reklama

Umíme ve Flashi – 11. díl – čárový graf

Dnešním dílem zakončíme náš miniseriál o tvorbě grafů jednoduchou funkcí, pomocí které snadno vytvoříme dynamický čárový graf, který bude opět čerpat hodnoty z připravené tabulky.

Kreslení pomocí AS

Ačkoliv už máme za sebou třetí desítku dílů, pořád jsme se ještě podrobněji nepodívali na možnosti kreslení pomocí Action Scriptu. Dnešním dílem tak zakončíme dynamické grafy a načneme další, neméně zajímavou kapitolu, která se týká právě kreslení.

S novou verzí Flashe se kromě jiných vylepšení objevila možnost použití přechodové výplně i u obrysových čar. Společně s tímto došlo k doplnění příslušných metod třídy Movie Clip o nové, které kreslení čar s přechodovými barvami umožňují. Dnes ale tyto poněkud složitější operace necháme být a ukážeme si ten nejjednodušší postup nakreslení čáry pomocí AS.

Metoda pro kreslení je velmi jednoduchá:

nazev_mc.lineStyle(1,0xFF0000,100);
nazev_mc.moveTo(0,0);
nazev_mc.lineTo(10,10);

Pomocí těchto řádků se v MC „nazev_mc“ nakreslí červená čára, široká 1px s průhledností 100% a povede od bodu se souřadnicemi x – 0 a y – 0 do bodu x – 10 a y – 10. Pokud chceme kreslit čáru dál, stačí připsat metodu lineTo(x,y). V případě, že chceme čáru přerušit a začít kreslit na jiném místě, použijeme metodu moveTo(x,y), přesuneme se na jiné místo, aniž bychom do nového bodu táhli čáru z předchozího bodu.

Když jsme si už něco nakreslili, také to můžeme potřebovat smazat. Pro mazání všech nakreslených čar v objektu slouží metoda clear(); Praktické využití kreslení si ukážeme nyní.

Čárový graf

Otevřeme si zdrojový soubor z minulého dílu, kdo jej nemá po ruce, může si ho stáhnout zde. Zobrazíme si akce prvního snímku a až na konec přidáme tento kód:

this.createEmptyMovieClip("grafLinka", -1);
grafLinka.onEnterFrame = function() {
 if (linky) {
  grafLinka._visible = true;
 } else {
  grafLinka._visible = false;
 }
 if (hodnoty[0] != undefined) {
  grafLinka.clear();
  grafLinka.lineStyle(2, 0x99CCFF, 50);
  hodnL = hodnoty.length-1;
  grafLinka.moveTo(eval("graf"+hodnL)._x+eval("graf"+hodnL).num._x+eval("graf"+hodnL).num._width/2, eval("graf"+hodnL)._y+eval("graf"+hodnL).num._y+eval("graf"+hodnL).num._height);
  for (var z in hodnoty) {
   grafLinka.lineTo(eval("graf"+z)._x+eval("graf"+z).num._x+eval("graf"+z).num._width/2, eval("graf"+z)._y+eval("graf"+z).num._y+eval("graf"+z).num._height);
  }
  prostorDef(grafLinka);
 }
};
sloupce = true;
linky = true;

Vytvoříme si nový MC, ve kterém budeme kreslit čáry. Nový klip umístíme do vrstvy -1, protože sloupcové grafy začínají na vrstvě 0. Následuje cyklus, který s využitím již známých funkcí překresluje čáry podle aktuální pozice textového pole jednotlivých sloupců.

Na začátku funkce ještě máme podmínku, která testuje proměnnou „linky“, pomocí které budeme zobrazovat a opět skrývat celý čárový graf. Ze stejného důvodu doplníme funkci graf() do této podoby:

graf = function (target) {
 if (sloupce) {
  target.sloupek._alpha = 100;
 } else {
  target.sloupek._alpha = 0;
 }
 for (ax=1; ax<rychlost; ax++) {
  if (target.sloupek._height<=target.hodnota/posuv) {
   target.actHodnota++;
   target.sloupek._height += 0.5;
   target.num.text = target.sloupek._height*posuv-1;
   target.num._y = -1*target.sloupek._height-target.num._height;
   prostorDef(target);
  } else {
   break;
  }
 }
};

Zde jsme na začátek doplnili podobné testování proměnných, které zaručí skrytí, případně znovuobjevení sloupců grafu. Aby bylo skrývání kompletní, vytvoříme si dvě tlačítka, kterým přiřadíme tyto akce:

//akce prvního tlačítka pro skrytí/zobrazení sloupců
on (release) {
 if (sloupce) {
  sloupce = false;
 } else {
  sloupce = true;
 }
}

//akce druhého tlačítka pro skrytí/zobrazení čárového grafu
on (release) {
 if (linky) {
  linky = false;
 } else {
  linky = true;
 }
}

Tímto poslední krokem můžeme dnešní díl ukončit. Jak vypadá výsledná animace, se můžete podívat zde. Zdrojový soubor grafu je k dispozici zde.

Vzhledem k blížícím se svátkům jistě někoho napadne, že by si mohl vytvořit vánoční flashové přáníčko. Velmi jednoduchou ukázku, jak by mohlo vypadat naleznete zde. Pro další animovaná přáníčka si můžete zajít například sem.

Přeji vám hezké Vánoce

Témata článku: Software, Programování, Elsa

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • gully, gully 19. 12. 2005 12:57:50
    http://diskuse-zaciname-s-flash-mx-2004.wz.cz
reklama
Určitě si přečtěte

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

** Facebook o nás ví vše, protože mu to sami řekneme ** V jeho nitru se skrývá mocný vyhledávač ** Mohou jej zneužít stalkeři, sociální inženýři a další nezbedníci

16.  2.  2017 | Jakub Čížek | 76

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 34

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 37

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 127


Aktuální číslo časopisu Computer

Stavba 3D tiskárny

Výbava domácí elektrodílničky

Budoucnost 5G sítí

Velké testy microSD karet a vodních chladičů

Přehled mobilních tarifů

reklama
reklama