Touchless – vyzkoušejte si futuristické ovládání počítače

Softwaroví vizonáři předvídají zcela nové ovládání počítače a první komerční prototypy už existují, ukázku bezdotykového ovládání si ale doma můžete zdarma vyzkoušet už dnes.

Zatímco se softwaroví vizionáři navzájem předhání v tom, který z nich přijde s co nejrevolučnější myšlenkou ovládání počítače a těmi skutečnými a především funkčními prototypy se chlubí spíše jen okrajově v nepřeberném množství videí na YouTube, už dnes si můžete na běžném domácím počítači vyzkoušet experimentální ovládání počítače prostým pohybem ruky.

Na webu dnes najdete desítky inkubačních portálů pro vývojáře. Inkubačních v tom smyslu, že zde zdarma dostanete prostor na prezentaci i správu svého projektu včetně zdrojového kódu, který je povětšinou nabízen zdarma každému ke stažení. K těm nejznámějším open source inkubátorům současnosti patří bezesporu SourceForge, velké popularitě se ale těší i nepoměrně mladší Google Code, na kterém najdete třeba vývojovou a komunitní verzí prohlížeče Chrome – Chromium.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Spilebergův Minority Report a Microsoft Surface stále patří do říše snů, ačkoliv první prototypy už existují 

Vyzkoušejte si bezdotykové ovládání počítače

Svůj open source inkubátor má ale i Microsoft a bortí tak veškeré mýty o tom, že se komunitě a veřejně sdílenému kódu brání zuby nehty. Jmenuje se CodePlex, najdete ho na stejnojmenné webové adrese a vedle nepřeberného množství komunitních experimentů tu hostují svůj malý program a zdrojové kódy i autoři Touchless.

Už podle názvu je zřejmé, že se jedná o projekt bezdotykového ovládání, které je v tomto případě realizované pomocí kamery, která snímá polohu značky. Toto není z principu nic nového, na podobném základě fungují nejrůznější prezentační tabule, kde kamera snímá pohyb fixu. Touchless se ale liší v tom, že k němu žádnou tabuli nepotřebujete, vystačíte si totiž s běžnou webkamerou a počítačem se slušnějším procesorem.

Touchless je napsaný pro platformu Microsoft .NET a je nyní k dispozici ve formě SDK, tedy vývojářského balíčku pro programátory. Pokud vám tedy není cizí tvorba aplikací v C#, můžete si napsat prakticky libovolný program, který nebudete ovládat myší nebo klávesnicí, ale třeba pohybem ruky v prostoru.

Touchless je ale naštěstí k dispozici i jako ukázkové demo, na kterém si bezdotykovou technologii můžete vyzkoušet. Opět platí, že k němu budete potřebovat kvalitnější webovou kameru a co možná nejvýkonnější počítač – procesor totiž bude vytížen na maximum.

Nejdříve musíte vytvořit ukazovátko – marker

A jak Touchless vlastně funguje? Nejdříve si musíte vytvořit markery – speciální ukazovátka, které budou vykonávat funkci myši. Takový marker musí být co nejvíce kontrastní a musí mít v celé scéně unikátní barvu. Program pak analyzuje snímek po snímku a hledá v obrazu vámi vytvořený marker, tedy unikátní barvu. Jakmile na něj narazí, převede jeho polohu na běžné souřadnice, jako kdybyste drželi v ruce třeba myš.

Klepněte pro větší obrázek
Marker by měl být co nejvíce kontrastní, musí mít unikátní barvu a
scéna by měla být co nejjednodušší
Klepněte pro větší obrázek
Ukazovátek si samozřejmě můžete vytvořit libovolné množství,
počítejte ale s tím, že dva markery spotřebují dvakrát více CPU

Aby bylo pro program hledání markeru co nejsnazší, snižte světelnost kamery na minimum a jako ukazovátko použijte třeba malou diodovou baterku. Scéna pak bude zcela tmavá a zářící baterka bude snadno identifikovatelná. Naopak pokud zvolíte za marker třeba modrý vršek propisky a před webovou kameru se usadíte v modrém tričku, bude markerem celá scéna a bezdotykové ovládání nebude správně fungovat.

Ke kvalitnímu snímání pohybů budete potřebovat:

  • rychlejší procesor
  • kvalitní webovou kameru
  • výrazné ukazovátko
  • jednoduchou scénu

Touchless je v současné době poměrně pomalý a náročný, v reálném čase totiž prohledává obraz z webkamery. Na pomalejším počítači je tedy bezdotykové ovládání díky velkému zpoždění velmi nepříjemné, a pokud si takových markerů vytvoříte více, pak je Touchless na 1GHz procesoru prakticky k ničemu. Ukázkové video autorů ale napovídá, že s pořádným výkonem a troškou štěstí by mohla mít podobná technika i v domácím provedení celkem úspěch.

Demonstrační video autorů Touchless

(Pokud je vám angličtina zcela cizí, přeskočte na čas 0:50, kde najdete první ukázku)

Ukázka jednoduchého bezdotykového kreslení

Zpět ale k ukázkové aplikaci. Pokud už jste program naučili rozpoznávat alespoň jeden marker, můžete vyzkoušet čtyři programy.

Draw slouží k jednoduchému kreslení. Pokud si tedy třeba na ukazováček nasadíte červený náprstník, stačí pak rukou šermovat před kamerou a v okně se bude zobrazovat pohyb markeru. A jelikož se pohubujeme v trojrozměrném prostředí, můžete určit i tloušťku štětce podobně jako na tabletu – prostě se ukazováčkem přibližte ke kameře a naopak.

Klepněte pro větší obrázek
Provizorní kreslení je velmi jednoduché a na pomalém počítači téměř nepoužitelné,
jako technologická ukázka ale poslouží

Tak trošku Minority Report

Druhá aplikace Image pro změnu ukazuje možnosti ovládání objektů. Na monitoru se zobrazí obrázek v podobě mapy z Virtual Earth a pokud si vytvoříte dva markery, můžete jim obrázek otáčet, zvětšovat a to vše velmi podobným způsobem jako třeba s touchpadem na MacBooku Air, který lze ovládat více prsty.

Klepněte pro větší obrázek
S dvojicí markerů můžete objekty otáčet, roztahovat, přenášet...

Na konec najdete v demu ještě dvě hry. Tou prvním je klasický Snake – tedy Had, kterého ovládáte tím způsobem, že musíte marker přenést do určitého místa a had následně změní směr, a tou druhou je hra Defend, která patří k nejstarším svého druhu. Je to prostě takový ten jednoduchý tenis, kdy musíte míček odrážet z jedné strany na druhou. I k této ukázce budete potřebovat pro každou herní stranu jeden marker, můžete si tedy vyzkoušet bezdotykový multiplayer.

Touchless je stále ve fázi technologické ukázky. Nedosahuje kvalit robustních komerčních řešení, jeho základním přínosem je ale skutečnost, že si můžete bezdotykové ovládání vyzkoušet i doma, budete k tomu potřebovat pouze webkameru. Zároveň nemusíte být pokročilým programátorem jazyku C#, abyste si napsali svůj vlastní program, třeba skutečné bezdotykové ovládání pracovní plochy.

 

Klepněte pro větší obrázek

Témata článku: Software, Hardware, Marker, Webkamery, Tabule, Snake, Multiplayer, Webkamery zdarma

15 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Vlastimil Waic 13. 10. 2008 8:52:52
    Kdybyto bylo použitelné v češtině, zejména pro diktování českých textů,...
  • bigsam72 12. 10. 2008 20:31:31
    Jo jo krasny ukazky toho jak je .NET a Java stejne rychla neli rychlejsi v...
  • a.malotka 12. 10. 2008 8:33:17
    Tys jeste .NET evidentne nevidel, jenom jsi sel kolem, jinak bys nemohl...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 51

Původní Starcraft: Brood War je nyní zdarma. Konec práce! Jde se pařit

Původní Starcraft: Brood War je nyní zdarma. Konec práce! Jde se pařit

** Legendární hra Starcraft je nyní k dispozici zdarma ** Chystá se i nová remasterovaná verze s hezčí grafikou

19.  4.  2017 | Jakub Čížek | 25

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

** Máte nápad, ale chybí vám stroje a pořádná dílna? ** Chcete postavit ptačí budku, nebo krabičku pro Arduino? ** Brno otevřelo svůj FabLab – laboratoř pro bastlíře

19.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

Včera | Jakub Čížek | 109

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

** Google ve svém překladači roky používal statistickou technologii ** Nyní zavádí strojové učení a neuronové sítě ** Rozdíl by měl být zvláště na větších textech patrný už nyní

20.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31


Aktuální číslo časopisu Computer

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Co dokáží inteligentní domy?