Tvrzení vlastníků evropské firmy a českého managementu se poněkud rozcházejí. Nesporným faktem zůstává, že Tiscali musí uhradit splátku půjčky a že peníze bude získávat prodejem některých poboček.
V nedávných dnech přinesla
česká média zprávu, která může být pro české uživatele Internetu velkým překvapením, ba šokem: přední internetový provider (ISP), firma Tiscali se údajně „stáhne“ z České republiky, neboť potřebuje získat hotovost na úhradu dluhu prodejem několika svých poboček.
Zpráva nebyla zcela přesná: firma ústy svého ředitele neprohlásila naprosto jednoznačně a explicitně, že ČR opustí, i když po přesné citaci nelze mít příliš pochyb. Ředitel Ruud Huisman prohlásil, že „(Tiscali) would sell of businesses in Denmark, Spain, Czech Republic (…)“, abychom citovali v originále, a že firma „je připravená obětovat nohu, aby zachránila zbytek těla“.
Zdá se ovšem, že poněkud zaskřípala vnitrofiremní komunikace, neboť česká pobočka o tomto vyjádření svého šéfa zřejmě vůbec nevěděla (!), neboť na dotaz nejdříve nebyla schopna poskytnout žádné informace, protože „čeká na přímé stanovisko z ústředí“ (že by generální ředitel nebyl dostatečným ústředím?). Až později (jako reakce na vyjádření vlastního generálního ředitele) vydané tiskové stanovisko firmy říká, že se naopak Tiscali z ČR nestáhne.
Zdůvodňuje to tím, že Tiscali v ČR vykazuje dobré výsledky, a že hloubkový audit, který se chystá, je nepochybně potvrdí a že se tak český Tiscali nemusí ničeho bát. Při vší úctě k místní tiskové mluvčí a s přáním, aby se českému providerovi nic zlého nestalo, musíme být skeptičtí. Jednak, pokud si máme hodit korunou, komu věřit více, zda generálnímu řediteli firmy, kterého grilují jeho věřitelné, nebo zástupcům české pobočky, není volba tak složitá. Ale především: to, zda Tiscali v ČR vykazuje dobré nebo špatné výsledky, je pro rozhodnutí o prodeji zcela irelevantní. Tiscali (=matka) potřebuje získat peníze na pokrytí dluhu, ČR jednoznačně neřadí mezi své strategické a klíčové trhy, a jde jen o to, za kolik bude někdo ochotný českou pobočku koupit. Paradoxně, pokud by někdo chtěl dát hodně (třeba proto, že Tiscali ČR funguje kvalitně, což je nepochybně pravda), je to důvod k prodeji – a ne naopak.
Firma Tiscali vznikla před několika lety dosti explozivním rozvojem – s poměrně malým základním kapitálem rychle expandovala do cca patnácti zemí včetně např. Jihoafrické Republiky, hlavní část svého rozvojového portfolia získala dosti odvážným pohlcením krachujícího providera WorldOnline. Na expanzi vydala Tiscali obligace, a nejbližší splátka je ve výši 250 mil. euro – nutné doplnit, že splátka je v červenci příštího roku, takže Tiscali má na vyřešení tohoto problému čas.
Firma už oznámila, že prodá své pobočky v Norsku, Švýcarsku, Švédsku a JARu, což by jí mělo vynést 70-100 mil. euro, podle vlastních odhadů. To ovšem na vypořádání celé splátky stačit nebude; může společnost získat peníze jinak? Je důležité dále dodat, že Tiscali celkově hospodaří se ztrátou, která za druhé finanční čtvrtletí činila 40 mil. euro, a že se ztráta prohlubuje (loni za stejný kvartál 33 mil. euro). Tiscali současně uvádí, že od čtvrtého čtvrtletí by firma „již měla produkovat hotovost“, ovšem bude to také vyžadovat škrtání nákladů, zejména personálních, o cca 15 %. Tiscali má dle deníku The Register 7,9 mil. uživatelů, z toho 6,5 jsou dial-upoví, 1,44 jsou na ADSL a týdně si připisuje 17 000 nových zákazníků.
Jaký tedy může být osud české pobočky Tiscali? Domníváme se, že nabídnutí k prodeji je velmi pravděpodobné, prodej samotný už možná méně jistý – musí se najít kupec. Mohl by o Tiscali ČR mít někdo zájem? Jistě – kdokoli z hlavních konkurentů (Český Telecom, Czech on Line, Contactel), neboť pohlcením Tiscali by se kdokoli z nich stal prakticky dominantním ISP na českém trhu s podílem okolo 50%. To by znamenalo zvýšenou efektivitu podnikání (škrtnutím až stovek pracovních míst a z toho vyplývajících úspor) a zvýšení poměrně malé ziskovosti ISP. Jenomže jsou zde další překážky: koupě musí zapadat do strategického plánu rozvoje a firma musí mít peníze.
Hotovost nepochybně v dostatečné míře generuje Český Telecom; pro něj je to otázka několika týdnů podnikání, aby si na Tiscali „našetřil“, ale nezdá se, že by tento rozvoj byl v jeho strategickém plánu. Dlouhodobě jistě ano, ale krátkodobě se ČTc připravuje celý na prodej strategickému partnerovi a v takové situaci se obvykle neprovádějí akvizice, jakkoli jsou lákavé.
Pro Contactel i COL zase něco takového nepochybně je součástí hlavní podnikatelské strategie, ale zase zde mohou chybět peníze – Contactel v poslední době silně škrtal investice a Czech On Line, i když ohlásil výtečné finanční výsledky, zřejmě také nebude mít hotovost. Do obou firem by ovšem mohli nalít peníze jejich akcionáři. Mezi zájemci o Tiscali ČR ale nemůžeme vyloučit další hráče, jak ty, kteří už v ČR jsou (např. Nextra, Pragonet/T-Systems), nebo někoho z okolních zemí. Rovněž není zcela mimo úvahu i finanční investor (fond private equity), zejména tehdy, pokud mu Tiscali ČR předloží přesvědčivý podnikatelský plán na příští roky.
Pokud jsem měl možnost číst reakce uživatelů (zákazníků Tiscali) na Internetu, pak se tam často objevovala docela bizarní obava „přijdu o svou adresu @tiscali.cz“. Jestli lze něco zcela vyloučit, tak právě toto – jestli se někdo nemusí bát takřka vůbec, jsou to zákazníci firmy; naopak, v určitých obavách už zřejmě dnes jsou její čeští pracovníci včetně managementu, zejména když firma vysílá signály o patnáctiprocentní zaměstnanecké redukci.