velebit do nebes program Flash, ale většina chyb nebo zdánlivých nedostatků jde na vrub nás, uživatelů a programátorů. Než začneme spílat tvůrcům kdesi za velikou louží, je dobré si nejdříve  překontrolovat pečlivě svůj výtvor, nebo se porozhlédnout v nápovědě, která vcelku dobře zpracovaná.

Sice nás na ní překvapí vždy nová struktura řazení kapitol, která přichází s novými verzemi programu, ale většina funkcí, metod a vlastností je zde dobře dohledatelná. Najdou se ale i skryté funkce, které bychom jinak, než z pomocí veřejných diskuzí jen těžko objevili.

Když jsme u těch diskuzí, rád bych zde ku příležitosti posledního dílu rád poděkoval panu Pavlu Polívkovi, který se stal původcem jak offline verze seriálu, tak i veřejné diskuze k seriálu vytvořené. Pokud tedy chcete mít kompletní přehled o všech dílech, doporučuji si stáhnout offline verzi. Bližší informace a forum najdete zde: http://diskuse-zaciname-s-flash-mx-2004.wz.cz

A co dál?

Dál nás čeká mnoho překvapení a objevování. Vývoj flashových aplikací neustává, připravuje se velmi silné prostředí, kompletně založené na XML datech, které slibuje robustní a stabilní zázemí pro tvorbu interaktivních flashových aplikací. Pokud se chcete dozvědět více, podívejte se prosím no stránky Flex Builderu, který je nyní k dispozici již ve třetí beta verzi volně ke stažení: http://labs.adobe.com/flexproductline/

Nakonec bych rád poděkoval především Vám, čtenářům tohoto seriálu, že jsme to spolu ten rok a kousek vydrželi a doufám, že Vám tento seriál alespoň trochu ulehčil práci a nebo představil nové možnosti na poli multimediálních online aplikací.

Témata článku: Software, Programování, Syntax, Flex

3 komentáře

Nejnovější komentáře

  • xhornx 19. 6. 2006 20:06:59
    Hezký článek, jen mám dotaz. Z vašeho článku vyplývá, že pokud máme v...
  • puf 22. 5. 2006 13:33:02
    - Informace o spatnem vyhlazeni a vykreslovani bitmap (skakani) a naprava...
  • gully, gully 22. 5. 2006 9:38:56
    http://zaciname-s-flash-mx-2004.wz.cz
reklama
Určitě si přečtěte

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

** Facebook o nás ví vše, protože mu to sami řekneme ** V jeho nitru se skrývá mocný vyhledávač ** Mohou jej zneužít stalkeři, sociální inženýři a další nezbedníci

16.  2.  2017 | Jakub Čížek | 76

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 35

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 129

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 39


Aktuální číslo časopisu Computer

Stavba 3D tiskárny

Výbava domácí elektrodílničky

Budoucnost 5G sítí

Velké testy microSD karet a vodních chladičů

Přehled mobilních tarifů

reklama
reklama