reklama

Umíme ve Flashi – 26. díl – pomocné nástroje

V dnešním díle si představíme významné pomocníky při práci s Flashem, kteří šetří čas při tvorbě složitějších efektů a animací, umožňují tvorbu plnohodnotných 3D animací, kvalitních flashových spořičů nebo rozšiřují funkce flashových animací o ukládání a manipulaci se sobory či přímou spoluprácí s databázemi.

Flash ve 3D

Ať se budeme snažit sebevíc, opravdové 3D objekty v samotném Flashi nevytvoříme. Samozřejmě, že si můžeme vytvořit více či méně složité generátory 3D objektů, ale asi nikdy nebudeme schopní vytvořit přesné 3D modely komplexnějších objektů.

K tomuto účelu musíme zvolit jiné nástroje, které umožňují export do SWF formátu. Mezi nejvýznamnější představitele v oblasti 3D flashových animací patří bezesporu program Swift 3D. Aktuální verzi produktu nalezneme na webu výrobce. Zde si můžeme pro vyzkoušení stáhnout zkušební verzi, jejíž omezení je „pouze“ v nemožnosti exportu vytvořených animací.

Celková suma za program, lehce převyšující cenu 200USD, je navíc velmi příjemná v porovnání s jinými profesionálními programy. Ovšem úsměv na rtech brzy zmizí, když jej chceme zakoupit, pak se musíme obrátit na některý ze zahraničních e-shopů, doručujících do ČR.

Samotný Swift 3D podporuje import běžných 3D formátů souborů, není proto problém převzít model z jiných programů a provést jeho animaci v prostředí programu Swift 3D. Co se týče exportu, vzhledem k tomu, že program je určen pro tvorbu flashových animací, je samozřejmý export do SWF formátu. Kromě této možnosti máme navíc na výběr i z běžných rastrových formátů.

Klepněte pro větší obrázek

Nová verze obsahuje i modul pro detailnější mapování textur

Více efektů do animací

Máme-li chuť oživit naše flashové animace, nebo zatraktivnit animované bannery, můžeme s úspěchem využít animační program SwishMax. Už dávno není tento produkt jednoduchým nástrojem pro tvorbu nejrůznějších textových efektů. Trial verzi produktu si můžeme stáhnout z webu výrobce a po dobu 15 dnů testovat funkčnost.

Více funkcí

Mezi nejčastější dotazy na funkčnost flashových animací patří možnost ukládání souborů na disk. Vzhledem k bezpečnostním opatřením u novějších verzí flashplayeru je možnost přímého ukládání jakýchkoliv souborů zakázána. Přiznejme si, že je to jen dobře. Asi těžko by dnes byly flashové animace a prezentace tak rozšířené, kdyby tvůrcům umožňovali ukládání souborů na uživatelův disk. Odtud je to jen krůček k masivnějšímu zneužití těchto funkcí.

Proto nám u samotných flashových souborů musí stačit možnost ukládání malého množství dat v podobné formě, jako jsou cookies. Více o tomto způsobu ukládání si můžete přečíst ve starším článku.

Ovšem existuje zde i řada zajímavých nástrojů, které jsou schopné z „obyčejných“ flashových animací vytvořit plnohodnotné aplikace, pracující jako běžné aplikace. Pokud bychom měli zmínit významné nástroje v oblasti swf2exe aplikací, určitě by se na předních místech umístil SwfKit a MDM Zinc.

Oba dva programy pracují na podobném principu, kdy z vygenerovaného swf souboru vytvoří plnohodnotnou exe aplikaci. Pokud jsme byli dosud odkázáni jen na pár příkazů fscommand, které nám umožnili ukončit právě přehrávanou animaci, zvětšit či zmenšit aplikaci na celou obrazovku, nyní se s těmito programy možnosti příkazů fscommand rozšířili o stovky dalších možností.

Stovky nových příkazů

Pokud jsme potřebovali umožnit aplikacím manipulaci se soubory a adresáři, zápis do registrů, spouštění libovolných dalších aplikací, otevírání html stránek přímo ve flashových animacích, nyní máme možnost vše realizovat.

Pokud se budeme rozhodovat mezi zmíněnými programy, může nám usnadnit rozhodování odlišný způsob psaní již zmíněných fscommand příkazů. V případě SwfKitu spouštíme skript, který si musíme v editačním prostředí programu nejdříve vytvořit. Tyto skripty jsou velice jednoduché, a pokud nám nečiní problémy psaní ActionScriptu u Flashe, nemusíme se jich obávat.

Naproti tomu v případě tvorby exe aplikace pomocí Zincu voláme v parametrech fscommand příkazů přímo připravené funkce. Oproti SwfKitu tak zde odpadá nutnost psaní vlastních skriptů v editačním prostředí programu a vystačíme si pouze s kódem, který vložíme při tvorbě flashových animací.

Klepněte pro větší obrázek

Zinc vyniká svojí jednoduchostí a přehledností

Klepněte pro větší obrázek

Pokud použijeme SwfKit, musíme si navíc připravit potřebné skripty

Vykrádači zdrojových kódů

Určené pro záchranu dat, pokud se nám „povedlo“ smazat původní zdrojový soubor flashové animace a zůstal nám pouze swf soubor. Tyto nástroje dovedou velmi obratně získat prakticky veškeré informace z již exportovaných swf souborů. Mezi významné zástupce jistě bude jistě patřit Action Script Viewer a Swf Decompiler.

Ochránci dat

Na druhé straně barikády stojí více či méně úspěšné nástroje pro kódování a ochranu swf souborů. Zde lze jako nejúčinnější doporučit pouze produkt SWF Encrypt. Více jsme se problematice ochrany swf souborů věnovali zde.

Témata článku: Software, Programování, Swift, Export

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • gully, gully 3. 4. 2006 9:42:49
    http://diskuse-zaciname-s-flash-mx-2004.wz.cz
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 36

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 141

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 40

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 132

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 218

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama