reklama

Tři miliony lidí pracujících z domova - poskytovatelé připojení se těší

Jak potvrdil první průzkum uživatelů broadbandu od firmy Point-Topic ve Velké Británii, je trh s produkty zaměřenými na homeworking (tj. práci z domova) významnou příležitostí pro vysokorychlostní služby.

Podle tohoto výzkumu je v přibližně 4,3 milionu domácností (18 % všech v Británii) někdo, kdo pracuje z domova. 70 % z nich (3,1 milionu) přitom používá internet jako pracovní nástroj. V některých domácnostech pracuje z domova více jejich členů, celkem je tedy na 5,4 milionů jedinců pracujících z domova, z toho 3,8 používá k této práci internet.

Výzkum ukázal, že naprostá většina homeworkerů jsou samostatně výdělečně činí, většinou se přitom jedná o muže na manažerském či profesionálním postu, vesměs z okolí Londýna či jiných prosperujících měst. Největší počet takto pracujících byl v Londýně a na jihovýchodě Británie. Zkusíme-li více rozkrýt výsledky průzkumu, potom se dají lidé pracující z domova rozdělit do přibližně třech kategorií: samostatní pracovníci – ti tvoří až 50 % všech takto pracujících, pracují jen na sebe, nemají žádné zaměstnance. Tím se liší od další významné skupiny lidí, kteří jsou zaměstnaní v tzv. teleworking režimu – pracují z domova pro nějakou společnost na dálku. Konečně pak třetí, nejmenší skupina tvořící přibližně 8 % homeworking uživatelů jsou malé firmy se zaměstnanci, mající kancelář ve vlastním bytě majitele.

Typický profil domácího pracovníka, jak vyplývá z výzkumu má rodinu, je jím typicky muž (více jak dvakrát mužů než žen používá při práci doma internet), mezi 25 a 54 lety na profesionálním, manažerském či technickém postu. Většinou mají doma více jak jeden počítač, internet používají doma 4 roky, vysokorychlostní připojení pak dva roky. Domácí uživatel je také více zkušený, má větší povědomost o bezpečnosti a je více náročný než uživatel nepracující z domova, utratí ale také podstatně více.

Z geografického pohledu, nejvyšší podíl takto pracujících v Británii je na jihovýchodě, jihozápadě, v Londýně a dále na východě Anglie. V těchto místech je homeworking o 30 % běžnější než je průměr celé Velké Británie. Nejnižší využití potenciálu práce z domova je pak ve Walesu, na severozápadě a v Yorkshire, kde je jen na 55% průměru všech regionů. V okolí Londýna pracuje z domova dokonce 28 % všech zaměstnanců, v prosperujících místech Británie pak 24 % a v centru Londýna 23 % zaměstnanců.

Klepněte pro větší obrázek

Podíl lidí pracujících z domova podle regionů ve Velké Británii, Zdroj: Point-Topic

Pro poskytovatele internetu a broadband připojení pak výzkum ukazuje příležitosti a výzvy, které trh práce z domova reprezentuje. Domácí pracovníci využívají internet k práci přibližně 8 hodin týdně, 58 % z nich mezi 3 a 20 hodinami týdně. Samostatní pracovníci a malé domácí firmy mají v naprosté většině vysokorychlostní připojení, jejich hlavními aktivitami jsou vyhledávání informací a obchodní transakce. Další význačná skupina – teleworkeři – pak používají internet většinou ke vzdálenému přístupu do sítě jejich zaměstnavatele, což tvoří trh 750 tisíc domácností, které potřebují služby virtuálních privátních sítí (VPN). Často jsou také využívány služby přenosu videa a telefonie (VoIP).

Domácí pracovníci také utrácí více za zabezpečení, v průměru 30 liber ročně, oproti 19 librám u ostatních uživatelů nepracujících z domova. O bezpečnostní otázky se také oproti nim podstatně více zajímají. Mají i výrazně více počítačového vybavení a častěji vědí, jakou rychlost připojení mají. Jejich rodiny navíc tráví na internetu v průměru o 30 % více času než rodiny, kde se internet k práci nepoužívá. Nicméně průzkum ukazuje i to, že homeworkeři mají také větší požadavky. Dvakrát častěji mění poskytovatele, protože nejsou spokojeni s cenou, kvalitou či celkovým výkonem jejich ISP. 10 % z nich plánuje změnit poskytovatele do 6 měsíců, oproti 5 % ostatních uživatelů. Všichni hlavní poskytovatelé mají přibližně stejný podíl v homeworking segmentu jako v jiných internetových segmentech, menší poskytovatelé ale tvoří 15 % celkového trhu připojení pro pracující domácnosti, oproti 10 % u trhu jako celku, mají v tomto segmentu tedy velkou výhodu.

Výzkum byl proveden firmou Recom Research pro našeho dlouhodobého partnera firmu Point Topic, mezi 6. červnem a 7. červencem. Celkem bylo provedeno 2017 rozhovorů na základě demografického vzorku obyvatel celé Británie.

Komentář Internet Pro Všechny

Výsledky britského výzkumu nejsou nikterak překvapivé, vesměs se dají předpovědět a aplikovat na jakýkoliv trh. Až zarážející je snad jen míra využití práce z domova, kdy v některých oblastech dosahuje plné čtvrtiny všech zaměstnanců. Ukazuje to jasné výhody tohoto způsobu zaměstnání zejména v místech, kde jsou velmi drahé pronájmy drahý je i čas zaměstnanců.

Homeworking přináší výrazné úspory na straně zaměstnavatele, neboť nemusí platit za (tak velké) kancelářské prostory, v menších firmách i u nás tvoří pronájmy kanceláří i 50 % všech firemních nákladů. Výhody jsou i na straně zaměstnance, má-li mu trvat hodinu doprava do kanceláře v zacpaném provozu, potom mu práce z domova ušetří 2 hodiny času, který může věnovat příjemnějším činnostem než je sezení v autě, notabene při takto vysokých cenách benzínu.

Výraznou měrou může pomoci také snížení mzdových nákladů, neboť je jistě několikanásobně levnější zaměstnat na stejnou práci člověka z Ostravy než z Prahy a homeworking tak může pomáhat řešit i problémy vysoké nezaměstnanosti v některých regionech.

Česká Republika v tomto směru rozhodně velmi zaostává, velkou měrou se na tom podílí nízká počítačová gramotnost a dostupnost cenově přijatelného permanentního připojení v regionech. Práce z domova je tak u nás často synonymem "navlékání korálků" či různých pochybných multi-level marketing aktivit. Objevují se ale i první vlašťovky opravdových nabídek na zaměstnání z domova, vesměs se přitom jedná o nabídky zahraničních firem, které s tímto způsobem již mají dobré zkušenosti, většinou pak o nabídky z počítačových oblastí, jako je programování, tvorba webu atd., viz např. tato nabídka

Věříme, že pro vyšší míru využití homeworkingu přispěje nejen naše databáze bezdrátových sítí (v současné době obsahuje již 440 sítí), která takové připojení pomůže zájemci najít, ale i fond vysokorychlostního internetu a Broadband Fórum, na který se jistě obrátí mnoho firem s projekty podporujícími tento způsob práce.

Autor Miloslav Sova je iniciátorem Výzvy k rozšíření Internetu v ČR a zakladatelem občanského sdružení Internet pro všechny.

Témata článku: Internet, Doma

14 komentářů

Nejnovější komentáře

  • gentle 10. 9. 2005 16:57:04
    Nuti ma zivotna situacia do ktorej som sa dostal, ale ja som sa nestazoval...
  • Petros 9. 9. 2005 17:33:14
    Nabizi se otazka - nuti te nekdo? Ja jsem v polskem Krakowe, ktery ma...
  • DC 8. 9. 2005 15:36:43
    Kolik platite? To neni problem, takovehle veci delam!
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 100

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 34

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 145

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 73


reklama