reklama

Tržní podíl Seznamu stoupá (zejména v cereáliích)

Tisková zpráva společnosti eMerite zajímavě odhaluje poměry na trhu českých vyhledávačů. Význam zjištění je ale bohužel znehodnocen použitím zcela marginálních dat.

Podle společnosti eMerite, známé zejména poskytováním služby kvalitního měřiče a analyzátoru návštěvnosti internetu, průběžně stoupá tržní podíl Seznamu. Ten (dle zprávy) přivádí na některé weby třikrát více návštěv než Centrum.cz a Atlas.cz dohromady. Oba jmenované portály vysoce předstihla služba Google, která přivádí na některé z českých webů už dvakrát více návštěvníků než Centrum společně s Atlasem.

Překvapující zjištění

Tato zajímavá zpráva bude možná pro některé uživatele českého internetu a zákazníky jmenovaných portálů velmi překvapivým zjištěním (obchodníci těchto firem jim samozřejmě říkají něco jiného). A je bohužel velmi znehodnocena zásadní skutečností – firma eMerite prezentuje tato zjištění na vzorcích dat ze třech webů, které jsou bohužel na českém internetu zcela marginální a specifické. Jsou to stránky Středočeského kraje, informačního serveru pražské radnice (www.praha-mesto.cz) a firmy Emco, výrobce cereálních potravin (www.emco.cz).

Firmě eMerite se pravděpodobně nepodařilo získat souhlas se zveřejněním dat z více zdrojů. Možná při uzavírání smluv o měření návštěvnosti nepočítala s možností dalšího zveřejňování a nezajistila si souhlas už předem. (Přitom proti zařazení do statistického souhrnu, bez zveřejňování dat o konkrétním webu, by byl asi málokterý zákazník.)

Je to škoda: existuje mnoho potřebných statistických pohledů na využívání českého internetu, ale poskytováno je jich velmi málo. Navíc by věrohodnosti poskytovaných údajů velmi prospělo, kdyby bylo možné jejich validitu křížově ověřit. Nedostatek věrohodných dat samozřejmě škodí rozvoji internetu jako reklamního média a zejména malé subjekty tak nemají dostatek investic na další rozvoj.

Statistická čísla

Podívejme se tedy alespoň na těch několik málo dat, která služba eMerite byla oprávněna zveřejnit. Podíl odskoků ze Seznamu na webu Středočeského kraje byl největší (23 %), Centrum se pohybuje v rozmezí 4,5-6,5 % a Atlas má jen 1,4-1,7 %. Google zde dosahuje zhruba polovičního výkonu Seznamu (8,5-11,1 %). U Prahy naopak vede Google (5,5 %), Seznam měl 4,7 %, Centrum a Atlas vykazují shodně 2,4 %. Na stránky výrobce chutných cereálií pak „chodí“ ze Seznamu 10,5 % návštěvníků, Atlas i Centrum jsou pod 2 % (Google – 2,6 %).

Už z divokých rozdílů mezi jednotlivými weby, které přesahují i 200% hodnoty, je vidět, jak moc by byl potřebný statistický souhrn z několika stovek webů, tvořících statisticky významné procento návštěvnosti celého českého internetu. I když jsou absolutní hodnoty těchto stránek různé, poměry mezi jednotlivými vyhledávači se zase až tak dramaticky neliší, nebo jsou alespoň zdůvodnitelné.

Například vysoký poměr odskoků z vyhledávače u webu Středočeského kraje je dán jeho naprosto neintuitivní adresou, naopak trefit se u firmy Emco do její adresy (www.emco.cz) jde dokonce i napoprvé. Praha se vymyká zřejmě z důvodu velkého množství zahraničních návštěvníků, kteří na její stránky samozřejmě nepřicházejí ze Seznamu.

Nicméně i tak mohou být tyto výsledky nejen odchylné od průměru, ale dokonce i zcela zavádějící. Důležité totiž bude, jak je každý z uvedených webů v těchto čtyřech vyhledávačích zaindexován – zda se vůbec objeví ve výsledcích hledání a na které pozici. Případně, zda si jeho provozovatel zaplatil preferovanou pozici při výpisu na klíčové slovo (zkuste si zadat „cereálie“ ve všech čtyřech vyhledávačích – v každém je pořadí prvních pěti výsledků jiné).

Domácí portály změní služby

I když je tedy statistická hodnota těchto informací sporná, dovolí nám alespoň dosti subjektivně spekulovat. Pokud to velmi zjednoduším, pak Seznam používají k vyhledávání internetoví začátečníci (neboť nic jiného neznají). Ti, kteří se na internetu už vyznají, používají Google (nebo možná Jyxo, metavyhledávač atd.).

Ti, kteří už nespadají do první skupiny a ještě ne do druhé, používají Atlas nebo Centrum. Jak bude internet dospívat, měl by se zvětšovat zejména podíl Google. Neznamená to ovšem, že domácí portály (mimo Seznam) budou stagnovat. Pouze jejich role ve vyhledávání nemusí být až tak velká a budou se muset živit především jinými službami.

Témata článku: Google, Tržní podíl, Atlas

11 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Karel Petruchno 2. 9. 2005 10:20:14
    Ja ti to nebreru, ze nesnasis Seznam. To je kazdeho vec. Jen nemam rad,...
  • Jiří Kuchta 1. 9. 2005 20:28:28
    Svatá pravda. Dneska jsem byl představen nové pracovnici, ještě ani...
  • domorodec 1. 9. 2005 13:52:14
    Příspěvek z počítače seznamu podle IP (212.80.76.0-212.80.76.255)
    To je...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 96

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 139

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 73


reklama