Twitter: obsah tvoří jen pět lidí ze sta a roboti

Twitter ve statistikách a číslech: kolik je mrtvých účtů, jak jsou na Twitteru zastoupeny ženy, kdy se nejvíc twittuje a další. Bonus: nejlepší aplikace pro Twitter.
Kapitoly článku

Vychvalovaný a prudce se rozvíjející Twitter má i druhou stránku – tři čtvrtiny obsahu zde obstarává jen pět procent z registrovaných uživatelů, další čtvrtinu mají na svědomí roboti. Ostatní uživatelé jsou buď „posluchači“ nebo tzv. mrtvé duše, které si založili účet, ale službu dále nevyužívají. Síť tedy není zdaleka tak živá, jak by se mohlo zdát.

Twitter – internetová služba, která registrovaným uživatelům umožňuje publikovat krátké textové příspěvky s maximální délkou 140 znaků, nebo číst příspěvky ostatních uživatelů. Do příspěvků je možné vložit internetový odkaz. Každý uživatel může sledovat příspěvky libovolného počtu jiných uživatelů.

Tyto a další překvapivé závěry vychází ze studie analytické společnosti Sysomos, která analyzovala síť Twitteru na vzoru více než 11,5 miliónu uživatelských účtů. Ze studie vyplývá, že:

  • 5 % uživatelů vytváří 75 % veškeré aktivity na Twitteru
  • 24 % twitů mají na svědomí automatizované programy
  • 21 % uživatelů nikdy nepublikovalo příspěvek
  • 85,3 % uživatelů Twitteru publikuje méně než jeden příspěvek denně
  • 93,6 % uživatelů má méně než 100 „followerů“
  • 92,4 % uživatelů „followuje“ méně než 100 jiných uživatelů
  • 53 % uživatelů Twitteru jsou ženy, 47% muži (zjištěno na základě analýzy reálných jmen uživatelů)
  • nejvíce se „twittuje“ v úterý

Ale pojďme se na tyto a další výsledky podívat podrobněji.

Jak líní jsou uživatelé Twitteru

Obliba Twitteru stoupá, poptávka po službě roste (jak moc, to jsme rozebírali zde). Přibývá také uživatelských účtů, kterých nyní může být odhadem až 20 miliónů. Twitter je oceňován jako velká „továrna na informace“ a novodobé zpravodajské médium a také už Google nějaký čas řeší, jak informace na Twitteru v reálném čase zpracovávat a nabídnout ve vyhledávači. Jak překvapivé ovšem je, že tři čtvrtiny tohoto „pokladu“ tvoří podle zjištění Sysomos jen 5% z celkového počtu uživatelů.

Jiná studie Harwardské univerzity z jara 2009 zkoumala Twitter pouze na základě vzorku 300 000 účtů, ale dospěla k podobnému závěru – celých 90 % obsahu bylo tvořeno 10 % uživatelů (zdroj Wikipedia).

Rust.png
Růst Twitteru, neboli jaký podíl uživatelských účtů připadá na jednotlivá období (čas trochu netradičně na svislé ose)

Je tedy zřejmé, že většina uživatelů používá Twitter pouze pro sběr informací, případně nejsou na Twitteru aktivní vůbec. Průzkum říká, že 85,3% uživatelů publikuje méně, než jeden příspěvek denně a 21% uživatelů nepublikovalo příspěvek ani jeden.

Velmi úzce vymezenou skupinu tvoří také ti uživatelé, kteří mají více než 100 tzv. „followerů“, neboli odběratelů jejich příspěvků. Takových je pouze 6,4% z celkového počtu. Na druhou stranu ani velkých sběratelů informací není mnoho, protože s počtem odběratelů větších než 100 existuje jen 7,6% účtů.

Tip: jeden z aktivních a zajímavých účtů je twitter redakce Živě.cz

Zajímavý je ještě vztah mezi počtem sledovaných a sledujících uživatelů (Followers vs. Following). Trend ukazuje, že uživatelé, kteří sledují sto ostatních uživatelů, jsou sledováni přibližně stejným počtem. Ovšem jak počet sledovaných stoupá, růst následovatelů už pak tak rychlý není a průměrný uživatel, který sleduje 950 ostatních, je sledován přibližně pěti sty uživateli.

Poměr.png
Poměr průměrného počtu sledujících vůči počtu sledovaných

Více ženských, ale muži se více činí

Ne všechny informace jsou důsledkem poctivé pisatelské práce uživatelů. Necelou čtvrtinu, přesněji 24%, mají na svědomí roboti. Většina z těchto automatizovaných příspěvků ale stejně vzniká na základě nějaké akce uživatele – jsou to například aplikace propojené s RSS kanálem blogu, facebookové aplikace přeposílající posty z Facebooku na Twitter či jiná podobná propojení služeb (Digg, Delicious, atd.).

Každopádně jakkoli „twittovat“ se vyplatí, usilujete-li o větší počet těch, kteří se budou o vaše příspěvky zajímat. Statistika ukazuje, že uživatelé do 900 následovníků publikují průměrně jen tři příspěvky denně. Ovšem už tisícovka „followerů“ motivuje uživatele k publikaci průměrně šesti příspěvků denně.

Četnost.png
Průměrný počet příspěvků v závislosti na počtu „followerů“

A kdy je na Twitteru nejvíc živo? Víkendy jsou slabší, ale přesto za pracovními dny nějak extrémně nezaostávají. S velmi mírným náskokem vede úterý, těsně následováno středou. Během dne je největší aktivita kolem sedmé hodiny večer našeho času, což odpovídá jedné hodině popoledni na východním pobřeží USA, kde je koncentrace uživatelů Twitteru největší.

Dny.png
Poměr počtu příspěvků a Twitteru v jednotlivých dnech týdne

Mezi uživateli Američané výrazně převládají a zaujímají 62% podíl. Na druhém místě je Velká Británie s 7,87%. Česko se do zveřejněných výsledků Sysomos nedostalo, což znamená, že má podíl menší než 0,49%. U nás odhaduji twitterskou komunitu jen v řádech tisíců, a to převážně z řadu uživatelů zajímajících se o IT. Většina běžných uživatelů se obrací na více rozšířený Facebook.

Překvapením není ani věkové rozložení – převládají mladí lidé ve věku od 20 do 24 let, kterých je 35%. Silná skupina je také uživatelů do 19 let (31%) a v rozmezí 25 až 29 let (15%). Třicátníci zaujímají 11% a se vzrůstajícím věkem už podíl uživatelů rapidně klesá.

Věk.png
Rozložení uživatelů Twitteru podle věku

Statistiky vychází z informací v uživatelských profilů, ale podle jiného průzkumu (Hubspot.com) většina uživatelů informace v profilu nevyplňuje. Přesněji: 69% nevyplňuje svou lokaci a 75% základní popis. Kupodivu se v profilu standardně nevyplňuje, zda je uživatel muž nebo žena – v Sysomos ale analyzovali uvedená reálná jména uživatelů a na základě toho zjistili, že na Twitteru převládají ženy (53% ku 47%). Mezi nejaktivnějšími uživateli však převládají muži.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,