reklama

Umíme ve Flashi – 12. díl – kreslicí aplikace, úvod

Dnešním dílem se začneme podrobnější seznamování se s možnostmi kreslení ve Flashi pomocí AS. Pro začátek si vytvoříme jednoduchou aplikaci, která bude umět kreslit barevné linky včetně jejich mazání.

Metoda kreslení čar

Pro kreslení jednoduchých čar dnes využijeme tři metody třídy MovieClip. Jedná se o metodu LineStyle(), moveTo() a lineTo().

Nejdříve, než začneme s kreslením, je nejlepší si vytvořit prázdný MC, do kterého budeme později čáry kreslit. Jakmile máme objekt vytvořen, nic nám nebrání začít pomocí uvedených metod kreslit.

První metoda se používá vždy před započetím kreslení a nastavuje vlastnosti kreslené čáry. Metoda lineStyle() má tyto parametry:

  • thickness – tloušťka kreslené čáry
  • rgb – hexadecimální hodnota barvy kreslené čáry
  • alpha – hodnota průhlednosti kreslené čáry

Další, méně využívané parametry:

  • pixelHinting – nabývá hodnot true/false a pomocí tohoto parametru lze ovlivnit lepší vykreslení čar
  • noScale – může nabývat hodnot „normal“, „none“, „vertical“, „horizontal“ a jedná se o určení, jakým způsobem se bude nakreslená čára roztahovat při změně velikosti okna přehrávače
  • capsStyle – může nabývat hodnot „none“, „round“ a „square“ a pomocí této proměnné lze určit zakončení kreslené čáry
  • jointStyle – pomocí hodnot „miter“, „round“ a „bevel“ určujeme, jestli budou rohy spojení dvou čar ostré, kulaté a nebo šikmé.

Pokud máme určen typ kreslené čáry, musíme určit, od kterého bodu se má začít kreslit. K tomu nám poslouží metoda moveTo(), která má dva možné parametry. Jedná se o x-ovou a y-ovou souřadnici bodu, od kterého se má začít kreslit.

Poslední metoda je moveTo() a jak už asi tušíme, pomocí této metody určíme bod, kam se má čára nakreslit. Tato metoda má opět dva parametry, které určují souřadnice cílového bodu.

Nakreslení jednoduché čáry pak můžeme napsat takto:

cara.lineStyle(1, 0xFF0000, 100);
cara.moveTo(0, 0);
cara.lineTo(100, 100);

Výsledkem bude linka o tloušťce 1px barvy červené a nulové průhlednosti. Linka bude začínat v bodě 0,0 a končit v bodě 100,100

Kreslicí program

Uvedené metody jsou opravdu velmi jednoduché, proto si hned vyzkoušíme, jak by se dala vytvořit taková základní kreslicí aplikace. Popis funkcí je následující: budeme chtít mít na ploše tužku, pomocí které kreslíme různobarevné čáry. Tato tužka bude měnit barvu podle právě zvolené barvy čáry.

Zadání je zřejmé, pustíme se do práce. Nejdříve si nakreslíme MC objekt tužky, do kterého umístíme objekt, reagující na změnu barvy. Může to být například tělo tužky, nebo její hrot. Instanci objektu pojmenujeme „telo“.

MC tužky vložíme na hlavní scénu a pojmenujeme jej „tuzka“. Na panelu akcí napíšeme objektu následující skript:

onClipEvent (load) {
 _level0.createEmptyMovieClip("kresba", 1);
 startDrag(this, true);
 this.swapDepths(2);
 barva = 0x000000;
 Mouse.hide();
}
onClipEvent (mouseDown) {
 pressed = true;
 _level0.kresba.lineStyle(1, barva, 100);
 _level0.kresba.moveTo(_root._xmouse, _root._ymouse);
}
onClipEvent (mouseMove) {
 if (pressed) {
  _level0.kresba.lineTo(_root._xmouse, _root._ymouse);
 }
}
onClipEvent (mouseUp) {
 pressed = false;
}

Zde ihned po načtení symbolu vytvoříme instanci objektu „kresba“ na hlavní scéně, do kterého budeme kreslit čáry. Necháme tužku přetahovat společně s kurzorem myši, který schováme. Nastavíme na základní hodnotu proměnnou „barva“, která nám bude sloužit pro nastavení barvy kreslené čáry.

Následuje událost mouseDown(), která určí začátek kreslené čáry. Událost mouseMove() detekuje pohyb myši a pokud je tento pohyb proveden, kreslíme pomocí metody lineTo() čáru.

Pokud tlačítko myši uvolníme, dojde k zastavení kreslení čáry.

Nyní se vrátíme na hlavní scénu a nakreslíme zde čtyři různě barevné objekty, které budou sloužit pro přepínání jednotlivých barev tužky. Objekty pojmenujeme „b1“ až „b4“ a do prvního snímku scény napíšeme následující kód:

var barva:Color = new Color(tuzka.telo);
b1.onPress = function() {
 tuzka.barva = 0x000000;
 barva.setRGB(0x000000);
};
b2.onPress = function() {
 tuzka.barva = 0x009900;
 barva.setRGB(0x009900);
};
b3.onPress = function() {
 tuzka.barva = 0xFF9900;
 barva.setRGB(0xFF9900);
};
b4.onPress = function() {
 tuzka.barva = 0x003366;
 barva.setRGB(0x003366);
};

Zde si vytvoříme nový objekt třídy „Color“, pomocí kterého budeme obarvovat objekt „telo“ v tužce. Následuje přiřazení akcí jednotlivým objektům na ploše, které po kliknutí změní barvu tužky a proměnnou „barva“, určující, jak bude kreslená čára vypadat.

Nakonec ještě na scénu přidáme jedno tlačítko, kterému přiřadíme tuto akci:

on (release) {
  kresba.clear();
}

Ze které je zřejmé, že tlačítko slouží pro vymazání nakreslených čar.

Výslednou aplikaci si můžeme prohlédnout zde. Zdrojový soubor je k dispozici zde.

Témata článku: Software, Programování

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • gully, gully 27. 12. 2005 9:31:27
    http://diskuse-zaciname-s-flash-mx-2004.wz.cz
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 36

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 141

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 132

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 218

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama