reklama

Umění mezi webem a zemí

Ve světě na západ od Aše je dobrým zvykem hrát si s představou, jak by asi funkce webových služeb vypadaly naživo, a přesouvat je přímo do ulic.

13. října 2009 popíjel Aram Bartholl ranní kávu ve svém oblíbeném berlínském podniku, Café Mörder. Vtom se za oknem mihlo auto, které fotí ulice pro Google Street View. Bartholl položil kafe, rozrazil dveře a rozběhl se za autem, mával rukama a křičel, dokud mu nedošel dech. O rok později Google jeho spontánní performance na svých mapách zveřejnil.

Bartholl je klasik pouličních provokací, které se inspirují děním na webu. Je autorem světoznámého projektu mrtvých schránek, kdy v listopadu 2010 po New Yorku zazdil několik USB flashdisků a nechal kolemjdoucí, ať na ně nahrávají soubory, které chtějí sdílet. Parafrázoval tak podle svých slov „peer-to-peer sdílení“, tedy sdílení každého s každým, které zoufale trápí hudební a filmový průmysl.

 

Častým zdrojem pro „webový“ street art jsou služby Googlu.

 

A do třetice Bartholl. V letech 2006 až 2010 v několika městech po celém světě nainstaloval obrovská červená „áčka“, původně ukazatele z Google Maps. Jako virtuální ukazatele fungují dokonale, ale jakmile se přenesou na ulici nebo do parku, působí překvapivě, na někoho vesele, na někoho jiného možná děsivě.

Klepněte pro větší obrázek
…nebo se mi to jenom zdálo?

Barthollovy projekty v první řadě pobaví. Berlínské, newyorské nebo amsterodamské ulice – na rozdíl od těch českých – často fungují jako galerie, takže překvapení v podobě rozjuchaného běžce nebo obřího áčka pohoršuje málokoho. Zároveň jeho performance připomínají, že virtuální svět (web) a fyzický svět (ulice) nejsou zdaleka tak vzdálené, jak to někdy vypadá. Krásně to vynikne třeba v debatě o tom, co je soukromí a jak by měla vypadat jeho ochrana – zrovna Google Street View se v ní zmiňuje víc než dost.

Google Street View: špičkový dokumentární fotograf

Z nějakého důvodu umělce hodně často provokují právě služby Googlu. K těm, kdo si rádi hrají s googlovskými mapami, patří i montrealský Jon Rafman a newyorský Clement Valla. První z nich má na svědomí projekt 9 Eyes of Google Street View; vyzobává z této služby neobvyklé scenérie – ať už jsou zajímavé dokumentárně nebo technikou zpracování – a skládá je do webového alba, odkud čas od času vyrazí do trojrozměrné galerie.

Clement Valla si vystačí se satelitní vrstvou Google Earth. Hledá úplně obyčejné objekty (mosty, domy), u kterých se 2D snímání nesetkalo s 3D zpracováním. Výsledkem jsou obrázky jak z bludiště křivých zrcadel: plastické mosty, které kopírují hluboká údolí, silnice pod vodou a mrakodrapy naležato. Všechno původní, bez potřeby cokoliv měnit.

Klepněte pro větší obrázek
Google Street View, horký kandidát na cenu World Press Photo

Na vyzobávání tematických fotek z map Googlu (tentokrát opět z vrstvy Google Street View) stojí také projekt Street Art View. Mapuje projekty jak legendárních umělců, jako je Banksy, Space Invader nebo Keith Haring, tak neznámých sprejerů. Něco málo najdete i v Praze.

Moderní graffiti? QR kódy

Oblíbeným tématem jsou mezi internetově-pouličními provokatéry QR kódy. Fungují totiž zároveň jako grafická zkratka (na první pohled nesmyslná, ale dá se pěkně obalit) i odkaz na web, kde se k projektu dozvíte víc. A představa desítek lidí, kteří před QR graffiti šaškují s mobilem, je pro spoustu umělců neodolatelná.

Hodně povedená akce se v této oblasti povedla rakouským pankáčům a hackerům z F.A.T. (Free Art & Technology Lab). Projekt pod názvem Hobo Codes se inspiroval obrázky, kterými se hobos – američtí tuláci z devatenáctého století – upozorňovali na nebezpečí. Škrábali tehdy na zdi jednoduché grafické symboly a každý další hobo, který na místo přišel, měl jasno. F.A.T. vytvořili po jejich vzoru tabulku QR kódů, kde každý kód má nějaký význam, a ty pak po městě nasprejovali na zdi. Díky nim si každý novodobý hobo s chytrým mobilem může přečíst varování místních: „špatné kafe“, „kradou se tady kola“, „mluvte o bohu a dostanete najíst“ nebo „pozor, nejsou to ženy!“

Janáček z vesmíru

Taky u nás je velký přetlak nápadů na pomezí webu a ulice, chybí spíš jejich realizace. Projekt Jiná Praha například ukazuje, jak by mohlo vypadat město bez všudypřítomné uřvané reklamy. Nerealizovaný městský zásah Janáčkův tepich si zase hraje se zoufalým prostorem před brněnským Janáčkovým divadlem a tváří Leoše Janáčka, která by se po této úpravě zobrazovala na Google Maps.

 

Článek vyšel v časopise Computer 23/11

Témata článku: Web, Street, Graffiti, Eyes

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • T3RM1T 26. 12. 2011 23:11:52
    Chtěl bych vidět někoho jak vyškrabuje do zdi QR kód. :-D
reklama
Určitě si přečtěte

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

** Microsoft pomalu začíná kritizovat svůj nejpopulárnější OS ** Chce konečně dostat podniky na Desítky ** Bezpečnostní podpora Sedmiček vydrží ještě necelé tři roky

17.  1.  2017 | Jakub Čížek | 403

Český státní blacklist už funguje. Ministerstvo financí se pochlubilo s detaily

Český státní blacklist už funguje. Ministerstvo financí se pochlubilo s detaily

** Dva týdny po Novém roce zajím zeje prázdnotou ** Ministerstvo vydalo metodický pokyn ** Takhle to bude fungovat v praxi

16.  1.  2017 | Jakub Čížek | 49

8 produktů, o kterých byste neřekli, že nesou značku Apple

8 produktů, o kterých byste neřekli, že nesou značku Apple

** Věděli jste, že Apple vyvinul celkem 45 modelů tiskáren? ** ** Monitor na výšku, plotter nebo herní konzole - to vše měl Apple ve své nabídce ** Většinu z těchto produktů pohřbil Steve Jobs

19.  1.  2017 | Stanislav Janů | 33

Opera Neon: Takto prý bude vypadat prohlížeč budoucnosti. Chcete to?

Opera Neon: Takto prý bude vypadat prohlížeč budoucnosti. Chcete to?

** Opera představila Neon ** Koncepci prohlížeče budoucnosti ** Připomíná Chrome OS

16.  1.  2017 | Jakub Čížek | 35


Aktuální číslo časopisu Computer

99 nejlepších programů pro váš počítač

Zvykejte si na umělou inteligenci

Velké testy PC zdrojů a gamepadů

Alternativní zdroje energie

reklama
reklama