Thunderbird: Jak využívat poštovní klient naplno

Zkuste Thunderbird, dáme vám k tomu pár praktických tipů, jak jej pořádně využít. Poradíme rovněž se synchronizací kalendáře a kontaktů s účtem Googlu.

Pokud pracujete s e-mailem častěji než občas, měli byste vyzkoušet desktopového klienta, který by vám práci se schránkou významně ulehčil. Jestli navíc používáte více e-mailových adres, je pro vás desktopový klient téměř nutnost.

I když svět kráčí ke cloudu a spousta aplikací funguje skrze webový prohlížeč, z pohledu rychlosti a ergonomie ovládání je „starý dobrý“ desktopový klient stále nejlepší volba.

Sáhnout můžete po robustním Outlooku od Microsoftu či bezplatném Windows Live Mailu. Další v zástupu se nabízí eM Client od českých autorů nebo máte možnost zkusit Thunderbird od Mozilly.

Slaví deset, ale ani se toho nemusel dožít

Počátky Thunderbirdu (tehdy ještě Phoenixu) se datují k červenci 2003, v těchto dnech tedy oslavil deset let. Přitom se toho vůbec nemusel dožít, protože je už dlouhou dobu pro Mozillu spíše okrajovou záležitostí.

thunderbird-0.1-release.png
Takhle to začalo – Thunderbird 0.1 z roku 2003

V minulosti pro něj dokonce založila dceřinou společnost, nazvanou Mozilla Messaging, která se měla o jeho chod starat – po odchodu vývojářů ale Thunderbird začal ještě více strádat. Mozilla si jej tedy v roce 2011 opět vzala pod svá křídla, samotný vývoj to ale nijak neurychlilo. V roce 2012 pak Mozilla oznámila, že bude pro Thunderbird zajišťovat jen bezpečnostní aktualizace, ale vývoj nových funkcí nechá na komunitě. Ta je silný, a tak i přes komplikovaný život je Thunderbird v plné kondici.

Schopný pošťák

Poštu umí přijímat přes standardní protokoly POP a IMAP, a odesílat pomocí SMTP. Prakticky tedy neexistuje žádná e-mailová schránka, která by vám v Thunderbirdu nefungovala. Výjimkou je protokol MAPI, který Thunderbird nepodporuje. Jestli ale neplánujete využívat Microsoft Exchange, nemusíte si s tím lámat hlavu.

tb/hlavni.png
 Thunderbird v plné síle

V levé části se zobrazují schránky se složkami, napravo e-maily a pod nimi náhled na vybraný e-mail. Chvíli se zastavme u levé části, která zobrazuje e-mailové schránky v režimu „chytré složky“.

Není to sice výchozí zobrazení, pokud se s ním ale naučíte pracovat, nebudete se chtít vrátit zpět ke standardnímu řazení. Chytré složky jsou totiž seskupeny dle typů, tj. všechny složky s doručenou poštou jsou u sebe, stejně tak odeslaná pošta atd. Smysl mají ale jen tehdy, když máte více schránek.

Pokud chcete uspořádání na obrázku zkusit, z horního menu vyberte Zobrazení -> Složky -> Jednotné. Nabídka „Složky“ se zobrazuje pouze v horním menu, které si můžete zobrazit kliknutím do horního panelu pravým tlačítkem myši a označením položky „Lišta nabídky“. Nabídku Složky v seskupeném menu totiž nenajdete.

tb/chytre.png
 Položku Jednotné naleznete pouze přes horní menu

Nahoře mějte nejčastěji používanou schránku

Protože některé schránky používáme častěji než jiné (to je ta levá část), je vhodné je mít výše. Opticky to vypadá lépe a nebudete muset tolik rolovat. Thunderbird ale v základu neumí složky přemisťovat, řadí je dle toho, jak jste přidávali jednotlivé účty. Nainstalujte si proto rozšíření Folderpane Tools, pomocí kterého pořadí schránek jednoduše změníte. Poté jen bude potřeba Thunderbird restartovat, to je ale drobnost.

razeni.png
Seřaďte si schránky dle libosti

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,